Wymagania kompetencyjne wobec pracowników ds. HR wykonujących pracę zdalnie

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2021.0992.0206

Słowa kluczowe:

praca zdalna, kompetencje, specjalista ds. HR, menedżer personalny

Abstrakt

Cel: Zaprezentowanie wymagań kompetencyjnych stawianych pracownikom zatrudnianym na różne stanowiska w obrębie funkcji HR, którzy mają świadczyć swoją pracę zdalnie.

Metodyka badań: Badanie o charakterze jakościowym przeprowadzono za pomocą metody analizy treści. Próbę badawczą stanowiły ogłoszenia o pracę zdalną na stanowiska w obszarze HR.

Wyniki badań: Przeprowadzone badanie wykazało, że większość pracodawców poszukujących pracowników ds. HR wykonujących pracę zdalnie stawia wobec kandydatów wymagania w zakresie wybranych kwalifikacji niezbędnych do pracy zdalnej, natomiast najmniej wymagane są tzw. kompetencje twarde (techniczne).

Wnioski: Praca zdalna staje się jedną z podstawowych form świadczenia pracy, a jej specyfika wymaga od pracowników posiadania dodatkowych kompetencji warunkujących efektywność wykonywanych zadań. W celu tworzenia skutecznych zespołów wirtualnych pracodawcy powinni uwzględniać wymagania w zakresie kompetencji niezbędnych do pracy zdalnej już na etapie rekrutacji.

Wkład w rozwój dyscypliny: Zaprezentowany w artykule wykaz uniwersalnych kompetencji do pracy zdalnej może stanowić zarówno podstawę do określenia przez pracodawców wymagań wobec kandydatów do pracy na różne stanowiska, jak i źródło wiedzy przydatne do konstruowania narzędzi badawczych do pomiaru kompetencji do pracy zdalnej w konkretnych organizacjach czy zawodach.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Cetnarowicz M. (2021), Rola i znaczenie pracy zdalnej dla gospodarki, firm oraz pracowników (w:) Księga rekomendacji oraz ekspertyzy. Praca zdalna 2.0. Rozwiązanie na czas pandemii czy trwała zmiana? (2021), Pracodawcy RP, https://pracodawcyrp.pl/upload/files/2021/03/praca-zdalna-2-0-rekomendacje-i-ekspertyzy-v2.pdf (data dostępu: 25.03.2021).

Drwal S. (2020), Jak zorganizować pracę zdalną w działach HR i Agencjach Pracy?, https://hrappka.pl/blog/agencja-pracy/organizacja-pracy-zdalnej-w-hr-i-agencji-pracy (data dostępu: 21.03.2021).

Elkins E. (2020), 5 Core Competencies of a Successful Remote Worker, https://www.linkedin.com/pulse/5-core-competencies-successful-remote-worker-elijah-elkins/?articleId=6656573554957656064 (data dostępu: 11.03.2021).

Farrer L. (2020), Academic Research Proves 8 Skills Critical to Work-from-home Success, https://www.forbes.com/sites/laurelfarrer/2020/03/19/academic-research-proves-8-skills-critical-to-work-from-home-success/?sh=38537def24e3 (data dostępu: 12.04.2021).

Grenny J., Maxfield D. (2017), A Study of 1,100 Employees Found That Remote Workers Feel Shunned and Left Out, „Harvard Business Review”, https://hbr.org/2017/11/a-study-of-1100-employees-found-that-remote-workers-feel-shunned-and-left-out (data dostępu: 12.08.2020).

Guryn H. (2021), Czy działy HR zdały egzamin w czasie pandemii?, „Personel i Zarządzanie”, nr 2, https://hrstowarzyszenie.pl/czy-dzialy-hr-zdaly-egzamin-w-czasiepandemii/ (data ­dostępu: 15.04.2021).

Haapasalo H., Lohikoski P. (2013), Virtual Competencies and Knowledge Transfer in Global NPD: A Case Study, „International Journal of Management, Knowledge and Learning”, nr 2.

Haggerty Y., Wang N. (2009), Knowledge Transfer in Virtual Settings: The Role of Individual Virtual Competency, „Information Systems Journal”, vol. 19, nr 6, https://doi.org/10.1111/j.1365-2575.2008.00318.x.

Janta M. (2020), Nauczyciel (a)medialny? Kompetencje medialne nauczycieli i ich wykorzystanie w nauczaniu zdalnym, „Studia Paedagogica Ignatiana”, vol. 23, nr 4, https://doi.org/10.12775/spi.2020.4.004.

Krawczyk-Bryłka B. (2017), Kompetencje członków zespołu wirtualnego, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania”, vol. 48, nr 2, https://doi.org/10.18276/sip.2017.48/2-03.

Kubik I. (2020), Czy ludzie, których zatrudniasz, potrafią pracować zdalnie?, https://talentplace.pl/blog/dla-pracodawcow/czy-ludzie-ktorych-zatrudniasz-potrafia-pracowac-zdalnie (data dostępu: 11.03.2021).

Macoveiciuc A. (2020), 7 Essential Competencies Remote Employees Must Have, https://harver.com/blog/competencies-of-remote-employees/ (data dostępu: 17.04.2021).

Mierzejewska K., Chomicki M. (2020), Psychospołeczne aspekty pracy zdalnej. ­Wyniki badań przeprowadzonych w trakcie trwania pandemii COVID-19, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, nr 3(987), https://doi.org/10.15678/znuek.2020.0987.0302.

Moraes R.O., Watanuki H.M., Kiste G. (2016), A Proposal for the Development of Individual Virtual Competences, Conference Proceedings International Data and Information Management Conference (IDIMC 2016), https://www.researchgate.net/profile/Judith_Broady-Preston/publication/297702635_Developing_a_model_for_investigating_academic_libraries_as_learning_organisations/links/56e06c0f08aec4b3333d0bf1.pdf#page=73 (data dostępu: 10.01.2021).

Pół roku nowej normalności. Pracownicy i kandydaci o rynku pracy. Badanie Pracuj.pl (2020), https://media.pracuj.pl/111134-pol-roku-pandemii-wedlug-pracownikow-badaniepracujpl (data dostępu: 24.03.2021).

Praca zdalna w HR – jak to wygląda w praktyce?, https://hrnews.pl/praca-zdalna-w-hr-jakto-wyglada-w-praktyce/ (data dostępu: 22.03.2021).

Prossack A. (2020), 5 Must-have Skills for Remote Work, https://www.forbes.com/sites/ashiraprossack1/2020/07/30/5-must-have-skills-for-remote-work/?sh=6499e34333c4 (data dostępu: 22.03.2021).

Raport Capgemini: Przyszłość pracy – od modelu pracy zdalnej do hybrydowej (2021), https://capgeminipolska.prowly.com/122555-raport-capgemini-przyszlosc-pracy-od-modelu-pracy-zdalnej-do-hybrydowej (data dostępu: 8.02.2021).

The Remote Work Competency Model – Creating Success at Every Stage of Remote Work (2020), https://www.workplaceless.com/blog/remote-work-competency-model (data dostępu: 14.04.2021).

Remotely Academy (2021), https://remotely-academy.mn.co (data dostępu: 24.03.2021).

Rosalska M. (2020), Zarządzanie własną pracą. Kompetencja, która zyskuje na znaczeniu, https://epale.ec.europa.eu/pl/blog/zarzadzanie-wlasna-praca-kompetencja-ktora-zyskujena-znaczeniu (data dostępu: 15.04.2021).

Sawatzky R., Sawatzky N.J. (2019), Remote Work: Competencies and Motivation, https://static1.squarespace.com/static/5b045109c258b4052b14cd0d/t/5c61d23c7817f7b585cf2a9a/1549914722779/Remote+Work+-+competencies+and+motivation.pdf (data dostępu: 22.03.2021).

Sliż P. (2020), Praca zdalna podczas epidemii COVID-19 w Polsce – wyniki badania empirycznego, „E-mentor”, vol. 85, nr 3, https://doi.org/10.15219/em85.1474, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/85/id/1474 (data dostępu: 26.03.2021).

Watanuki H.M., Laurindo F.J.B., Moraes R.O. de (2015), Development of Individual ­Virtual Competences: Practices in Brazilian Companies, „RISUS – Journal on Innovation and Sustainability”, vol. 6, nr 2, https://doi.org/10.24212/2179-3565.2015v6i2p34-45, https://revistas.pucsp.br/risus/article/viewFile/26030/18677 (data dostępu: 18.03.2021).

Wojtaszczyk K. (2013), Poziom kompetencji wirtualnych pokolenia Y i C – ocena na podstawie autodiagnozy studentów, „E-mentor”, vol. 49, nr 2.

Pobrania

Opublikowane

2021-12-06

Numer

Dział

Artykuły