Społeczna odpowiedzialność biznesu jako nowa forma dialogu w obszarze działań gospodarczych

Autor

  • Janina Filek Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Wydział Gospodarki i Administracji Publicznej, Katedra Filozofii

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0977.0506

Słowa kluczowe:

odpowiedzialność w filozoficznej perspektywie, społeczna odpowiedzialność biznesu, dialog, monolog, komunikacja

Abstrakt

W ramach rozważań opartych na analizie filozoficzno-społecznej autorka prezentuje tezę mówiącą o idei społecznej odpowiedzialności biznesu jako nowej formie dialogu społecznego. W celu poparcia tej tezy dokonuje porównania cech komunikacji społecznej (na poziomie języka potocznego), cech dialogu w sensie filozoficznym oraz cech dialogu w ujęciu społecznej odpowiedzialności biznesu. Po zaprezentowaniu dialogu w ujęciu społecznej odpowiedzialności autorka opisuje antropologiczne, gospodarcze i społeczne zalety dialogu między firmami i ich interesariuszami. Jednym z zasadniczych wniosków prowadzonej w artykule analizy jest wykazanie, że w obecnej sytuacji społeczno-gospodarczej dalszy rozwój gospodarczy w coraz większym stopniu zależy od rozwoju narzędzia, jakim jest dialog firmy z interesariuszami. W ramach podsumowania wskazane zostają także niektóre korzyści, jakie firma może uzyskać z prowadzenia odpowiedzialnego dialogu z interesariuszami.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bank Światowy (2006), Dev Common SDO, http://web.worldbank.org (data dostępu: 5.01.2017).

Barth K. (1991), Podstawowa forma człowieczeństwa, tłum. J. Zychowicz (w:) Filozofia dialogu, red. B. Baran, Znak, Kraków.

Bauman Z. (2000), Globalizacja, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Buber M. (1991), O Ja i Ty, tłum. J. Doktór (w:) Filozofia dialogu, red. B. Baran, Znak, Kraków.

Filek J. (2001), Filozofia jak etyka, Znak, Kraków.

Filek J. (2003), Filozofia odpowiedzialności XX w., Znak, Kraków.

Filek J. (2010), Medytacja o wolności (w:) J. Filek, Życie, etyka, inni, Homini, Kraków.

Filek J. (2011), Wprowadzenie do etyki biznesu, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.

Filek J. (2014), Etyka. Reinterpretacja, Homini, Kraków.

Finkielkraut A. (2005), Niewdzięczność. Rozmowa o naszych czasach, tłum. S. Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.

Friedman M. (1970), The Social Responsibility of Business Is to Increase Its Profits, „New York Time Magazine, 13 September.

Guczalska K. (2016), CSR. Sprzeczności, nadużycie etyczne, znaczenie idei (w:) „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, nr 4(952), https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2016.0952.0403.

Jaspers K. (1965), Wolność i komunikacja, tłum. L. Kołakowski (w:) Filozofia egzystencjalna, red. L. Kołakowski i K Pomian, PWN, Warszawa.

Kant I. (1984), Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. M. Wartenberg, PWN, Warszawa.

Król M. (2008), Filozofia polityczna, Znak, Kraków.

Lévinas E. (2004), Substytucja (w:) Filozofia odpowiedzialności XX wieku, red. J. Filek, Kraków.

Mill. J.S. (1959), O wolności, tłum. A. Kurlandzka, PWN, Warszawa.

Ober J. (2013), Funkcja i rola efektywnej komunikacji w zarządzaniu, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej”, z. 65, Seria: Organizacja i Zarządzanie.

Paliwoda-Matiolańska A. (2009), Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.

Principles for Business. The Caux Round Table (1994), http://www.cauxroundtable.org/index.cfm?menuid=8 (data dostępu: 5.01.2017).

Raport zrównoważonego rozwoju CEMEX Polska 2015–2016, Cemex Polska Sp. z o.o., http://raportyspoleczne.pl/biblioteka-raportow/?organizacja=18&industries=&title_term=&edycja=2017&filtered=yes (data dostępu: 5.01.2017).

Rok B. (2013), Podstawy odpowiedzialności społecznej w zarządzaniu, Wydawnictwo Poltext, Warszawa.

Rotengruber P. (2011), Dialogowe podstawy etyki gospodarczej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Steinmann H., Schreyogg G. (1992), Zarządzanie. Podstawy kierowania przedsiębiorstwem, tłum. L. Matran, Wrocław.

Sternberg E. (1998), Czysty biznes. Etyka w działaniu, tłum. P. Łuków, PWN, Warszawa.

Tischner J. (1981), Etyka solidarności, Znak, Kraków.

Wachowiak P. (2012), Jak prowadzić dialog z interesariuszami, „E-mentor”, nr 1(43), http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/43/id/898 (data dostępu: 5.01.2017).

Pobrania

Opublikowane

2019-02-06

Numer

Dział

Artykuły