Między przeznaczeniem a wolnym wyborem. Przygodność człowieka w filozofii Alberta Schweitzera

Autor

  • Leszek Kusak Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Filozofii

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2016.0952.0405

Słowa kluczowe:

kontyngencja, kryzys kultury, dehumanizacja człowieka, przeżycie solidarności, etyka czci dla życia, biocentryzm hierarchiczny

Abstrakt

Opisywany przez naukę świat jest – według Schweitzera – potworny przy całej swojej wspaniałości. Porządek świata pozostaje dla człowieka zagadką, zaś wszelkie próby uzasadnienia suwerenności jego woli napotykają nieprzekraczalną granicę obiektywnych wyznaczników ludzkiej egzystencji (nasze narodziny, ułomny intelekt, krótkość życia, to, co ogranicza człowieka jako podmiot myślący i działający).
Tworzony przez człowieka świat cywilizacji i kultury również uniezależnia się od niego i przeciwstawia mu się jako wroga siła. Złowrogie skutki tej podwójnej kontyngencji mogą być – do pewnego stopnia – zneutralizowane przez ustanowienie uniwersalnego, obowiązującego wszystkich ludzi, moralnego drogowskazu. W filozofii Schweitzera funkcję taką pełni etyka czci dla życia. Założenia, konsekwencje, spójność i wiarygodność jego programu przeobrażenia człowieka stanowią przedmiot przedstawionych rozważań.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Czerniak S. [2006], Kontyngencja, tożsamość, człowiek. Studia z antropologii filozoficznej XX wieku, Wydawnictwo IFIS PAN, Warszawa.

Grabs R. [1981], Po latach (1931–1965) [w:] A. Schweitzer, Z mojego życia…, tłum. I. Salomon, Instytut Wydawniczy PAX, Kraków 1981.

Kierkegaard S. [1982], Bojaźń i drżenie, tłum. J. Iwaszkiewicz, PWN, Warszawa.

Kusak L. [2012], Johanna Gottfrieda Herdera koncepcja człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.

Lazari-Pawłowska I. [1976], Schweitzer, Wiedza Powszechna, Warszawa.

Lazari-Pawłowska I. [1978], Pryncypializm i sytuacjonizm w etyce, „Studia Filozoficzne”, nr 7.

Marquard O. [1994], Apologia przypadkowości, tłum. K. Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Nietzsche F. [1994], Narodziny tragedii, tłum. B. Baran, Inter Esse, Kraków.

Piątek Z. [1992], Etyka życia [w:] Etyka. Zarys, red. J. Pawlica, UJ, Kraków.

Plessner H. [1988], Pytanie o conditio humana, tłum. M. Łukasiewicz, Z. Krasnodębski i A. Załuska, PIW, Warszawa.

Plessner H. [2004], Śmiech i płacz, tłum. A. Zwolińska i Z. Nerczuk, Wydawnictwo Antyk, Kęty.

Schweitzer A. 1966], Strassburger Predigten, Beck, München.

Schweitzer A. [1976a], Humanitaryzm, tłum. K. Krzemieniowa [w:] I. Lazari-Pawłowska, Schweitzer, Wiedza Powszechna, Warszawa 1981.

Schweitzer A. [1976b], Kultura a etyka, tłum. K. Krzemieniowa [w:] I. Lazari-Pawłowska, Schweitzer, Wiedza Powszechna, Warszawa 1981.

Schweitzer A. [1976c], Problem etyki w wyższym stadium rozwoju ludzkiego myślenia, tłum. K. Krzemieniowa [w:] I. Lazari-Pawłowska, Schweitzer, Wiedza Powszechna, Warszawa 1981.

Schweitzer A. [1976d], Upadek i odrodzenie kultury, tłum. K. Krzemieniowa [w:] A. Schweitzer, Wybór pism [w:] I. Lazari-Pawłowska, Schweitzer, Wiedza Powszechna, Warszawa 1981.

Schweitzer A. [1981], Z mojego życia…, tłum. I. Salomon, Instytut Wydawniczy PAX, Kraków.

Schweitzer A. [1993], Wielcy myśliciele Indii, tłum. K. Pruska i K. Pruski, Wydawnictwo Cyklady, Warszawa.

Stróżewski W. [2004], Ontologia, Wydawnictwo Aureus, Wydawnictwo Znak, Kraków.

Pobrania

Opublikowane

2016-10-27

Numer

Dział

Artykuły