Problemy analityczne metaanalizy - efekt procesu badawczego

Autor

  • Małgorzata Rószkiewicz Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Instytut Statystyki i Demografii

Słowa kluczowe:

metaanaliza, efekt badania, testy wiązane, bezpieczna liczba badań

Abstrakt

Wraz z poszerzaniem się problematyki badań społecznych poszerzają się również obszary realizowanych badań empirycznych. W związku z licznymi badaniami często odnoszącymi się do tych samych zagadnień pojawia się pytanie, jak prowadzić analizę sumaryczną, pozwalającą ustalić, co w zasadzie wiadomo na temat przebadanych obszarów. Poszczególne badania są realizowane na próbach losowych, co sprawia, że uzyskiwane wyniki nie są jednakowe. Ich zakres zmienności opisuje wariancja losowa estymatora. W artykule rozważono problemy związane z analizą fluktuacji wyników badań, których rozstrzygnięcie wyznacza paradygmat statystycznej metaanalizy.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Becker B.J., Cohen L.D. [2003], How Meta-analysis Increases Statistical Power, „Psychological Methods", vol. 8, nr 3.

Cooper H. [1979], Statistically Combining Independent Studies: A Meta-analysis of Sex Differences in Conformity Research, „Journal of Personality and Social Psychology", vol. 37, nr 1.

Fisher R.A. [1932], Statistical Method for Research Workers, wyd. 4, Oliver and Boyd, London.

Fisher R.A [1948], Combining Independent Tests of Significance, „American Statistician", vol. 2, nr 5.

Hadges L.V., Olkin I. [1985], Statistical Methods for Meta-analysis, Academic Press, New York.

Higgins J.P.T., Thompson S.G. [2002], Quantifying Heterogeneity in a Meta-analysis, „Statistics in Medicine", vol. 21, nr 11.

Konstantopoulos S. [2006], Fixed and Mixed Effects Models in Meta-analysis, Discussion Paper Series, IZA DP, nr 2198, IZA, Bonn.

Kozil J.A., Perlman M.D. [1978], Combining Independent Chi-squared Tests, „Journal of American Statistical Association", nr 73.

Littell R.C., Folks J.L. [1973], Asymptotic Optimality of Fisher's Method of Combining Independent Tests II, „Journal of American Statistical Association", nr 68.

Mosteller F.M., Bush R.R. [1954], Selected Quantitative Techniques [w:] Handbook of Social Psychology, red. G. Lindzey, vol. 1, Addison-Wesley, Cambridge.

Rosenthal R. [1984], Meta-analysis Procedure for Social Research, Sage, Beverly Hills.

Rószkiewicz M. [2009], Możliwości i ograniczenia metaanalizy w obszarze ilościowych badań marketingowych, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 96, Wrocław.

Stouffer S.A. et al. [1949], The American Soldier: Adjustment during Army Life, vol. 1, Princeton University Press, Princeton.

Winer B.J. [1971], Statistical Principals in Experimental Design, wyd. 2, McGraw-Hill, New York.

Pobrania

Opublikowane

2015-12-16

Numer

Dział

Artykuły