Rola muzeów w rozwoju społeczno-gospodarczym państwa

Autor

  • Aleksander Surdej Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Studiów Europejskich

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2016.0950.0206

Słowa kluczowe:

ekonomiczna analiza instytucji kultury, ekonomia muzeów, analiza kosztów i korzyści, przemysł kreatywny

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza przesłanek teoretycznych i czynników empirycznych, które wyjaśniają wzrost społecznego i gospodarczego znaczenia muzeów we współczesnych państwach. Przedstawiono argumenty i dane, które pozwalają zrozumieć, jak ewolucja funkcji muzeum tworzy bodźce do rozszerzania zakresu ich działalności (typów usług) oraz różnicowania źródeł finansowania, co z kolei przyczynia się do wzrostu ekonomicznego znaczenia muzeów.
W artykule wykorzystano dane dotyczące rozwoju sektora muzealnego w wybranych wysoko rozwiniętych państwach. Wskazano także problemy z określeniem optymalnego poziomu i metod publicznego finansowania muzeów oraz źródła problemów w oszacowaniu społecznych korzyści płynących z funkcjonowania muzeów.
Artykuł ma charakter teoretyczno-empiryczny i służy wypracowaniu podejścia do wyjaśnienia obserwowanego wzrostu liczby funkcjonujących muzeów. Z analizy wynika, że wzrost ilościowy wiąże się z poszerzeniem funkcji muzeów.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bollo A. [2013], Measuring Museum Impact, LEM Report 3, http://online.ibc.regione.emilia-romagna.it/I/libri/pdf/LEM3rd-report-measuring-museum-impacts.pdf.

Cultural Access and Participation. Report [2013], Special Eurobarometer 399, ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_399_en.pdf (dostęp: 6.10.2015).

Ekonomia muzeum [2011], red. D. Folga-Januszewska, B. Gutowski, Universitas, Kraków.

Gilman B.I. [1918], Museum Ideals of Purpose and Method, Riverside Press, Cambridge.

Heritage Counts: The State of England’s Historic Environment [2006], www.english-heritage.org.uk (dostęp: 6.10.2015).

Kultura a rozwój [2013], red. J. Hausner, A. Karwińska, J. Purchla, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.

Kultura ma znaczenie. Jak wartości wpływają na rozwój społeczeństw [2003], red.

L.E. Harrison, S.P. Huntington, Zysk i S-ka, Poznań.

Kelly L. [2006], Measuring the Impact of Museums on Their Communities: The Role of the 21st Century Museum, http://www.intercom.museum/documents/1-2Kelly.pdf (dostęp: 19.08.2015).

Matarasso F. [1997], Use or Ornament? The Social Impact of Participation in the Arts, Comedia, Stroud.

Murzyn-Kupisz M. [2012], Dziedzictwo kulturowe a rozwój lokalny, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Seria specjalna: Monografie, nr 221,

Kraków.

Newhouse V. [2007], Towards a New Museum, Monacelli Press, New York.

Stiglitz J.E., Sen A., Fitoussi J.P. [2013], Błąd pomiaru. Dlaczego PKB nie wystarcza, PTE, Warszawa.

The Future of Museums [2013], „The Economist”, 21 grudnia.

Pobrania

Opublikowane

2016-07-06

Numer

Dział

Artykuły