Dywidenda emocjonalna z inwestycji alternatywnych na przykładzie win francuskich

Autor

  • Marcin Czupryna Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Rynków Finansowych
  • Paweł Oleksy Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Rynków Finansowych

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2016.0958.1002

Słowa kluczowe:

dywidenda emocjonalna, inwestycje alternatywne, aktywa kolekcjonerskie, inwestycje w wina, wina francuskie

Abstrakt

Inwestycje w aktywa emocjonalne dostarczają inwestorom korzyści zarówno finansowych, jak i niefinansowych. Są one pochodną relacji emocjonalnej inwestora do przedmiotu inwestycji i odzwierciedlają pieniężny ekwiwalent korzyści płynących z faktu jego posiadania.
W artykule podjęto próbę kwantyfikacji korzyści niepieniężnych w drodze estymacji czterech rodzajów psychicznych stóp zwrotu z inwestycji w szlachetne wina z rejonu Bordeaux, Burgundii i Szampanii. Uzyskane wyniki pozwalają na pozytywną weryfikację hipotezy o niższym poziomie psychicznych stóp zwrotu z inwestycji w wina wchodzące w skład indeksu Liv-ex 50, a więc cieszące się dużym zainteresowaniem inwestorów spekulantów, w porównaniu z winami objętymi indeksem Bordeaux Legends 50, o większych walorach dla inwestorów kolekcjonerów. Niemniej w odniesieniu do pozostałych analizowanych indeksów win weryfikacja tego typu hipotezy jest negatywna. Dalsze badania wymagają opracowania nowych narzędzi obliczeniowych oraz operowania na danych zdezagregowanych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Baumol W. [1986], Unnatural Value: Or Art Investment as Floating Crap Game, „American Economic Review”, vol. 76, nr 2.

Burton B., Jacobsen J. [1999], Measuring Returns on Investments in Collectibles, „Journal of Economic Perspectives”, vol. 13, nr 4, https://doi.org/10.1257/jep.13.4.193.

Candela G., Castellani M., Pattitoni P. [2013], Reconsidering Psychic Return in Art Investments, „Economics Letters”, vol. 118, nr 2, https://doi.org/10.1016/j.econlet.2012.11.010.

Czupryna M., Oleksy P. [2015], Rational Speculative Bubbles in Fine Wine Investment Market, Kwartalnik Kolegium Społeczno-Ekonomicznego SGH „Studia i Prace”, nr 3(23).

Dimson E., Rousseau P.L., Spaenjers Ch. [2015], The Price of Wine, „Journal of Financial Economics”, vol. 118, nr 2, https://doi.org/10.1016/j.jfineco.2015.08.005.

Dimson E., Spaenjers Ch. [2011], Ex Post: The Investment Performance of Collectible Stamps, „Journal of Financial Economics”, vol. 100, nr 2, https://doi.org/10.1016/j.jfineco.2010.12.005.

Dimson E., Spaenjers Ch. [2014], Investing in Emotional Assets, „Financial Analysts Journal”, vol. 70, nr 2, https://doi.org/10.2469/faj.v70.n2.8.

Faye B., Le Fur E., Prat S. [2015], Dynamics of Fine Wine and Asset Prices: Evidence from Short- and Long-run Co-movements, „Applied Economics”, vol. 47, nr 29, https://doi.org/10.1080/00036846.2015.1011321.

Frey B., Eichenberger R. [1995], On the Rate of Return in the Art Market: Survey and Evaluation, „European Economic Review”, vol. 39, nr 3–4, https://doi.org/10.1016/0014-2921(94)00059-9.

Goetzmann W.N., Renneboog L., Spaenjers Ch. [2011], Art and Money, „American Economic Review”, vol. 101, nr 3, https://doi.org/10.1257/aer.101.3.222.

Goetzmann W.N., Spiegel M. [1995], Private Value Components, and the Winner’s Curse in an Art Index, „European Economic Review”, vol. 39, nr 3–4, https://doi.org/10.1016/0014-2921(94)00061-4.

Kazakina K. [2016], Billionaire Griffin Pays $500 Million for Two Paintings, www.bloomberg.com (data dostępu: 27.04.2016).

Kompa K., Witkowska D. [2013], Indeks rynku sztuki. Badania pilotażowe dla wybranych malarzy polskich, „Journal of Management and Finance”, nr 3(2).

Kourtis A., Markellos A.R.N., Psychoyios D. [2012], Wine Price Risk Management: International Diversification and Derivative Instruments, „International Review of Financial Analysis”, vol. 22, https://doi.org/10.1016/j.irfa.2012.02.001.

Lovo S., Spaenjers Ch. [2014], Unique Durable Assets, Working Paper, http://www.darden.virginia.edu/uploadedFiles/Darden_Web/Content/Faculty_Research/Seminars_and_Conferences/Lovo%20and%20Spaenjers%20-%20Unique%20Durable%20Assets.pdf (data dostępu: 30.09.2016)

Mandel B.R. [2009], Art as an Investment and Conspicuous Consumption Good, „American Economic Review”, vol. 99, nr 4, https://doi.org/10.1257/aer.99.4.1653.

McIntosh W.D., Schmeichel B. [2004], Collectors and Collecting: A Social Psychological Perspective, „Leisure Sciences”, vol. 26, nr 1, https://doi.org/10.1080/01490400490272639.

Mei J., Moses M. [2002], Art as an Investment and the Underperformance of Masterpieces, „American Economic Review”, vol. 92, nr 5, https://doi.org/10.1257/000282802762024719.

Muensterberger W. [1994], Collecting: An Unruly Passion: Psychological Perspectives, Harcourt, Brace and Company, New York.

Pownall R., Koedijk K., Roon F. de [2009], Emotional Assets and Investment Behavior, „Social Science Research Network”, https://doi.org/10.2139/ssrn.1341875.

Satchell S., Srivastava N. [2014], Microeconomics of Art: Art, Luxury Goods and Risk [w:] Risk and Uncertainty in the Art World, ed. A.M Dempster, Bloomsbury Publishing, London.

Spaenjers Ch., Goetzmann W.N., Mamonova E. [2015], The Economics of Aesthetics and Record Prices for Art since 1701, „Explorations in Economic History”, vol 57, https://doi.org/10.1016/j.eeh.2015.03.003.

World Wealth Report 2015 [2015], Capgemini and BRC Wealth Management, www.worldwealthreport.com (data dostępu: 30.08.2016).

Pobrania

Opublikowane

2017-03-24

Numer

Dział

Artykuły