The Technical Efficiency of Russian Retail Companies: An Empirical Analysis

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0977.0511

Słowa kluczowe:

przedsiębiorstwa handlu detalicznego, efektywność techniczna, zdolność kredytowa przedsiębiorstwa, SFA (stochastic frontier analysis), DEA (data envelopment analysis)

Abstrakt

Tytuł artykułu: Efektywność techniczna rosyjskich przedsiębiorstw handlu detalicznego. Analiza empiryczna

Tematem artykułu jest analiza efektywności technicznej rosyjskich przedsiębiorstw handlu detalicznego w latach 2011–2015. Główny cel stanowi ocena efektywności technicznej rosyjskich przedsiębiorstw handlu detalicznego oraz określenie jej determinant i wpływu na zdolność kredytową. Zdaniem autorów artykułu efektywność techniczną można uznać za główną miarę wiarygodności kredytowej przedsiębiorstwa. Określa ona zdolność kierownictwa do maksymalizacji wykorzystania zasobów. Na tej podstawie banki mogą oceniać zdolność kredytową przedsiębiorstw i podejmować decyzje o finansowaniu ich rozwoju. Do oceny efektywności technicznej analizowanych przedsiębiorstw wykorzystano metody SFA (stochastic frontier analysis) oraz DEA (data envelopment analysis). Metoda SFA pozwoliła na ocenę całego rynku i sformułowanie ogólnych wniosków na temat zdolności kredytowej rosyjskich przedsiębiorstw handlu detalicznego. Metodę DEA wykorzystano w analizie wybranej grupy przedsiębiorstw i ich względnej efektywności. Wskazano możliwości zastosowania omawianych metod w przeprowadzanej przez banki ocenie wiarygodności kredytowej przedsiębiorstw. Przedstawione wyniki oceny efektywności technicznej są również użyteczne dla menedżerów przedsiębiorstw handlowych w Rosji.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogram autora

Elena Rogova - National Research University Higher School of Economics, Saint Petersburg

 

 

Bibliografia

Assaf A., Barros C., Sellers-Rubio R. (2011), Efficiency Determinants in Retail Stores: A Bayesian Framework, “Omega”, vol. 39, no. 3, https://doi.org/10.1016/j.omega.2010.07.005.

Bahtin K. V. (2009), Ocenka i sravnenie tehnicheskoj effektivnosti rossijskihnpromyshlennyh i torgovyh kompanij (Measuring and the comparing the technical efficiency of Russian manufacturing and trade companies), Working Paper BSP/2008/102R, New Economic School, Moscow.

Barros C. P. (2006), Efficiency Measurement among Hypermarkets and Supermarkets and the Identification of the Efficiency Drivers, “International Journal of Retail & Distribution Management”, vol. 34, no. 2, https://doi.org/10.1108/09590550610649795.

Butov A. M. (2017), Rynok roznichnoj torgovli produktami pitanija. 2016 g., Centr razvitija NIU VShE, Moscow, https://dcenter.hse.ru/data/2017/01/09/1115460812.pdf (accessed: 10.05.2018).

Deloitte (2017), Global Power of Retailing: The Art and Science of Customers 2017, http://www2.deloitte.com/global/en/pages/consumer-business/articles/global-powers-of-retailing.html (accessed: 11.05.2018).

Greene W. H. (1997), Frontier Production Functions (in:) M. H. Pesaran, P. Schmidt (eds), Handbook of Applied Econometrics, vol. II: Microeconometrics, Wiley-Blackwell, Hoboken.

Hwang R., Siao J., Chung H., Chu C. (2011), Assessing Bankruptcy Prediction Models via Information Content of Technical Inefficiency, “Journal of Productivity Analysis”, vol. 36, no. 3, https://doi.org/10.1007/s11123-011-0210-x.

Jiang P., Balasubramanian S. (2014), An Empirical Comparison of Market Efficiency: Electronic Marketplaces vs. Traditional Retail Formats, “Electronic Commerce Research and Applications”, vol. 13, no. 2, https://doi.org/10.1016/j.elerap.2013.11.003.

Koopmans T. C. (1951), Analysis of Production as an Efficient Combination of Activities, “Activity Analysis of Production and Allocation”, vol. 13.

Kwok H. L. (2013), Measuring the Distribution Efficiency of a Retail Network through Data Envelopment Analysis, “International Journal of Production Economics”, vol. 146, https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2013.08.008.

Leibenstein H. (1966), Allocative Efficiency vs. x-efficiency, “The American Economic Review”, vol. 56, no. 3.

Russian Federation Federal State Statistics Service (2017), Retail Trade, Services to Population, Tourism, http://www.gks.ru/wps/wcm/connect/rosstat_main/rosstat/ru/statistics/enterprise/retail/# (accessed: 21.06.2018).

Sellers-Rubio R., Mas-Ruiz F. (2006), Economic Efficiency in Supermarkets: Evidence in Spain, “International Journal of Retail and Distribution Management”, vol. 34, no. 2, https://doi.org/10.1108/09590550610649803.

Thompson D. (2017), Causing the Retail Meltdown of 2017? “The Atlantic Daily”, 10 April, https://www.theatlantic.com/business/archive/2017/04/retail-meltdown-of-2017/522384/ (accessed: 6.11.2017).

Xavier J. M., Moutinho V. M., Moreira A. C. (2015), Efficiency and Convergence Analysis in a Women’s Clothing Retail Store Chain: Evidence from Portugal, “International Journal of Retail & Distribution Management”, vol. 43(9), https://doi.org/10.1108/ijrdm-06-2014-0077.

Zhang W., Guo L. (2010), Analysis of Productivity and Efficiency Based on China’s Retail Listed Companies, 2010 3rd International Conference on Information Management, Innovation Management and Industrial Engineering, Kunming, China, https://doi.org/10.1109/iciii.2010.42.

Opublikowane

2019-02-06

Numer

Dział

Artykuły