Zewnątrzmiejska dostępność komunikacyjna w kontekście budowania atrakcyjności lokalizacyjnej metropolii w Polsce na przykładzie województwa małopolskiego

Autor

  • Michał Kudłacz Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Gospodarki i Administracji Publicznej

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2014.0935.1104

Słowa kluczowe:

rozwój lokalny, metropolizacja, polityka rozwoju, dostępność transportowa, rozwój komunikacji

Abstrakt

Podstawowym założeniem w artykule jest teza, że istnieje silna korelacja pomiędzy dostępnością komunikacyjną a gospodarczym potencjałem danego terytorium. Dobra i poprawiająca się dostępność komunikacyjna jest jednym z podstawowych celów działalności władz publicznych różnego szczebla: władz metropolii, jak również przedstawicieli rządu i administracji Unii Europejskiej.
W artykule przedstawiono zamiary władz publicznych różnego szczebla administracji dotyczące wykorzystywania infrastruktury komunikacyjnej na rzecz dynamizacji wzrostu społeczno-gospodarczych wskaźników regionalnych. Jest to szczególnie istotne dla metropolii, ponieważ te jednostki układu osadniczego dążą do włączenia się w globalną sieć wymiany potencjału. Najsilniejsze miasta stanowią odbicie poziomu gospodarki narodowej. Rozwój infrastruktury komunikacyjnej stanowi dla władz regionalnych, jak również dla ośrodków i obszarów metropolitalnych istotne zadanie, gdyż dobra sieć transportowa umożliwia przyciąganie potencjału. W artykule dokonano przeglądu możliwości i rozwiązań dotyczących budowania połączeń transportowych w celu podniesienia ekonomicznego potencjału najsilniejszych miast w Polsce.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Ekspercki projekt koncepcji zagospodarowania przestrzennego do roku 2033 [2013], Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa,

Izdebski H. [2008], Samorząd terytorialny, podstawy ustroju i działalności, LexisNexis, Warszawa.

Jałowiecki B. [2000], Społeczna przestrzeń metropolii, Scholar, Warszawa.

Krajowa strategia rozwoju regionalnego do roku 2020 [2010], Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.

Miłaszewicz D., Ostapowicz B. [2011], Warunki zrównoważonego rozwoju transportu w świetle dokumentów UE, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, nr 24, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.

Saasen S. [2005], The Global City: Introducing a Concept, „Brown Journal of World Affairs", vol. 11, nr 2, Chicago.

Strategia rozwoju Małopolski na lata 2011-2020 [2011], Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, Kraków.

Strategia rozwoju Polski Południowej do roku 2020 [2014], Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Warszawa.

Strategia rozwoju transportu do roku 2020 [2013], Ministerstwo Budownictwa, Transportu i Gospodarki Morskiej, Warszawa.

Szczepański M.S., Jałowiecki B. [2002], Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Scholar, Warszawa.

Utrzymać Europę w ruchu, zrównoważona mobilność dla naszego kontynentu [2005], Komisja Europejska, Bruksela.

Założenia Krajowej Polityki Miejskiej [2013], Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.

Pobrania

Numer

Dział

Artykuły