Ocena przydatności szkoleń i transferu ich efektów na przykładzie banków

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2021.0991.0105

Słowa kluczowe:

ocena szkoleń, transfer efektów szkolenia, uwarunkowania transferu szkoleń, pomiar poziomu transferu szkoleń

Abstrakt

Cel: Zbadanie stopnia wykorzystania na stanowisku pracy wiedzy i umiejętności nabytych podczas szkoleń (poziomu transferu szkoleń) oraz czynników różnicujących poziom transferu szkoleń realizowanych w bankach w Polsce.

Metodyka badań: Zastosowano metodę drzew klasyfikacyjnych do analizy danych pochodzących z 1793 ankiet wypełnionych przez pracowników banków, które zostały pozyskane w ramach szerszych badań.

Wyniki badań: Stwierdzono wysoki poziom transferu szkoleń, jednak wyższy w bankach spółdzielczych niż w komercyjnych. Spośród pozostałych czynników różnicujących poziom transferu największe znaczenie miały: miejsce pracy (front / back office), płeć, staż pracy w bankowości oraz rodzaj posiadanego wykształcenia. Stwierdzono także wysoką współzależność między poziomem transferu szkolenia a ogólną oceną jego przydatności.

Wnioski: Dostępność i efektywność szkoleń w bankach jest wysoka, jednak jedna czwarta uczestników szkoleń niczego nie zmienia w swojej pracy pod ich wpływem. Istnieją grupy pracownicze, które wyróżniają się ze względu na posiadane cechy, jeżeli chodzi o stopień ­transferu efektów szkoleń. Szczególnie wysokim poziomem transferu charakteryzują się pracownicy wysoko zmotywowani do podnoszenia swoich kompetencji (kobiety z krótszym stażem, pracownicy bez wykształcenia ekonomicznego, zatrudnieni w jednostkach operacyjnych).

Wkład w rozwój dyscypliny: Wykazano użyteczność stosowania pomiaru poziomu transferu jako metody konkurencyjnej w stosunku do modelu Kirpatricka.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Andrzejczak A. (2010), Projektowanie i realizacja szkoleń, PWE, Warszawa.

Andrzejczak A. (2011), Ekonomizacja szkolenia jako czynnik wartości przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.

Andrzejczak A., Pisarska A. (2011), Organizacyjne uwarunkowania transferu szkolenia w opinii menedżerów, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 82(5).

Baldwin T.T., Ford J.K. (1988), Transfer of Training: A Review and Directions for Future Research, „Personnel Psychology”, vol. 41(1), https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1988.tb00632.x.

Baldwin T.T., Ford J.K., Blume B.D. (2017), The State of Transfer of Training Research: Moving toward More Consumer-Centric Inquiry, „Human Resource Development Quarterly”, vol. 28(1), https://doi.org/10.1002/hrdq.21278.

Blume B., Ford K., Baldwin T., Huang J. (2010), Transfer of Training: A Meta-Analytic Review, „Journal of Management”, vol. 36(4), https://doi.org/10.1177/0149206309352880.

Blume B., Ford K., Surface E., Olenick J. (2017), A Dynamic Model of Training Transfer, „Human Resource Management Review”, vol. 29(2), https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2017.11.004.

Burke L., Hutchins H. (2007), Training Transfer: An Integrative Literature Review, „Human Resource Development Review”, vol. 6(3), https://doi.org/10.1177/1534484307303035.

Ford J.K., Weissbein D.A. (1997), Transfer of Training: An Updated Review and Analysis, „Performance Improvement Quarterly”, vol. 10(2), https://doi.org/10.1111/j.1937-8327.1997.tb00047.x.

Foxon M. (1993), A Process Approach to the Transfer of Training. Part 1: The Impact of Motivation and Supervisor Support on Transfer Maintenance, „Australian Journal of Educational Technology”, vol. 9(2), https://doi.org/10.14742/ajet.2104.

Ganesh A. (2012), A Study of Training and Employee Development in Commercial Banks, „Journal of Commerce and Accounting Research”, vol. 1(2).

Garavan T., McCarthy A., Lai Y., Murphy K., Sheehan M., Carbery R. (2021), Training and Organisational Performance: A Meta-analysis of Temporal, Institutional and Organisational Context Moderators, „Human Resources Management Journal”, vol. 31(1), https://doi.org/10.1111/1748-8583.12284.

Hale R. (2003), How Training Can Add Real Value to the Business. Part 2, „Industrial and Commercial Training”, vol. 35(2), https://doi.org/10.1108/00197850310463733.

Holton E.F. III (1996), The Flawed Four-level Evaluation Model, „Human Resource Development Quarterly”, vol. 7(1), https://doi.org/10.1002/hrdq.3920070103.

Holton E.F. III, Bates R.A., Ruona W.E. (2000), Development of Generalized Learning Transfer System Inventory, „Human Resource Development Quarterly”, vol. 11(4), https://doi.org/10.1002/1532-1096(200024)11:4<333::aid-hrdq2>3.0.co;2-p.

Holton E.F. III, Bates R.A., Seyler D.L., Carvalho M.B. (1997), Toward Construct Validation of a Transfer Climate Instrument, „Human Resource Development Quarterly”, vol. 8(2), https://doi.org/10.1002/hrdq.3920080203.

Huang J.L., Ford J.K., Ryan A.M. (2016), Ignored No More: Within-person Variability Enables Better Understanding of Training Transfer, „Personnel Psychology”, vol. 70(3), https://doi.org/10.1111/peps.12155.

Huselid U. (2007), Dreams: Where Human Resource Development Is Headed to Deliver Value, „Human Resource Development Quarterly”, vol. 18(1), https://doi.org/10.1002/hrdq.1189.

Kabanoff B., Bottger P. (1991), Effectiveness of Creativity Training and Its Relations to Selected Personality Factors, „Journal of Organizational Behavior”, vol. 12(3), https://doi.org/10.1002/job.4030120306.

Kasim R.S., Ali S. (2011), Measuring Training Transfer Performance Items among Academic Staff of Higher Education Institutions in Malaysia Using Rasch Measurement (w:) 2011 IEEE Colloquium on Humanities, Science and Engineering (CHUSER), https://doi.org/10.1109/chuser.2011.6163836.

Kaur J. (2016), Impact of Training and Development Programmes on Productivity of Employees in Banks, „Journal of Strategic Human Resource Management”, vol. 5(1), https://doi.org/10.21863/jshrm/2016.5.1.023.

Kaźmierczyk J. (2011), Technologiczne i społeczno-ekonomiczne determinanty zatrudnienia w sektorze bankowym w Polsce, CeDeWu.pl, Warszawa.

Kaźmierczyk J., Tarasova A., Andrianova E., Baszyński A. (2019), Factors Affecting the Use of Outplacement in the Banking Sectors in Poland and Russia, „Management”, vol. 23(2), https://doi.org/10.2478/manment-2019-0030.

Kraiger K., Ford J.K., Salas E. (1993), Application of Cognitive, Skill-based, and Affective Theories of Learning Outcomes to New Methods of Training Evaluation, „Journal of Applied Psychology”, vol. 78(2), https://doi.org/10.1037/0021-9010.78.2.311.

Kunasz M. (2006), Ocena efektywności szkolenia w przedsiębiorstwie w świetle wyników badań, „Studia i Materiały. Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego”, nr 1.

Noe R.A. (1986), Trainees’ Attributes and Attitudes: Neglected Influences on Training Effectiveness, „Academy of Management Review”, vol. 11(4), https://doi.org/10.5465/amr.1986.4283922.

Noe R.A., Schmitt N. (1986), The Influence of Trainee Attitudes on Training Effectiveness: Test of a Model, „Personnel Psychology”, vol. 39(3), https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1986.tb00950.x.

Olejniczak-Szuster K., Łukasik K. (2018), The Role of Trainings in the Development of Employees in the Banks Departments Located in Czestochowa City – Own Research Results, „Folia Oeconomica Stetinesia”, vol. 18, nr 2, https://doi.org/10.2478/foli-2018-0015.

Phillips J., Stone R., Phillips P. (2003), Ocena efektywności w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Praktyczny podręcznik pomiaru rentowności inwestycji, Human Factor, Kraków.

Pisarska A. (2007), Transfer efektów szkolenia do środowiska organizacji, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 5.

Pisarska A. (2009), Transfer efektów szkolenia kadry kierowniczej i jego organizacyjne uwarunkowania, Praca doktorska, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.

Pocztowski A. (2018), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Koncepcje – praktyki – wyzwania, PWE, Warszawa.

StatSoft Electronic Statistics Textbook (2011), https://www.statsoft.pl/textbook/stathome_stat.html?https%3A%2F%2Fwww.statsoft.pl%2Ftextbook%2Fstclatre.html (data dostępu: 12.06.2021).

Steiner D.D., Dobbins G.H., Trahan W.A. (1991), The Trainer-Trainee Interaction: An Attributional Model of Training, „Journal of Organizational Behavior”, vol. 12(4), https://doi.org/10.1002/job.4030120403.

Taylor P., Russ-Eft D., Taylor H. (2009), Transfer of Management Training from Alternative Perspectives, „Journal of Applied Psychology”, vol. 94(1), https://doi.org/10.1037/a0013006.

Turab G.M., Casimir G. (2015), A Model of the Antecedents of Training Transfer, „International Journal of Training Research”, vol. 13(1), https://doi.org/10.1080/14480220.2015.1051352.

Yamnill S., McLean G. (2001), Theories Supporting Transfer of Training, „Human Resource Development Quarterly” vol. 12(2), https://doi.org/10.1002/hrdq.7.

Pobrania

Opublikowane

2021-11-04

Numer

Dział

Artykuły