Zaangażowanie w pracę w perspektywie psychologii pozytywnej

Autor

  • Mariusz Makowski Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Wydział Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych, Katedra Psychologii i Dydaktyki

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2017.0972.1206

Słowa kluczowe:

przywiązanie, zaangażowanie, przepływ, praca, psychologia pozytywna, dobrostan

Abstrakt

Zaangażowanie w pracę (job involvement), rozumiane jako jedna z form zaangażowania – obok zaangażowania organizacyjnego, w profesję i nadzór – najbardziej związane jest z indywidualnym zachowaniem. Jest ono rezultatem uwarunkowań o charakterze indywidualnym (postawy, motywacja) i społeczno-systemowym (styl zarządzania, kultura organizacji, wartości firmy). Budowanie tego typu zaangażowania w odwołaniu do koncepcji psychologii pozytywnej nie tylko stanowi wartość mierzalną dla przedsiębiorstwa, lecz także generuje wartość utajoną, którą można odnieść do podnoszenia poziomu dobrostanu pracowników. W ramach nurtu psychologii pozytywnej na przełomie wieków opisano specyfikę stanów optymalnego doświadczenia (flow), w których ludzie działają na granicy swoich możliwości, sięgając do swych unikatowych zasobów, i uzyskują znaczącą gratyfikację będącą wynikiem samego faktu działania w taki sposób. W artykule rozwinięto następujące tezy: zaangażowanie w wykonywaną czynność stanowi korelat nie tylko jakości wykonywanej pracy, ale również dobrostanu osobistego (szczęścia); zaangażowanie w wykonywaną czynność można ująć w koncepcji stanu optymalnego doświadczenia (absorpcji); z punktu widzenia organizacji najistotniejsze jest podejmowanie działań sprzyjających osiąganiu stanu absorpcji przez pracujących, jak też identyfikowanie oraz spożytkowywanie ich cech sygnaturowych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Argyris Ch., Schon D. [1974], Theory in Practice. Increasing Professional Effectiveness, Jossey–Bass, San Francisco, CA.

Blum R. [2009], Psychologia pozytywna w praktyce. 6 cnót głównych i 24 siły dające szczęście, Bauer – Weltbild Media, Warszawa.

Boshoff Ch., Mels G. [1995], Role Stress and Job Satisfaction: Their Supervisory Antecedents and Their Influence on Organizational Commitment, „Journal of Industry Psychology”, vol. 21, nr 1, https://doi.org/10.4102/sajip.v21i1.585.

Boshoff Ch., Mels G. [2000], The Impact of Multiple Commitments on Intentions to Resign: An Empirical Assessment „British Journal of Management”, vol. 11, nr 3, https://doi.org/10.1111/1467-8551.00165.

Csikszentmihalyi M. [1996], Przepływ. Jak poprawić jakość życia, Studio Emka, Warszawa.

Czapiński J. [2005], Psychologiczne teorie szczęścia [w:] Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, red. J. Czapiński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Fowler J.H., Christakis N.A. [2008], Dynamic Spread of Happiness in a Large Social Network: Longitudinal Analysis over 20 Years in the Framingham Heart Study, „British Medical Journal”, vol. 337, https://doi.org/10.1136/bmj.a2338.

Hackman J.R., Oldham G.R. [1979], Work Redesign, Addison-Wesley, Reading, Mass.

Juchnowicz M. [2010], Zarządzanie przez zaangażowanie. Koncepcje, kontrowersje, aplikacje, PWE, Warszawa.

Makin P., Cooper C., Cox Ch. [2000], Organizacje a kontrakt psychologiczny. Zarządzanie ludźmi w pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Meyer J.P., Allen N.J. [1991], A Three-component Conceptualization of Organizational Commitment, „Human Resource Management Review”, vol. 1, nr 1, https://doi.org/10.1016/1053-4822(91)90011-z.

Nisbett R.E., Wilson T.D. [1977], Telling More than We Can Know: Verbal Reports on Mental Processes, „Psychological Review”, vol. 84, nr 3, https://doi.org/10.1037/0033-295x.84.3.231.

Peterson Ch., Seligman M.E.P. [2004], Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification, Oxford University Press and Washington, American Psychological Association, New York, http://www.viacharacter.org/www/Character-Strengths-Survey; http://www.viacharacter.org/www/Character-Strengths/VIA-Classification (data dostępu: 16.05.2017).

Pink D.H. [2011], Drive. Kompletnie nowe spojrzenie na motywację, Studio Emka, Warszawa.

Schaufeli W.B., Salanova M., Gonzalez-Roma V., Bakker A.B. [2002], The Measurement of Engagement and Burnout: A Two Sample Confirmatory Factor Analytic Approach, „Journal of Happiness Studies”, vol. 3.

Schein E. [1988], Organizational Psychology, Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ.

Seligman M. [2002], Authentic Happiness: Using the New Positive Psychology to Realise Your Potential for Lasting Fulfilment, Free Press, New York.

Seligman M., Csiksentmihalyi M. [2000], Positive Psychology: An Introduction, „American Psychologist”, vol. 55, nr 1, https://doi.org/10.1037//0003-066x.55.1.5.

Shirom A. [2003], Feeling Vigorous at Work? The Construct of Vigor and the Study of Positive Affect in Organizations, „Research in Organizational Stress and Well-being”, vol. 3, https://doi.org/10.1016/s1479-3555(03)03004-x.

Pobrania

Opublikowane

2018-05-24

Numer

Dział

Artykuły