Marka i jej twórcy – ujęcie globalne

Autor

  • Agnieszka Giszterowicz Studia Doktoranckie, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2015.0946.1009

Słowa kluczowe:

marka, prototyp marki, Interbrand, globalizacja, komunikacja

Abstrakt

Próbując globalnie ująć fenomen marki, należy wziąć pod uwagę jej szeroki zakres odniesień. Zarządzanie marką jest dziedziną związaną z emocjami i oddziaływaniem na odbiorcę. Marka ma konotacje ze sztuką, gdyż od jej twórców wymaga się właściwego dla artystów poczucia piękna i estetyki. Brand manager to artysta tworzący obrazy i opowieści. Każda marka podobnie jak każdy artefakt niesie za sobą pewne przesłanie, które czasami wykracza poza granice państw, a nawet kontynentów. Marka będąca narzędziem międzykontynentalnej i międzykulturowej komunikacji wymaga od jej twórcy (nadawcy komunikatu) podejścia globalnego, które przejawiać się może w obecności na międzynarodowej arenie gospodarczej, w kulturoznawstwie oraz pokonywaniu barier kulturowych. Celem artykułu jest pokazanie marek oraz ich twórców w ujęciu międzynarodowym. Służy temu obszerny rys historyczny dotyczący marki na świecie oraz jej twórców na globalnym rynku. Zwrócono uwagę na specyfikę produktu globalnego, a także zaprezentowano wybrane, rozpoznawalne na świecie marki w świetle ich funkcji informujących oraz właściwości komunikacyjnych, uwzględniając przy tym cybernetyczną teorię M. Mazura. Celem dyskursu jest wyodrębnienie tych aspektów marki, które wiążą się z pojęciem globalizacji, oraz dowiedzenie, że marka jest zjawiskiem wielopłaszczyznowym – historycznym, ekonomicznym, społecznym i kulturowym – o międzynarodowym zasięgu.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Askegaard S. [2006], Brands as a Global Ideoscape [w:] Brand Culture, red. J.E. Schroeder, M. Salzer-Morling, Routlege, Taylor & Francis Group, Oxon–New York.

De Mooij M.K., Keegan W.J. [1991], Advertising Worldwide – Concepts, Theories and Practice of International, Multinational and Global Advertising, Prentice Hall, New York.

Holdsworth P. [2001], John Murphy Walks out on the Retreads, „Brand Strategy”, May 1.

International Directory of Company Histories [2005], red. T. Grant, vol. 70, St. James Press, Detroit.

Kall J. [2001], Silna marka. Istota i kreowanie, PWE, Warszawa.

Malewicz-Pełczyńska A. [2007], System identyfikacji wizualnej jako element komunikacji marketingowej, „Zeszyty Naukowe GWSH-M Milenium”, Metody i narzędzia komunikacji marketingowej, red. Z. Waśkowski, nr 1/2007.

Marka globalna [2013], Outdoor & Digital & Led, http://designgrup.nazwa.pl/outdoor/?page_id=167 (dostęp: 5.05.2014).

Mazur M. [1967], Informacja – dezinformacja – pseudoinformacja, „Argumenty”, nr 22(468), rok XI.

Mazur M. [1976], Cybernetyka i charakter, PIW, Warszawa.

Mazur M. [1980], Społeczne znaczenie cybernetyki, „Nowe Drogi”, nr 5.

Mazur M. [1999], Cybernetyka i charakter, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości im. B. Jańskiego, Warszawa.

Meller P. [1994], It’s All in a Name of Metro Man, „Marketing”, May 26.

Moore K., Reid S. [2008], The Birth of Brand: 4000 Years of Branding History, MPRA Paper No. 10169, http://mpra.ub.unimuenchen.de/10169 (dostęp: 4.03.2014).

Nieciecki M. [2013], Storytelling: jak Audi wykorzystuje siłę opowieści do zarządzania marką (cz. 1), http://mediapolis.com.pl/index.php/2013/01/04/storytelling-jak-audi-wykorzystuje-sile-opowiesci-do-zarzadzania-marka-cz-1/ (dostęp: 24.05.2013).

Omnicom [2014], http://www.omnicomgroup.com/home (dostęp: 5.05.2014).

Orłowska R., Żołądkiewicz K. [2012], Globalizacja i regionalizacja w gospodarce światowej, PWE, Warszawa.

Ritzer G. [1983], The McDonaldization of Society, „Journal of American Coulture”, vol. 6, nr 1,http://antropologi.fib.ugm.ac.id/wp-content/uploads/George-Ritzer-The-McDonaldization-of-Society.pdf (dostęp: 14.05.2014).

Świat będzie siecią wiosek Asterixa [2000], „Businessman Magazine”, nr 1.

Tobolska A., Matykowski R. [2006], Działalność przemysłowa w warunkach wzrastającej internacjonalizacji i globalizacji na przykładzie wybranych produktów, „Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego”, nr 8.

Urbanek G. [2002], Zarządzanie marką, PWE, Warszawa.

Więcek-Janka E. [2011], Komunikacja międzykulturowa, „Marketing i Rynek” nr 4/2011.

Pobrania

Opublikowane

2016-05-10

Numer

Dział

Artykuły