Ochrona konsumentów usług finansowych na odległość

Autor

  • Aldona Piotrowska Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Prawa Publicznego

Słowa kluczowe:

konsument, umowy na odległość, umowy o usługi finansowe, prawo do odstąpienia

Abstrakt

W artykule przedstawiono specyfikę ochrony konsumenta usług finansowych, a w szczególności prywatnoprawne regulacje ochrony usług finansowych świadczonych na odległość. W wypadku umów finansowych zawieranych na odległość ustawodawca przewiduje prawo do odstąpienia od nich w ciągu 10 dni, jeśli przedsiębiorca wypełnił obowiązki informacyjne. W przypadku gdy ich nie wypełnił, realizacja obowiązku informacyjnego przez przedsiębiorcę została zabezpieczona przez uprawnienie konsumenta do odstąpienia od umowy w każdym czasie bez ponoszenia kosztów należnych przedsiębiorcy (tzw. szczególne prawo do odstąpienia) na mocy art. 16d ustawy z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (dalej: u.o.k.p.n.). Prawo odstąpienia powoduje powstanie stanu niepewności podobnego do tego, jaki jest następstwem dodania warunku lub terminu. W sytuacji gdy umowa ta w chwili odstąpienia była już wykonana w całości lub choćby częściowo, istnieje konieczność rozliczenia się stron. Dlatego specyfika niektórych umów o usługi finansowe i umów wskazanych w art. 16c § 7 pkt 2 u.o.k.p.n. oraz względy bezpieczeństwa obrotu przemawiają za niedopuszczalnością skorzystania z tzw. szczególnego prawa odstąpienia. W pozostałych przypadkach skorzystanie przez konsumenta z tzw. szczególnego prawa do odstąpienia od umowy na mocy art. 16d u.o.k.p.n. będzie podlegało ocenie na gruncie art. 5 k.c.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bagińska E. [2012], Zakończenie stosunku umownego przez konsumenta w drodze odstąpienia od umowy bez podania przyczyny [w:] Kierunki rozwoju europejskiego prawa prywatnego. Wpływ europejskiego prawa konsumenckiego na prawo krajowe, red. M. Jagielska, E. Rott-Pietrzyk, A. Wiewiórowska-Domagalska, C.H. Beck, Warszawa.

Fabjańska M., Litwiński P. [2004], Umowy zawierane na odległość dotyczące usług finansowych, „Prawo Bankowe", nr 10.

Kocot W. [2010], Pozakodeksowe umowy sprzedaży (szczególne umowy sprzedaży) [w:] System Prawa Prywatnego. Prawo zobowiązań - umowy nienazwane, t. 9, red. W. Katner, C.H. Beck, Warszawa.

Kozaczek M. [2004], Cywilnoprawne i karnoprawne konsekwencje odstąpienia od umowy kredytu konsumenckiego, „Prawo Bankowe", nr 11.

Kukuryk P. [2006], Cywilnoprawna ochrona konsumenta usług finansowych w umowach zawieranych na odległość [w:] Ochrona konsumenta usług finansowych. Wybrane zagadnienia, red. B. Gnela, Wolters Kluwer, Warszawa.

Łaszczuk M., Szpara J. [2001], Terminy do odstąpienia od umowy w ustawie o ochronie niektórych praw konsumentów, „Palestra", nr 3-4.

Łętowska E. [1999], Prawo umów konsumenckich, C.H. Beck, Warszawa.

Łętowska E. [2001], Ochrona niektórych praw konsumentów. Komentarz, Beck, Warszawa.

Olczyk M. [2004], Komentarz do 16d u.o.k.p.n., Lex.

Srokosz W. [2000], Pojęcie usług finansowych w regulacjach prawnych UE, „Prawo Bankowe", nr 9.

Wejman F. [2000], Wzorce umów na stronach www i w poczcie elektronicznej, „Transformacje Prawa Prywatnego", nr 4.

Żuławska C. [2011], Komentarz do art. 395 k.c., LexPolonica.

Pobrania

Opublikowane

2015-12-20

Numer

Dział

Artykuły