Wpływ kryzysu na rozwój małego przedsiębiorstwa

Autor

  • Magdalena Gorzelany-Dziadkowiec Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Strategii Zarządzania i Rozwoju Organizacji
  • Ewa Kozień Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Strategii Zarządzania i Rozwoju Organizacji

Słowa kluczowe:

rozwój, kryzys, model rozwoju, mała firma

Abstrakt

W artykule dokonano identyfikacji i analizy przyczyn kryzysów występujących w mikro- i małych przedsiębiorstwach oraz ich wpływu na przetrwanie i rozwój tych organizacji. Analizę przeprowadzono na podstawie danych mikro- i małych firm, które stanowią ważną siłę napędową całej gospodarki. Badania zostały przeprowadzone na przykładzie trzech przedsiębiorstw i przebiegały w dwóch etapach. W pierwszym dokonano diagnozy faz i kryzysów pojawiających się w rozwoju organizacji zgodnie z modelem L.E. Greinera z zastosowaniem arkuszu Leparda. Etap drugi polegał na przeprowadzeniu wywiadu, podczas którego właściciele - przedsiębiorcy odpowiedzieli na pytania kwestionariuszowe dotyczące przyczyn kryzysu i jego wpływu na rozwój ich przedsiębiorstw. Badane małe przedsiębiorstwa znajdują się w dwóch pierwszych fazach modelu L.E. Greinera, a pojawiające się kryzysy przezwyciężają poprzez delegowanie uprawnień i współpracę. Pojawiające się w analizowanych przedsiębiorstwach kryzysy są źródłem zmian i prowadzą do ich rozwoju.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Caponigro J.R. [2000], Crisis Counselor Step-By-Step Guide to Managing Business, London.

Greiner L.E. [1972], Evolution and Revolution as Organizations Grow, „Harvard Business Review", July-August.

Kral Z., Zabłocka-Kluczka A. [2003], Istota zjawisk kryzysowych w organizacji [w:] Zachowania organizacji wobec zjawisk kryzysowych, red. J. Skalik, Cornetis, Katedra Projektowania Systemów Zarządzania, Akademia Ekonomiczna, Wrocław.

Łuczak M. [2003], Ryzyko i kryzys w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Business Press, Warszawa.

Mitroff I., Pearson Ch.M. [1998], Zarządzanie sytuacją kryzysową, czyli jak ochronić firmę przed najgorszym, Business Press, Warszawa.

Praktyka zarządzania kryzysem w przedsiębiorstwie [2002], red. B. Kozyra, A. Zelek, Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie, Szczecin.

Rozwadowska B. [2002], Public relations w sytuacjach kryzysowych, Astrum, Wrocław.

Wawrzyniak B. [1999], Odnawianie przedsiębiorstwa. Na spotkanie XXI wieku, Poltext, Warszawa.

Zelek A. [2003], Zarządzanie kryzysem w przedsiębiorstwie - perspektywa strategiczna, ORGMASZ, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2015-12-20

Numer

Dział

Artykuły