Style uczenia się i umiejętności pracowników w kontekście wybranych segmentów rynku pracy

Autor

  • Agnieszka Sitko-Lutek Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Ekonomiczny, Zakład Zarządzania
  • Monika Jakubiak Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Ekonomiczny, Zakład Zarządzania

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2017.0964.0405

Słowa kluczowe:

style uczenia się, umiejętności pracowników, segmenty rynku pracy, kompetencje

Abstrakt

Problematyka opracowania dotyczy stylów uczenia się i umiejętności pracowników współczesnych innowacyjnych przedsiębiorstw rozpatrywanych w kontekście wybranych segmentów rynku pracy. Współczesny rynek pracy może być analizowany na podstawie wielu kryteriów, w tym przypadku skoncentrowano się jednak na podziale ze względu na stanowiska zajmowane w organizacjach. Celem badań było sprawdzenie, czy stanowiska zajmowane przez respondentów wpływają na prezentowane przez nich style uczenia się i posiadane umiejętności. Wyniki badań w tym zakresie mogą zostać wykorzystane przez menedżerów i specjalistów zatrudnionych w działach HR do projektowania systemów zarządzania zasobami ludzkimi dostosowanych do potrzeb pracowników reprezentujących poszczególne grupy stanowisk.
Badania empiryczne przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego wykorzystującego technikę ankiety wśród 1365 pracowników innowacyjnych przedsiębiorstw z siedzibą na terenie Polski. Uzyskane dane poddano analizie statystycznej. Wnioski z badań pozwoliły na sformułowanie rekomendacji dla menedżerów i specjalistów HR dotyczących zarządzania zespołami pracowników współczesnych przedsiębiorstw.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Allinson Ch., Hayes J. [2012], The Cognitive Style Index. Technical Manual and User Guide, Pearson, UK.

Antonacopoulou E.P., Fitzgerald L. [1996], Reframing Competency in Management Development, „Human Resource Management Journal”, vol. 6, nr 1, https://doi.org/10.1111/j.1748-8583.1996.tb00395.x.

Argyle M. [1967], The Psychology of Interpersonal Behaviour, Penguin, Harmondsworth.

Bartkowiak G. [2011], Dobrostan pracowników, poziom „zdrowia organizacji” a ich zadowolenie z pracy i zaangażowanie w realizację celów organizacji, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 223.

Bieniek I., Steinerowska S. [2014], Kompetencje międzykulturowe na mapie kompetencji zawodowych menedżera, „Zeszyty Naukowe Organizacja i Zarządzanie”, z. 71.

Borkowska S. [2010], Równowaga między pracą a życiem pozazawodowym, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, nr 214.

Boyatzis R.E. [1982], The Competent Manager: A Model for Effective Performance, John Wiley and Sons, New York.

Briscoe J.P., Hall D.T. [2006], The Interplay of Boundaryless and Protean Careers: Combinations and Implications, „Journal of Vocational Behavior”, vol. 69, nr 1, https://doi.org/10.1016/j.jvb.2005.09.002.

Filipowicz G. [2014], Zarządzanie kompetencjami. Perspektywa firmowa i osobista, Wolters Kluwer Business, Warszawa.

Juceviciene P., Lepaitte D. [2004], Competences as Derived from Acidity: The Problem of Their Level Correspondence, Kaunas University of Technology, Institute of Educational Studies, Kaunas.

Kompetencje Polaków a potrzeby polskiej gospodarki. Raport podsumowujący IV edycję badań BKL z 2013 r. [2014], red. J. Górniak, PARP, Warszawa.

Kryńska E. [2003], Deregulacja a segmentacja rynku pracy [w:] Deregulacja polskiego rynku pracy, red. K.W. Frieske, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa.

Kryńska E. [2007], Wpływ mega trendów światowych na polski rynek pracy, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, nr 207.

Leksykon zarządzania [2006], red. A. Olczak, I. Kołodziejczyk-Olczak, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.

Łaguna M., Purc E., Razmus W., Błaszyk M., Gawrońska K. [2015], Podejmowanie szkoleń a kultura i rozwój organizacyjny, „Organizacja i Kierowanie”, nr 2(167).

Matczak A. [2004], Style poznawcze [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, red. J. Strelau, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Mead R., Andrews T.G., Drogosz P. [2011], Zarządzanie międzynarodowe, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.

Mietzel G. [2003], Wprowadzenie do psychologii, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Oleksyn T. [2006]. Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

Pissarides Ch.A. [2012], Teoria bezrobocia w stanie równowagi, PWE, Warszawa.

Polskie firmy wobec globalizacji. Luka kompetencyjna [2007], red. A. Sitko-Lutek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Prien E.P. [1977], The Function of Job Analysis in Content Validation, „Personnel Psychology”, vol. 30, nr 2, https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1977.tb02086.x.

Rakowska A. [2007], Kompetencje menedżerskie kadry kierowniczej we współczesnych organizacjach, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Rakowska A., Sitko-Lutek A. [2000], Doskonalenie kompetencji menedżerskich, PWN, Warszawa.

Raport płacowy 2016. Trendy na rynku pracy [2016], HAYS, Akademia Leona Koźmińskiego, Warszawa.

Riding R., Rayner S. [1998], Cognitive Styles and Learning Strategies, David Fulton Publisher, London.

Shavelson R.J. [2010], On the Measurement of Competency, „Empirical Research in Vocational Education and Training”, vol. 2, nr 1.

Sikorski C. [2008], Typy i dylematy kariery zawodowej, „Organizacja i Zarządzanie”, nr 1.

Sitko-Lutek A. [2001], Doskonalenie kompetencji polskich menedżerów w oparciu o znajomość stylów uczenia się i kultury organizacyjnej [w:] Zarządzanie zasobami informacji w przedsiębiorstwie. Ku przedsiębiorstwu przyszłości, red. R. Borowiecki, M. Kwieciński, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa.

Sztanderska U., Wojciechowski W. [2008], Czego (nie) uczą polskie szkoły? System edukacji a potrzeby rynku pracy w Polsce, Fundacja Forum Obywatelskiego Rozwoju, Fundacja im. Friedricha Eberta, Warszawa.

Verbruggen M. [2010], Career Counseling in the New Career Era, „Review of Business and Economics”, vol. LV, nr 1.

Wernerfelt B. [1984], A Resource-based View of the Firm, „Strategic Management Journal”, vol. 5, nr 1, https://doi.org/10.1002/smj.4250050207.

Pobrania

Opublikowane

2017-10-16

Numer

Dział

Artykuły