Wykorzystanie modeli ze zmiennymi porządkowymi w badaniach satysfakcji klienta

Autor

  • Krzysztof Błoński Uniwersytet Szczeciński, Katedra Marketingu
  • Ewa Putek-Szeląg Uniwersytet Szczeciński, Katedra Ekonometrii

Słowa kluczowe:

analiza klas ukrytych, satysfakcja, samorząd terytorialny, sektor publiczny

Abstrakt

Pomiar satysfakcji klienta możliwy jest z wykorzystaniem skal ilościowych, jak również jakościowych. Jednak stosowanie każdej z nich związane jest z problemami i ograniczeniami. Niektórzy autorzy,  np. N. Hill i J. Alexander w publikacji Pomiar satysfakcji i lojalności klientów (2003) jednoznacznie wskazują najlepszy według nich rodzaj skal do pomiaru satysfakcji - skalę liczbową. Mimo takich wskazówek najczęściej stosowana jest skala porządkowa. Jej użycie powoduje konieczność wykorzystania metod statystycznych pozwalających na analizowanie danych jakościowych. Artykuł przedstawia zastosowanie analizy klas ukrytych w badaniach satysfakcji. Do budowy modelu wykorzystano dane z pomiaru dokonanego na skalach porządkowych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Analiza danych jakościowych i symbolicznych z wykorzystaniem programu R [2011], red. E. Gatnar, M. Walesiak, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.

Grigoroudis E., Siskos Y. [2010], Customer Satisfaction Evaluation: Methods for Measuring and Implementing Service Quality, Springer, New York.

Kenett R.N., Salini S. [2012], Modern Analysis of Customer Surveys: with Applications Using R, Wiley.

Zaawansowane metody analiz statystycznych [2012], red. E. Frątczak, Oficyna Wydawnicza, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2015-12-19

Numer

Dział

Artykuły