Ewolucja ram konceptualnych marketingu a zmiany w obszarach, metodach i technikach badawczych

Autor

  • Krystyna Mazurek-Łopacińska Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Katedra Badań Marketingowych
  • Magdalena Sobocińska Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Katedra Badań Marketingowych

Słowa kluczowe:

badania marketingowe, rozwój marketingu, paradygmaty nauk społecznych, nowe technologie

Abstrakt

Artykuł został poświęcony dokonującym się w badaniach marketingowych zmianom, które zostały wywołane rozwojem dyskursu marketingowego. Ze względu na interdyscyplinarny charakter marketingu, który sprawia, że rozwija się on jako nauka wieloparadygmatyczna, istotne jest ukazanie zagadnień zastosowania paradygmatów nauk społecznych w marketingu i badaniach marketingowych, w tym paradygmatu neopozytywistyczno-funkcjonalistyczno-systemowego, interpretatywno-symbolicznego, paradygmatu radykalnego strukturalizmu oraz paradygmatu postmodernistycznego. Kierunki rozwoju badań marketingowych przedstawione zostały także w kontekście rosnących oczekiwań wobec nich związanych z coraz większą zmiennością otoczenia rynkowego oraz wykorzystywaniem w badaniach marketingowych nowych technologii, które zwiększają możliwości pozyskiwania informacji na potrzeby zarządzania przedsiębiorstwem.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Badania jakościowe. Metody i narzędzia [2012], red. D. Jemielniak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Flick U. [2010], Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Flick U. [2011], Jakość w badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Karcz K. [2004], Międzynarodowe badania marketingowe. Uwarunkowania kulturowe, PWE, Warszawa.

Krzyżanowski L.J. [1999], O podstawach kierowania organizacjami inaczej: paradygmaty, modele, metafory, filozofia, metodologia, dylematy, trendy, PWN, Warszawa.

Kuhn T.S. [2009], Struktura rewolucji naukowych, Aletheia, Warszawa.

Lüders C., Reichertz J. [1986], Wissenschaftliche Praxis ist, wenn alles funktioniert und keiner weiß warum: Bemerkungen zur Entwicklung qualitativer Sozialforschung, „Sozialwissenschaftliche Literaturrundschau", nr 12.

Sagan A. [2012], Paradygmaty w marketingu - próba syntezy, „Marketing i Rynek", nr 11.

Silverman D. [2008], Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Sułkowski Ł. [2012], Epistemologia i metodologia zarządzania, PWE, Warszawa.

Wilkie W.L., Moore E.S. [2003], Scholarly Research in Marketing: Exploring the „4 Eras" of Thought Development, „Journal of Public Policy and Marketing", nr 2, http://www.uta.fi/jkk/opiskelu/oppiaineet/markkinointi/kaytannot/Scolarly%20Research%20in%20Marketing.pdf (dostęp: 20.12.2012).

Żabiński L. [2006], Paradygmaty nauk społecznych a ich wykorzystanie w badaniach naukowych systemów zarządzania marketingowego [w:] Badania marketingowe w przestrzeni europejskiej, red. K. Mazurek-Łopacińska, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu nr 1107, Wrocław.

Pobrania

Opublikowane

2015-12-19

Numer

Dział

Artykuły