Protecting Consumers as the Buyers and Users of Cosmetic Products in the Light of European Parliament and Council Regulation (EC) No 1223/2009 on Cosmetic Products

Autor

  • Kinga Michałowska Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Wydziału Finansów i Prawa, Katedra Prawa Cywilnego i Gospodarczego

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2017.0968.0803

Słowa kluczowe:

produkt kosmetyczny, produkt leczniczy, konsument, użytkownik końcowy

Abstrakt

Tytuł artykułu: Ochrona konsumenta nabywcy i użytkownika produktu kosmetycznego w świetle Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 dotyczącego produktów kosmetycznych

W artykule zwrócono uwagę na zagadnienia prawnej kwalifikacji produktu kosmetycznego oraz ochrony konsumenta – nabywcy produktu kosmetycznego. Zapewniona międzynarodowym i krajowym porządkiem prawnym ochrona gwarantowana jest dwoma równorzędnie obowiązującymi podstawami prawnymi, tj. Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) z dnia 30 listopada 2009 r. nr 1223/2009 dotyczącym produktów kosmetycznych oraz Ustawą z dnia 30 marca 2001 r. o produktach kosmetycznych. Z uwagi na praktyczne trudności kwalifikacji produktu jako kosmetyku podjęto wątek ustalenia relacji produktu kosmetycznego, produktu leczniczego i wyrobu medycznego. Odniesiono się również do zagadnienia kwalifikacji osób świadczących usługi kosmetyczne, wykorzystujących w nich produkty kosmetyczne, oraz do zakresu ich odpowiedzialności.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Act of 30 March 2001 on cosmetic products, OJ L 271, 30.9.2006.

Borkowski M. (2015), Prawo kosmetyczne. Zarys prawa polskiego i europejskiego, WGSW, Gdańsk.

Council Directive 93/42/EEC of 14 June 1993 concerning medical devices, OJ L 169, 12.07.1993.

Gnela B. (2012), Uwagi o kodeksowej definicji konsumenta oraz jej zgodności z prawem unijnym (in:) M. Jagielska, E. Rott-Pietrzyk, A. Wiewiórowska-Domagalska (eds), Kierunki rozwoju europejskiego prawa prywatnego. Wpływ europejskiego prawa konsumenckiego na prawo krajowe, C.H. Beck, Warszawa.

Malarewicz A. (2009), Konsument a reklama. Studium cywilnoprawne, Wolters Kluwer, Warszawa.

Michałowska K. (2015), Status prawny pacjenta – konsumenta świadczeń zdrowotnych (in:) B. Gnela, K. Michałowska (eds), Współczesne wyzwania prawa konsumenckiego, C.H. Beck, Warszawa.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego produktów kosmetycznych COM (2008) 49 wersja ostateczna – 2008/0035 (COD), Dz.Urz. UE C 2009.27.34.

Pazdan M. (2011), Komentarz do art. 221k.c. (in:) K. Pietrzykowski (ed.), Kodeks cywilny, Tom I, Komentarz do artykułów 1–44910, 6th ed., C.H. Beck, Warszawa.

Regulation of the European Parliament and of the Council (EC) of 30 November 2009, No. 1223/2009 on cosmetic products, OJ L 342/59, 22.12.2009.

Starzyk E., Zachwieja P. (2010), Ustawodawstwo kosmetyczne w Polsce i Unii Europejskiej, WSZKiPZ, Warszawa.

Wąsik D. (2016), Ustawa o kosmetykach. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa.

Opublikowane

2018-02-22

Numer

Dział

Artykuły