Skuteczność zdalnego motywowania do pracy twórczej – wyniki badań eksperymentalnych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2021.0992.0204

Słowa kluczowe:

zdalne motywowanie, twórczość, płynność ideacyjna, giętkość ideacyjna, oryginalność, synergia motywacyjna

Abstrakt

Cel: Celem artykułu jest prezentacja wyników badań eksperymentalnych nad wpływem synergii motywacyjnej (połączenia oddziaływania motywacji zewnętrznej i wewnętrznej) na skuteczność motywowania do pracy twórczej, wykonywanej pod presją czasu i w warunkach „zdalności”.

Metodyka badań: W badaniach zastosowano schemat preeksperymentalny w postaci schematu grup statycznych, które objęły 107 osób. Zweryfikowano trzy hipotezy dotyczące wpływu istnienia bądź nieistnienia tej synergii na kryteria oceny wytworów twórczej pracy w postaci oryginalności, płynności i giętkości ideacyjnej.

Wyniki badań: Z przeprowadzonych badań wynika, że zdalne motywowanie wykorzystujące synergię motywacyjną oddziałuje na płynność ideacyjną skuteczniej niż zdalne motywowanie, które jej nie wykorzystuje.

Wnioski: Wnioski z badań dotyczą odmiennego oddziaływania istnienia bądź nieistnienia synergii motywacyjnej w warunkach „zdalności” na płynność ideacyjną niż na oryginalność i różnorodność efektów twórczej pracy.

Wkład w rozwój dyscypliny: Artykuł stanowi przyczynek do badań nad synergią motywacyjną w przypadku pracy twórczej, w warunkach zdalności, z zastosowaniem eksperymentu. Wychodzi zatem poza wyłączne przeciwstawianie dla tego rodzaju pracy motywacji zewnętrznej i wewnętrznej, odnosząc się przy tym – co stanowi novum – do modułów doświadczeń. Uzyskane wyniki mogą znaleźć zastosowanie w programowaniu procesów rozwoju, oceniania i wynagradzania pracowników.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Amabile T.M. (1979), Effects of External Evaluations on Artistic Creativity, „Journal of Personality and Social Psychology”, vol. 37(2), https://doi.org/10.1037/0022-3514.37.2.221.

Amabile T.M. (1983a), The Social Psychology of Creativity, Springer, New York.

Amabile T.M. (1983b), The Social Psychology of Creativity: A Componential Conceptualization, „Journal of Personality and Social Psychology”, vol. 45(2), https://doi.org/10.1037/ 0022-3514.45.2.357.

Amabile T.M. (1998), How to Kill Creativity, „Harvard Business Review”, wrzesień–październik, https://hbr.org/1998/09/how-to-kill-creativity (data dostępu: 31.03.2021).

Bruner J.S. (1978), Poza dostarczone informacje. Studia z psychologii poznawania, wybrał, zredagował i wstępem opatrzył J.M. Anglin, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Chmiel N. (2003), Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo ­Psychologiczne, Gdańsk.

Co motywuje specjalistów IT w COVID-owej rzeczywistości? (2020), https://blog.it-leaders.pl/raport-2020-co-motywuje-specjalistow-it-w-covid-owej-rzeczywistosci/, ogólnopolskie badanie agencji Great Digital (data dostępu: 30.03.2021).

DeCharms R. (1981), Personal Causation and Locus of Control. Two Different Traditions and Two Different Measures (w:) Research with the Locus of Control Construct, Volume 1, Assessment Methods, red. H.M. Lefcourl, New York.

Deci E.L. (1971), Effects of Externally Mediated Rewards on Intrinsic Motivation, „Journal of Personality and Social Psychology”, vol. 18(1), https://doi.org/10.1037/h0030644.

Deci E.L., Ryan R.M. (1985), Intrinsic Motivation and Self-determination in Human ­Behaviour, Plenum, New York.

Engel R.J., Schutt R.K. (2016), The Practice of Research in Social Work, SAGE Publications, Thousand Oaks, CA, https://pressbooks-rampages.us/msw-research/chapter/13-experimental-design (data dostępu: 5.09.2021).

Gable P.A., Harmon-Jones E. (2008), Approach-motivated Positive Affect Reduced Breadt of Attention, „Psychological Science”, vol. 19(5), https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2008.02112.x.

Gable P.A., Harmon-Jones E. (2010), The Effect of Low versus High Approach-motivated Positive Affect on Memory for Periperally versus Centrally Presented Information, „Emotion”, vol. 10(4), https://doi.org/10.1037/a0018426.

Gable P.A., Harmon-Jones E. (2011), Attentional Consequences of Pregoal and Postgoal Positive Affects, „Emotion”, vol. 11(6), https://doi.org/10.1037/a0025611.

Gałązka A. (2002), Spór o motywacyjne źródła twórczości, „Chowanna”, t. 2, https:// bazhum,muzhp.pl/media/files/Chowanna/Chowanna-r2002-t2/Chowanna-r2002-t2-s8-36/Chowanna-r2002-t2-s8 (data dostępu: 30.03.2021).

Guilford J.P. (1978), Natura inteligencji człowieka, PWN, Warszawa.

Hickman A., Robinson J. (2020), Is Working Remotely Effective? Gallup Research Says Yes, https://www.gallup.com//workplace/283985/working-remotely-effective-gallup-research-says-yes.aspx (data dostępu: 30.03.2021).

Higgins E.T. (1997), Beyond Pleasure and Pain, „American Psychologist”, vol. 52(12), https://doi.org/10.1037/0003-066X.52.12.1280.

Hill E.J., Miller B.C., Weiner S.P., Colihan J. (1998), Influences of the Virtual Office on Aspects of Work and Work / Life Balance, „Personnel Psychology”, vol. 51(3), https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1998.tb00256.x.

Informacja sygnalna o rynku pracy (2021), https://stat.gov.pl/files/ofx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5475/12/451/informacja-sygnalna-o-rynku-pracy (data dostępu: 4.04.2021).

Kruglowski A.W., Friedman I., Zeevi G. (1971), The Effects of Extrinsic Incentine on Some Qualitative Aspect of Task Performance, „Journal of Personality”, vol. 39(4), https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1971.tb00066.x.

Kuboń Ł. (2021), Skuteczność (w:) Encyklopedia Zarządzania, https://mfiles.pl/pl/index.php/ Skuteczno%C5%9B%C4%87 (data dostępu: 7.04.2021).

Landers R.N., Bauer K.N., Callan R.C. (2017), Gamification of Tast Performance with Leaderboards: A Goal Setting Experiment, „Computers in Human Behavior”, vol. 71, June, https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.08.008.

Lepper M.R., Greene D., Nisbett R.E. (1973), Undermining Children’s Intrinsic ­Interest with Extrinsic Reward: A Test of the „Overjustification” Hypothesis, „Journal of ­Personality and Social Psychology”, vol. 28(1), https://doi.org/10.1037/h0035519.

Łukaszewski W. (1984), Szanse rozwoju osobowości, Książka i Wiedza, Warszawa.

Mayo A. (2020), The Human Value of Enterprise. Valuing People as Assets. Monitoring, Measuring, Managing, Nicholas Brealey Publishing, London.

McGraw K.O. (1978), The Decrenental Effects of Reward on Performace: A Literature Review and a Prediction Model (w:) The Hidden Costs of Reward, red. M.R. Lepper, D. ­Greene, Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale.

Morawski M. (2000), Zarządzanie przez motywowanie (w:) Zarządzanie przedsiębiorstwem przyszłości, red. K. Perechuda, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa.

Na pracy zdalnej jest 10 proc. Polaków. Ich motywacja siada (2021), oprac. KBB, https://www.money.pl/gospodarka/na-pracy-zdalnej-jest-10-proc-polakow-ich-motywacja-siada-6614101678332480a.html (data dostępu: 4.04.2021).

Nęcka E. (2012), Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.

Pachura P. (2016), O przestrzeni w zarządzaniu. Studium metodologiczne, PWN, Warszawa.

Pisarek W. (2019), Analiza treści przekazów (w:) Język w prasie. Antologia, red. M. Kita, I. Loewe, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Pittman T.S., Davey M.E, Alafat K.A., Wetherill K.V., Kramer N.A. (1980), Informational versus Controlling Verbal Rewards, „Personality and Social Psychology Bulletin”, vol. 6(2), https://doi.org/10.1177/014616728062007.

Pluta A. (2018), Kształtowanie sprawności pracowników wiedzy działających pod presją czasu, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.

Raport „State of Remote” (2020), BIG Infomonitor, https:/www.forbes.pl/biznes/koronawirus-w-polsce-backtobusiness-backtooffice-robert-redeleanu-ceo-upc-polska/j3twkvh (data dostępu: 31.03.2021).

Reykowski J. (1979), Teoria motywacji a zarządzanie, PWE, Warszawa.

Rószkiewicz M. (2002), Metody ilościowe w badaniach marketingowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Schmitt B. (1999), Experiential Marketing, „Journal of Marketing Management”, vol. 5(1–3), https://doi.org/10.1362/026725799784870496.

Siha S.M., Monroe R.W. (2006), Telecommuting‘s Past and Future: A Literature Review and Research Agenda, „Business Process Management Journal”, vol. 12(4), https://doi.org/10.1108/14637150610678078 .

Psychologia. Podręcznik akademicki (2008), t. 1, red. nauk. J. Strelau, D. Doliński, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Tokarz A. (2005), Motywacja jako warunek aktywności twórczej (w:) W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości, red. A. Tokarz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, Dz.U. 2020, poz. 374.

Pobrania

Opublikowane

2021-12-06

Numer

Dział

Artykuły