Metoda k-średnich w segmentacji emerytów na podstawie priorytetów życiowych

Autor

  • Iwona Olejnik Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Katedra Badań Rynku i Usług
  • Robert Skikiewicz Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Katedra Badań Rynku i Usług

Słowa kluczowe:

segmentacja, metoda k-średnich, emeryci, badania ilościowe

Abstrakt

W artykule porównano wyniki segmentacji emerytów metodą k-średnich na podstawie zestawu zmiennych behawioralnych oraz zestawu zmiennych behawioralnych i demograficzno-ekonomicznych. Posługując się zestawem cech behawioralnych, otrzymano segmenty emerytów wykazujące znaczne różnice w zakresie priorytetów życiowych oraz stosunkowo niewielkie różnice w zakresie profili demograficzno-ekonomicznych. Z kolei w przypadku segmentacji opartej na połączonym zestawie zmiennych behawioralnych oraz demograficzno-ekonomicznych większy wpływ na ostateczny wynik grupowania wywierały cechy demograficzno-ekonomiczne. Segmenty emerytów stały się łatwiej identyfikowalne, jednak różnice w zakresie cech behawioralnych uległy zmniejszeniu.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Balicki A. [2009], Statystyczna analiza wielowymiarowa i jej zastosowania społeczno-ekonomiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Blashfield R.K. [1976], Mixture Model Tests of Cluster Analysis: Accuracy of Four Agglomerative Hierarchical Methods, „The Psychological Bulletin", vol. 83, nr 3.

Bombol M., Słaby T. [2011], Konsument 55+ wyzwaniem dla rynku, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.

Diagnoza społeczna. Warunki i jakość życia Polaków [2011], red. J. Czapiński, T. Panek, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa.

Fatuła D. [2010], Zachowania polskich gospodarstw domowych na rynku finansowym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.

Jurek Ł. [2012], Ekonomia starzejącego się społeczeństwa, Difin, Warszawa.

Kaczmarczyk S. [2007], Zastosowania badań marketingowych. Zarządzanie marketingowe i otoczenie przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.

Migut G. [2004], Jak znaleźć grupy podobnych klientów, czyli metody segmentacji, http://www.statsoft.pl/czytelnia/finanse/pdf/04segment.pdf (dostęp: 5.10.2013).

Olejnik I. [2012], Zachowania emerytów w Polsce - determinanty i segmentacja [w:] Zachowania konsumenckie - badania, uwarunkowania, różnice, t. 1, „Handel Wewnętrzny", maj-czerwiec.

Psychologia ekonomiczna [2004], red. T. Tyszka, GWP, Gdańsk.

Rondan-Cataluna F.J., Sanchez-Franco M.J., Villarejo-Ramos A.F. [2010], Searching for Latent Class Segments in Technological Services, „The Service Industries Journal", vol. 30, nr 6.

Rószkiewicz M. [2002], Metody ilościowe w badaniach marketingowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Rószkiewicz M. [2011], Analiza klienta, SPSS Polska, Kraków.

Rujasiri P., Chomtee B. [2009], Comparison of Clustering Techniques for Cluster Analysis, http://kasetsartjournal.ku.ac.th/kuj_files/2009/a0912091419338281.pdf (dostęp: 5.12.2013).

Sagan A. [2004], Badania marketingowe: podstawowe kierunki, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.

Sudbury L., Simcock P. [2009], A Multivariate Segmentation Model of Senior Consumers, „Journal of Consumer Marketing", vol. 26, nr 4.

Pobrania

Opublikowane

2015-12-16

Numer

Dział

Artykuły