Aplikacje mobilne jako element systemu informacji turystycznej

Autor

  • Piotr Zawadzki Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wydział Ekonomii, Zarządzania i Turystyki w Jeleniej Górze, Katedra Marketingu i Zarządzania Gospodarką Turystyczną

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0976.0406

Słowa kluczowe:

informacja turystyczna, marketing terytorialny, promocja regionu turystycznego, aplikacja mobilna

Abstrakt

W turystyce, podobnie jak w innych dziedzinach gospodarki, następuje szybki wzrost w zakresie zastosowania technologii teleinformatycznych. Wpływa na to zarówno dynamiczny rozwój urządzeń mobilnych oraz internetu, jak i zmiany potrzeb i zachowań turystów. Istotną rolę w podejmowaniu przez turystę decyzji dotyczącej miejsca wypoczynku odgrywa informacja turystyczna, podmioty odpowiedzialne za organizację tego systemu muszą zatem wykorzystywać nowoczesne narzędzia wspomagające działania marketingowe, ze szczególnym uwzględnieniem promocji. Do takich narzędzi należy zaliczyć aplikacje mobilne, które rozszerzają funkcjonalność urządzeń mobilnych i ułatwiają wykonywanie określonych czynności. Dzięki nim turyści mogą wejść w interakcje z tym, co oferuje dane miasto lub region. Celem artykułu jest uporządkowanie teoretycznych i praktycznych aspektów dotyczących zastosowania aplikacji mobilnych w systemie informacji turystycznej oraz określenie zalet i wad korzystania z tego narzędzia.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Ćwiklińska J. (2012), Oficjalne portale miast w procesie promowania turystyki miejskiej, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 119.

E-marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy (2016), red. J. Królewski, P. Sala, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Florek M. (2007), Podstawy marketingu terytorialnego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.

Informacja turystyczna (2006), red. A. Panasiuk, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.

Kancik-Kołtun E. (2017), E-marketing terytorialny. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Kowalczyk-Anioł J., Papińska-Kacperek J. (2015), Wykorzystanie mediów elektronicznych w turystyce kulturowej na przykładzie muzeów i miejskich aplikacji mobilnych, „Turystyka Kulturowa”, nr 5.

Kruczek Z., Walas B. (2004), Promocja i informacja turystyczna, Proksenia, Kraków.

Merski J., Piotrowski J.P. (2008), System informacji a ruch turystyczny, AlmaMer Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Warszawie, Warszawa.

Nalazek M. (2010a), Internetowe kanały dystrybucji na rynku turystycznym, Difin, Warszawa.

Nalazek M. (2010b), Rola nowych technologii w informacji turystycznej (w:) Konsument na rynku turystycznym. Informacja turystyczna w Europie, red. D. Chudy-Hyska, M. Żemła, Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego, Katowice.

Niemczyk A. (2017), Aplikacje mobilne jako determinanta zachowań turystycznych (na przykładzie Krakowa), „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 473, https://doi.org/10.15611/pn.2017.473.34.

Obsługa ruchu turystycznego (2008), red. B. Meyer, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Orfin-Tomaszewska K. (2016), Polityka promocji w kreowaniu wizerunku produktu turystycznego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.

Papińska-Kacperek J. (2013), E-tourism Services in Polish Tourists’ Opinions, „Problems of Management in the 21st Century”, vol. 7, nr 1.

Pawlicz A. (2012), E-turystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Piechota N. (2014), Lokalizacyjna aplikacja mobilna jako narzędzie badań ruchu turystycznego w miastach, „Studia Oeconomica Posnaniensia”, vol. 2, nr 1(262).

Reisner J. (2018), Rynek telewizyjny w 2017 r., Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/kontrola/program/tv/problemowe/rynek-telewizyjny-w-2017.pdf (data dostępu: 12.04.2018).

Seweryn R. (2014), Korzystanie z usług przewodnickich w dobie rozwoju nowoczesnych technologii na przykładzie Krakowa, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu”, nr 35.

Szromnik A. (2011), Marketing terytorialny jako atrybut rynkowej orientacji miast oraz regionów (w:) Kreowanie wizerunku miast, red. A. Grzegorczyk, A. Kochaniec, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa.

Turystyka (2007), red. W. Kurek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Zawadzki P. (2013), City placement jako element promocji produktu turystycznego miast, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 304.

Ziółkowski R. (2007), Zarządzanie informacją w regionie turystycznym, Wydawnictwo Politechniki Białostockiej, Białystok.

Pobrania

Opublikowane

2018-12-01

Numer

Dział

Artykuły