Longitudinalne badania modeli biznesu przedsiębiorstw

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2016.0954.0606

Słowa kluczowe:

badania longitudinalne, model biznesu, paradygmat, zarządzanie strategiczne

Abstrakt

Model biznesu staje się bytem ontologicznym często analizowanym w teorii oraz wykorzystywanym w praktyce zarządzania. Rozumiany wielorako jest wyzwaniem dla współczesnych badaczy. Istotna jest zatem odpowiedź na pytanie: jak badać model biznesu, jakie metody w tym celu zastosować? Według autora artykułu jedną z kluczowych metod mogących mieć zastosowanie w badaniu modeli biznesu są badania wzdłużne, zwane również longitudinalnymi. Celem artykułu jest przedstawienie opisu i interpretacji badań longitudinalnych jako należących do optymalnych metod badawczych stosowanych do badania modeli biznesu przedsiębiorstw.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Afuah A., Tucci C. [2003] Biznes internetowy. Strategie i modele, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

Applegate L.M. [2000], E-business Models: Making Sense of the Internet Business Landscape [w:] Information Technology and the New Enterprise: Future Models for Managers, eds L.M. Applegate, G.W. Dickson, G. DeSanctis, Prentice Hall, Upper Saddle River.

Boons F., Lüdeke-Freund F. [2013], Business Models for Sustainable Innovation: State-of-the-art and Steps towards a Research Agenda, „Journal of Cleaner Production”, vol. 45, https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2012.07.007.

Bossidy L., Charan R. [2010], Szósty zmysł w zarządzaniu firmą. Tworzenie wykonalnych planów i modeli biznesowych, MT Biznes, Warszawa.

Copeland T., Weston J.F. [1988], Financial Theory and Corporate Policy, Addison-Wesley, Reading.

Cyfert S., Krzakiewicz K. [2011], Wykorzystanie koncepcji modeli biznesu w zasobowej teorii firmy [w:] Rozwój szkoły zasobowej zarządzania strategicznego, red. R. Krupski, Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych.

Czakon W. [2006], Łabędzie Poppera – case studies w badaniach nauk o zarządzaniu, „Przegląd Organizacji”, nr 9.

Czakon W. [2012], Sieci w zarządzaniu strategicznym, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.

De Witt B., Meyer R. [2007], Synteza strategii. Tworzenie strategii konkurencyjnej przez tworzenie paradoksów, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Demil B., Lecocq X. [2010], Business Model Evolution: In Search of Dynamic Consistency, „Long Range Planning”, 43(2–3), https://doi.org/10.1016/j.lrp.2010.02.004.

Deodhar S.J., Saxena K., Gupta R.K., Ruohonen M. [2012], Strategies for Software-based Hybrid Business Models, „Journal of Strategic Information Systems” 21(4), https://doi.org/10.1016/j.jsis.2012.06.001.

Dubin R. [1983], Theory Building in Applied Areas [w:] Handbook of Industrial and Organizational Psychology, ed. M.D. Dunnette, Wiley, New York.

Frątczak E. [2014], Analiza danych wzdłużnych – wybrane zagadnienia, „Statystyka – zastosowania biznesowe i społeczne”, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Menedżerskiej w Warszawie, Warszawa.

Gołębiowski T., Dudzik T.M., Lewandowska M., Witek-Hajduk M. [2008], Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.

Hoque F. [2002], The Alignment Effect: How to Get Real Business Value out of Technology, Financial Times/Prentice Hall.

Jabłoński A. [2008], Modele biznesu w sektorach pojawiających się i schyłkowych. Tworzenie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa opartej na jakości i kryteriach ekologicznych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza.

Jabłoński A. [2013], Modele zrównoważonego biznesu w budowie długoterminowej wartości przedsiębiorstw z uwzględnieniem ich społecznej odpowiedzialności, Difin, Warszawa.

Jabłoński A. [2014a], Model biznesu i strategia w osiąganiu przewag konkurencyjnych przedsiębiorstw – ujęcie wielowymiarowe [w:] Współczesne trendy i wyzwania w zarządzaniu wartością przedsiębiorstw, red. M. Jabłoński, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza.

Jabłoński A. [2014b], Myślenie systemowe i sieciowe w konstruowaniu modeli biznesu, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 2.

Jabłoński A. [2014c], Paradygmat systemowy, sieciowy i prowartościowy a konstruowanie modeli zrównoważonego biznesu przedsiębiorstw, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, nr 10.

Jabłoński A. [2014d], Paradygmaty w modelach zrównoważonego biznesu a kreowanie wartości przedsiębiorstwa, „Przegląd Organizacji”, nr 6.

Jabłoński A. [2014e], Sustainable Capital Market and the Attributes of Business Models in the Crisis, „Przegląd Organizacji”, nr 1.

Jabłoński A. [2014f], Wieloparadygmatyczność w zarządzaniu a trwałość modelu biznesu przedsiębiorstwa, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, Zeszyt Naukowy nr 139, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.

Jabłoński A. [2015a], Economization of Networking Business Models of the Enterprises – Management of Network Organizations – Theoretical Problems and Dilemmas in Practice, eds W. Sroka, Š. Hittmár, Springer.

Jabłoński A. [2015b], Skalowalność modeli biznesu w środowisku sieciowym, Difin, Warszawa.

Jabłoński A. [2015c], Spójność hybrydy strategicznej w środowisku sieciowym, Difin, Warszawa.

Jabłoński A., Jabłoński M. [2013a], Cykl życia wartości przedsiębiorstw wobec kondycji modelu biznesu, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 4.

Jabłoński A., Jabłoński M. [2013b], Modele biznesu w cyklu życia przedsiębiorstwa – wyzwania strategiczne, „Przegląd Organizacji”, nr 9.

Jabłoński A., Jabłoński M. [2013c], Projektowanie sieciowych modeli biznesu, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, nr 12.

Jabłoński A., Jabłoński M. [2014a], Atrybuty modeli biznesu a cykl życia przedsiębiorstwa, „Organizacja i Kierowanie”, nr 4.

Jabłoński A., Jabłoński M. [2014b], System zarządzania a atrybuty modeli biznesu, „Problemy Jakości”, nr 4.

Jaki A. [2011], Orientacja na wartość w zarządzaniu przedsiębiorstwem, „Przegląd Organizacji”, nr 9.

Jaki A. [2014], Mechanizmy rozwoju paradygmatów zarządzania, „Przegląd Organizacji”, nr 2.

Janson C. [1981], Some Problems of Longitudinal Research in the Social Sciences [w:]Longitudinal Research: Methods and Uses in Behavioral Science, eds F. Schulsinger, S. Mednick, J. Knop, Martinus Nijhoff Publishing, Boston.

Koźmiński A.K., Latusek-Jurczak D. [2011], Relacje międzyorganizacyjne w naukach o zarządzaniu, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.

Kuc B.R. [2012], Funkcje nauki. Wstęp do metodologii. Nauka nie jest grą, Wydawnictwo PTM, Warszawa.

Kuciński K. [2010], Problemy badawcze w naukach ekonomicznych [w:] Metodologia nauk ekonomicznych. Dylematy i wyzwania, red. K. Kuciński, Difin, Warszawa.

Lisiński M. [2010], Model formułowania współczesnej koncepcji zarządzania [w:] Osiągnięcia i perspektywy nauk o zarządzaniu, red. S. Lachiewicz, G. Nogalski, Wolters Kluwer, Warszawa.

Merton R.K. [1968], Social Theory and Social Structure, Free Press, New York.

Metodologia nauk ekonomicznych. Dylematy i wyzwania [2010], red. K. Kuciński, Difin, Warszawa.

Neely A., Delbridge R. [2007], Effective Business Models: What Do They Mean for Whitehall, www.nationalschool.gov.uk/sunningdaleiinstitute.

Niemczyk J. [2010], Modele biznesowe [w:] Zarządzanie. Kanony i trendy, red. M. Morawski, J. Niemczyk, K. Perechuda, E. Stańczyk-Hugiet, C.H. Beck, Warszawa.

Nogalski B. [2009], Modele biznesu jako narzędzia reorientacji strategicznej przedsiębiorstw, Referat wygłoszony na posiedzeniu Komitetu Nauk Organizacji i Zarządzania PAN, Warszawa.

Obłój K. [2010], Pasja i dyscyplina strategii. Jak z marzeń i decyzji zbudować sukces firmy, Poltext, Warszawa.

Osterwalder A., Pigneur Y. [2002], An e-Business Model Ontology for Modeling e-Business, 15th Blend Electronic Commerce Conference e-Reality: Constructing the e-Economy, Slovenia, 17–19 June 2002.

Perechuda K. [2013], Dyfuzja wiedzy w przedsiębiorstwie sieciowym. Wizualizacja i kompozycja, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.

Płoszaj A. [2013], Sieci instytucji otoczenia biznesu, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Popper K. [1977], Logika odkrycia naukowego, wyd. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Popper K. [2002], Logika odkrycia naukowego, wyd. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Rappa M. [2002], Managing the Digital Enterprise: Business Models on the Web, http://digitalenterprise.org/models/models.html.

Rokita J. [2011], Myślenie systemowe w zarządzaniu organizacjami, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.

Sandberg K.D., [2002] Is It Time to Trade in Your Business Model?, „Harvard University Update”, January.

Seddon P.B., Lewis G.P., Freeman P., Shanks G. [2004], The Case for Viewing Business Models as Abstractions of Strategy, „Communications of the Association for Information Systems”, vol. 13.

Slyvotzky A.J., Morrison D.J., Andelman B. [2000], Strefa zysku, PWE, Warszawa.

Stańczyk‑Hugiet E. [2014], Badania longitudinalne w zarządzaniu, czyli jak dostrzec prawidłowości w dynamice, „Organizacja i Kierowanie”, nr 2.

Stubbs W., Cocklin C. [2008], Conceptualizing a ‘Sustainability Business Model’, „Organization & Environment”, vol. 21, nr 2, https://doi.org/10.1177/1086026608318042.

Sułkowski Ł. [2012], Epistemologia i metodologia zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Timmers P. [1999], Electronic Commerce: Strategies and Models from business-to-business trading, Wiley & Sons, Chichester.

Venkatesh A., Vitalari N.P. [1991], Longitudinal Surveys in Information Systems Research: An Examination of Issues, Methods, and Applications [w:] The Information Systems Challenge: Survey Research Methods, Harvard University Press.

Voelpel S., Leibold M., Tekie E., von Krogh G. [2005], Escaping the Red Queen Effect in Competitive Strategy: Sense-testing Business Models, ,,European Management Journal”, vol. 23, nr 1, https://doi.org/10.1016/j.emj.2004.12.008.

Weick K.E. [1979], The Social Psychology of Organising, Addison-Wesley, Reading.

Zott C., Amit R., Massa L. [2010], The Business Model: Theoretical Roots, Recent Developments, and Future Research, WP-862, IESE, http://www.iese.edu/research/pdfs/DI-0862-E.pdf.

Pobrania

Opublikowane

2016-12-16

Numer

Dział

Artykuły