Przyczyny odchodzenia pracowników z organizacji

Autor

  • Anna Dolot Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Wydział Zarządzania, Katedra Zarządzania Zasobami Pracy

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0977.0508

Słowa kluczowe:

odchodzenie pracowników, attrition, fluktuacja pracowników, przełożony, pracownik

Abstrakt

Celem artykułu jest określenie czynników, które skłaniają pracowników do odejścia z organizacji. W części teoretycznej określono ogólne koszty, jakie ponosi organizacja w związku z rezygnacją pracownika z pracy. Na podstawie analizy literatury przedmiotu określono cztery główne przyczyny odchodzenia z pracy. Wyróżniono przyczyny wewnątrzorganizacyjne i dokonano przeglądu badań wtórnych dotyczących tych zagadnień. W dalszej części przedstawiono wyniki badań własnych z tego zakresu, prowadzonych we współpracy z Grupą ATERIMA. Zaproponowano działania praktyczne, których celem jest zmniejszenie liczby pracowników chcących odejść z pracy w organizacji.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Alniaçik E., Alniaçik Ü., Erat S., Akçin K. (2013), Does Person-organization Fit Moderate the Effects of Affective Commitment and Job Satisfaction on Turnover Intentions?, „Procedia – Social and Behavioral Sciences”, vol. 99, https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.10.495.

Antczak Z. (2010), Odejścia pracowników z organizacji (w:) Zarządzanie kadrami, red. T. Listwan, C.H. Beck, Warszawa.

Armstrong M. (2005), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

Branham L. (2010), 7 prawdziwych powodów odchodzenia z pracy, Studio Emka, Warszawa.

Bulińska-Stangrecka H. (2013), Kompetencje menadżera organizacji wirtualnej (w:) Doskonalenie procesu zarządzania organizacjami, red. W. Nowacki, Warszawska Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa.

Coff R.W. (1997), Human Assets and Management Dilemmas: Coping with Hazards on the Road to Resource-based Theory, „The Academy of Management Review”, vol. 22, nr 2, https://doi.org/10.2307/259327.

Dolot A. (2014), Relacje z bezpośrednim przełożonym jako czynnik motywacji do pracy, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu”, nr 34.

Dolot A. (2017), The Observed and Expected Behavior of Immediate Superiors: The Employees’ Perspective (w:) Przedsiębiorczość w teorii i badaniach. Perspektywa młodych badaczy, red. A. Postuła, M. Darecki, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Grobelna A. (2015), Współczesne problemy zarządzania zasobami ludzkimi w hotelarstwie. Fluktuacja kadr, „Logistyka”, nr 3.

Hillmer S., Hillmer B., McRoberts G. (2005), The Real Costs of Employee Turnover: Lessons from a Callcenter, „Human Resource Select”, vol. 1.

Jang J., George R.T. (2012), Understanding the Influence of Polychronicity on Job Satisfaction and Turnover Intention: A Study of Non-supervisory Hotel Employees, „International Journal of Hospitality Management”, vol. 31, nr 2, https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2011.08.004.

Kalinowski M. (2004), Zwalnianie pracowników (w:) Zarządzanie zasobami ludzkimi, red. W. Golnau, Wydawnictwa Fachowe CeDeWu, Warszawa.

Lado A.A., Wilson M.C. (1994), Human Resource Systems and Sustained Competitive Advantage: A Competency-based Perspective, „The Academy of Management Review”, vol. 19, nr 4, https://doi.org/10.2307/258742.

Line M.B. (1992), How to Demotivate Staff: A Brief Guide, „Library Management”, vol. 13, nr 1, https://doi.org/10.1108/01435129210009832.

Ludwiczyński A. (2006), Alokacja zasobów ludzkich w organizacji (w:) Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego w organizacji, red. H. Król, A. Ludwiczyński, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mikuła B., Potocki A. (1998), Humanizacja organizacji pracy. Aspekty metodologiczne, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Wydawnictwo Uczelniane, Kraków.

Milkovich G.T., Boudreau J.W. (1988), Personnel / Human Resource Management: A Diagnostic Approach, Business Publications, Plano, Texas.

Raport Attrition Antal (2015), https://antal.pl/images/art-eksp/raporty/Attrition/Attrition_raport_Antal.pdf (data dostępu: 15.04.2016).

Raport Linkedin Talent Trends (2015), https://business.linkedin.com/content/dam/business/talent-solutions/global/en_us/c/pdfs/global-talent-trends-report.pdf (data dostępu: 14.05.2016).

Redman T., Mathews B.P. (1998), Service Quality and Human Resource Management: A Review and Research Agenda, „Personnel Review”, vol. 27, nr 1, https://doi.org/10.1108/00483489810368558.

Rybak M. (1998), Kariery bez granic – nowe spojrzenie na karierę zawodową (w:) Zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie, red. M. Rybak, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.

Sidor-Rządkowska M. (2003), Zwolnienia pracowników a polityka personalna firmy, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

Simons T., Hinkin T.R. (2001), The Effect of Employee Turnover on Hotel Profits: A Test across Multiple Hotels, „The Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly”, vol. 42, nr 4, https://doi.org/10.1177/0010880401424006.

Spitzer D.R. (1995), The Seven Deadly Demotivators, „Management Review”, vol. 84, nr 11.

Stuart-Kotze R., Dunn Ch. (2011), Gdzie są twoi najlepsi ludzie. Znajdź ich, oceń ich talent i osiągnij sukces, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.

Taylor S. (2006), Płynność zatrudnienia. Jak zatrzymać pracowników w firmie, Oficyna Ekonomiczna – Wolters Kluwer, Kraków.

Teczke J., Kusio T. (2012), Theory and Practice of Education Managers for Non-profit Organizations (w:) Management Sciences in Kazakhstan and in Poland at the Beginning of the 21st Century: Perspectives for Development and Cooperation, red. P. Buła, J. Czekaj, H. Łyszczarz, B.U. Syzdykbayeva, Krakowska Szkoła Biznesu – Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków–Astana.

Yang J.T., Wan Ch.S., Fu Y.J. (2012), Qualitative Examination of Employee Turnover and Retention Strategies in International Tourist Hotels in Taiwan, „International Journal of Hospitality Management”, vol. 31, nr 3, https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2011.10.001.

Pobrania

Opublikowane

2019-02-06

Numer

Dział

Artykuły