Modlitwa wolności a kontyngencja człowieka w pamiętnikach Etty Hillesum

Autor

  • Inga Mizdrak Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Filozofii

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2016.0952.0407

Słowa kluczowe:

wolność, życie, miłość, Bóg

Abstrakt

Doświadczenie wolności, ujmowane na szereg sposobów przez filozofię, psychologię, socjologię, teologię, politykę, ukazuje się jako kategoria w swej specyfice niewyczerpywalna. Na jej złożoność i problematyczność wskazuje nie tylko fakt niezliczonych interpretacji intelektualnych, ale również sposób, w jaki się ją „zagospodarowuje”. Z rozmaitych prób odsłaniania fenomenu wolności w kontekście przygodności człowieka uwydatnia się droga dialogiczna, która odsłania jeden z ważniejszych rysów tego, czym jest wolność.
Oryginalna refleksja zawarta w pamiętnikach z czasów II wojny światowej (Przerwane życie. Pamiętniki 1941–1943) Etty Hillesum, holenderskiej żydówki, pokazuje podstawową właściwość wolności, którą jest jej relacyjność, a najgłębszy jej wyraz dokonuje się w kontakcie z Bogiem. Poprzez tę właściwość ukazana jest jednocześnie właściwość samego człowieka, który ma możliwość ukierunkowania siebie na miłość lub nienawiść, na życie lub śmierć, na piękno lub brzydotę, dobro lub zło. Sama Etty Hillesum stawia na afirmację życia jako takiego, a przez relację wertykalną z Bogiem staje się prawdziwą ambasadorką życia, nawet w obliczu ekstremalnego zagrożenia, niesprawiedliwości i okrucieństwa wojny, przy czym życie nie jest traktowane jako dojmująca i uciskająca kontyngencja, ale jako czas kairos, czyli coś do twórczego i pozytywnego wykorzystania, realizowania wartości ogólnoludzkich i stawania się świadkiem życia przepełnionego pierwiastkiem wieczności.
Stąd głównym celem niniejszego studium jest zaprezentowanie kilku podstawowych wątków w opisie człowieka, które zostają wydobyte z autorefleksyjnego sposobu pisania samej autorki pamiętników. Poprzez wniknięcie w opis wewnętrznego świata Hillesum podjęta została próba scharakteryzowania tych elementów w podmiotowości człowieka, które uwydatniają konkretne indywiduum jako zanurzone w relacji do samego siebie, innych i Boga.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Arendt H. [2012], Rahel Varnhagen. Historia życia niemieckiej Żydówki z epoki romantyzmu, przeł. K. Leszczyńska, Pogranicze, Sejny.

Gogacz M. [1985], Filozoficzne aspekty mistyki. Materiały do filozofii mistyki, ATK, Warszawa.

Grygiel S. [2011], Jestem, więc modlę się, Flos Carmeli, Poznań.

Hillesum E. [2013], Przerwane życie. Pamiętniki 1941–1943, WAM, Kraków.

Kłoczowski J.A. OP [2001], Drogi człowieka mistycznego, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Lebeau P. SJ [2000], Duchowa droga Etty Hillesum (Amsterdam 1941 – Oświęcim 1943), tłum. B. Piotrowska, http://mateusz.pl/goscie/zd/22/zd22-09.htm (dostęp: 30.12.2015).

Perillo D. [2014], Etty Hillesum. Myślące serce obozu, „Ślady”, nr 1 (styczeń/luty), http://www.slady.pl/artykul.php?art=985 (dostęp: 30.12.2015).

Tarnowski K. [2005], Usłyszeć niewidzialne, Instytut Myśli Józefa Tischnera, Kraków.

Węgrzynowicz L. [2013], Mistyka kobieca. Hermeneutyczne studium kobiecego doświadczenia Boga, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, Kraków.

Pobrania

Opublikowane

2016-10-27

Numer

Dział

Artykuły