Koszty agencji a działalność eksportowa firm rodzinnych

Autor

  • Joanna Wyrobek Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Finansów Przedsiębiorstw

Słowa kluczowe:

internacjonalizacja, eksport, sytuacja finansowa, finanse

Abstrakt

Celem publikacji jest zbadanie zależności pomiędzy obawami przed zewnętrznymi i wewnętrznymi sporami agencyjnymi w firmach rodzinnych a kontrolą rodziny nad firmą i formą prowadzenia współpracy międzynarodowej. Badania oparto na ankietach uzyskanych od 101 przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce. W szczególności, w publikacji zbadano następujące hipotezy badawcze:
‒ wysokie obawy przed wewnętrznymi sporami agencyjnymi w firmie implikują wyższą kontrolę rodziny nad firmą;
‒ pewne formy współpracy międzynarodowej są rzadko stosowane przez firmy rodzinne w wyniku obaw, że pomiędzy firmą rodzinną a zagranicznymi partnerami powstaną spory agencyjne;
‒ głównym powodem podejmowania współpracy międzynarodowej jest nadzieja na wzrost sprzedaży i obniżenie kosztów produkcji.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Anderson E., Gatington H. [1986], On the Internationalization of Firms: A Critical Analysis,„Journal of International Business Studies", vol. 17, nr 3.

Davis J.A., Tagiuri R. [1982], Bivalent Attributes of the Family Firm [w:] Family Business Sourcebook, red. C.E. Aronoff, J.L. Ward, Omnigraphics, Detroit.

Frishkoff P.A. [1995], Understanding Family Business: What Is a Family Business?, Oregon State University, frishkoffbus.orst.edu.

Jaffe D.T. [1990], Working with Ones You Love: Conflict Resolution and Problem Solving Strategies for a Successful Business, Berkeley.

Sztompka P. [2002], Socjologia, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków.

Zahra S. [2003], International Expansion of U.S. Manufacturing Family Business: The Effect of Ownership and Involvement, „Journal of Business Venturing", nr 18.

Pobrania

Opublikowane

2015-12-22

Numer

Dział

Artykuły