Zachowania rynkowe starszych konsumentów z punktu widzenia projektowania warstwy wizualnej opakowań

Autor

  • Jarosław Świda Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Opakowalnictwa Towarów

Słowa kluczowe:

zachowania konsumenta, starszy konsument, opakowanie, warstwa wizualna

Abstrakt

W artykule zaprezentowano psychologiczne uwarunkowania zachowań konsumentów w starszym wieku oraz ich wpływ na projektowanie warstwy wizualnej opakowania. Scharakteryzowano specyfikę zachowań rynkowych starszych konsumentów wynikającą ze zmian psychologicznych, jakie zachodzą w procesie starzenia się oraz zaproponowano wskazówki do projektowania warstwy wizualnej opakowań uwzględniających specyficzne potrzeby tej grupy nabywców.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bombol M., Słaby T. [2011], Konsument 55+ wyzwaniem dla rynku, Szkoła Główna Handlowa-Oficyna Wydawnicza, Warszawa.

Bradley D.E., Longino C.F. [2003], How Older People Think about Images of Aging in Advertising and the Media, „Generations", vol. 25, nr 3.

Carstensen L.L., Charles S.T. [1998], Emotion in the Second Half of Life, „Current Directions In Psychological Science", nr 7.

Draaisma D. [2010], Fabryka nostalgii. O fenomenie pamięci wieku dojrzałego, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.

East R., Wright M., Vanhuele M. [2011], Zachowania konsumentów, Wolters Kluwer, Warszawa.

Falkowski A., Tyszka T. [2006], Psychologia zachowań konsumenckich, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Gajewski S. [1997], Zachowanie się konsumenta a współczesny marketing, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Garbarski L. [2001], Zachowania nabywców, PWE, Warszawa.

Gilmartin J.J. [2014], Boomers & Older Consumers are Online - Reduce the Frustration Quotient, http://www.comingofage.com.

Hartman J. [2012], Rynek senioralny - kraina łagodności, „Marketing w Praktyce", nr 8.

Izdebski P., Polak A. [2008], Regresja czy progresja. Emocje w procesie starzenia się, „Gerontologia Polska", t. 16, nr 1.

Jachnis A. [2007], Psychologia konsumenta. Psychologiczne i socjologiczne uwarunkowania zachowań konsumenckich, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz.

Korzeniowski A., Ankiel-Homa M., Czaja-Jagielska N. [2011], Innowacje w opakowalnictwie, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.

Lisińska-Kuśnierz M., Ucherek M. [2006], Opakowania w ochronie konsumenta, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.

Mather M., Canli T., English T. [2004], Amygdala Responses to Emotionally Valenced Stimuli in Older and Younger Adults, „Psychological Science", nr 15.

Niezgoda A., Jerzyk E. [2013], Seniorzy w przyszłości na przykładzie rynku turystycznego [w:] Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Konsument jako uczestnik procesów rynkowych i odbiorca komunikatów marketingowych, red. G. Rosa, A. Smalec, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 777, Problemy zarządzania, finansów i marketingu, nr 32.

Pradeep A.K. [2011], Mózg na zakupach. Neuromarketing w sprzedaży, Wydawnictwo Helion, Gliwice.

Przybyłowski K. et al. [1998], Marketing, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.

Rozwadowska B. [2002], Public relations. Teoria. Praktyka. Perspektywy, Studio EMKA, Warszawa.

Rudnicki L. [2011], Zachowania konsumentów na rynku, PWE, Warszawa.

Styś M. [2006], Konsument bez metryki, „Marketing w Praktyce", nr 6.

Szymczak J., Ankiel-Homa M. [2007], Opakowania jednostkowe w działaniach marketingowych przedsiębiorstw, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.

Szukalski P. [2012], Uczestnictwo w rynku dóbr i usług konsumpcyjnych i finansowych [w:] Strategie działań w starzejącym się społeczeństwie. Tezy i rekomendacje, Komisja Ekspertów ds. Osób Starszych, Warszawa.

Światowy G. [2006], Zachowania konsumentów, PWE, Warszawa.

Świda J. [2013], Możliwości badań i oceny opakowań metodą eye-tracking, „Biuletyn Opakowaniowy" nr 7 (109).

Świtała M. [2011], Zachowania konsumpcyjne ludzi w wieku starszym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.

Woźniak J. [2012], Neuromarketing. Wygraj wojnę o umysł klienta, Wydawnictwo Helion, Gliwice.

Zaltman G. [2008], Jak myślą klienci. Podróż w głąb umysłu rynku, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.

Żurawicki L. [2010], Neuromarketing. Exploring the Brain of the Consumer, Springer, New York.

Pobrania

Opublikowane

2015-12-10

Numer

Dział

Artykuły