How Do Management Students Perceive Their Cultural Intelligence?

Autor

  • Alicja Dudek Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Zarządzania Kapitałem Ludzkim

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2021.0994.0401

Słowa kluczowe:

inteligencja kulturowa, skala inteligencji kulturowej, komunikacja międzykulturowa, studia międzykulturowe

Abstrakt

Tytuł artykułu: Jak studenci zarządzania postrzegają swoją inteligencję kulturową?

Cel: Umiejętność komunikowania się stanowi jedną z najbardziej poszukiwanych cech u absolwentów szkół wyższych. Globalizacja i internacjonalizacja firm zwiększają znaczenie zdolności pozwalających na efektywną współpracę w zróżnicowanym kulturowo środowisku. W artykule oparto się na podstawach teoretycznych dotyczących inteligencji kulturowej (CQ) oraz wykorzystano skalę inteligencji kulturowej (CQS) do badania inteligencji kulturowej studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Metodyka badań: W badaniu wykorzystano skalę inteligencji kulturowej, opracowaną przez S. Anga i współautorów w 2007 r., do zbadania inteligencji kulturowej studentów Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Narzędzie ankietowe składało się z dwóch części. Pierwsza część zawierała 20-elementową CQS. Respondenci musieli ocenić na siedmiopunktowej skali Likerta (zdecydowanie nie zgadzam się = 1, zdecydowanie zgadzam się = 7) własną inteligencję kulturową. Druga część ankiety zawierała pytania dotyczące demografii i pochodzenia uczestników, w tym przedmiotu studiów, płci, wieku oraz niektórych aspektów doświadczenia międzynarodowego (np. studia za granicą i projekty promujące współpracę międzynarodową).

Wyniki badań: Wyniki wskazują, że studenci posiadają najniższy poziom poznawczego aspektu inteligencji kulturowej spośród wszystkich innych jej aspektów.

Wnioski: Przegląd literatury pozwala stwierdzić, że w celu wzmocnienia inteligencji kulturowej, szczególnie jej aspektu poznawczego, kluczowe jest doświadczenie międzynarodowe, dlatego uczelnia powinna zachęcać studentów do udziału w programach wymiany i rozważyć zwiększenie liczby takich programów.

Wkład w rozwój dyscypliny: Artykuł wnosi wkład do literatury na temat inteligencji kulturowej, pozwalając lepiej ją rozumieć. Wskazuje także obszary, które powinny ulec poprawie, co związane jest przede wszystkim ze zmianami postaw studentów, którzy wkrótce zaczną pracować w środowisku zróżnicowanym kulturowo.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Ackerman P. L. (1996), A Theory of Adult Intellectual Development: Process, Personality, Interests, and Knowledge, “Intelligence”, vol. 22(2), https://doi.org/10.1016/S0160-2896(96)90016-1.

Ackerman P. L., Humphreys L. G. (1990), Individual Differences Theory in Industrial and Organizational Psychology (in:) Handbook of Industrial and Organizational Psychology, M. D. Dunnette, L. M. Hough (eds), Consulting Psychologists Press, CA.

Ang S., Van Dyne L. (2008a), Conteptualization of Cultural Intelligence (in:) Handbook of Cultural Intelligence: Theory, Measurement, and Applications, S. Ang, L. Van Dyne (eds), M. E. Sharpe, Armonk, NY.

Ang S., Van Dyne L. (2008b), Developments and Validation of CQS (in:) Handbook of Cultural Intelligence: Theory, Measurement, and Applications, S. Ang, L. Van Dyne (eds), M. E. Sharpe, Armonk, NY.

Ang S., Van Dyne L. (2008c), Preface and Acknowledgments (in:) Handbook of Cultural Intelligence: Theory, Measurement, and Applications, S. Ang, L. Van Dyne (eds), M. E. Sharpe, Armonk, NY.

Ang S., Van Dyne L., Koh C., Ng K. Y., Templer K. J., Tay C., Chandrasekar N. A. (2007), Cultural Intelligence: Its Measurement and Effects on Cultural Judgment and Decision Making, Cultural Adaptation, and Task Performance, “Management and Organization Review”, vol. 3(3), https://psycnet.apa.org/doi/10.1111/j.1740-8784.2007.00082.x.

Bandura A. (1977), Social Learning Theory, Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ.

Barzykowski K., Majda A., Przyłęcki P., Szkup M. (2019a), The Cross-cultural Competence Inventory: Validity and Psychometric Properties of the Polish Adaptation, “PLoS ONE”, vol. 14(3), https://doi.org/10.1371/journal.pone.0212730.

Barzykowski K., Majda A., Szkup M., Przyłęcki P. (2019b), The Polish Version of the Cultural Intelligence Scale: Assessment of Its Reliability and Validity among Healthcare Professionals and Medical Faculty Students, “PLoS ONE”, vol. 14(11), https://doi.org/10.1371/journal.pone.0225240.

Benet-Martínez V., Lee F., Leu J. (2006), Biculturalism and Cognitive Complexity: Expertise in Cultural Representations, “Journal of Cross-Cultural Psychology”, vol. 37(4), https://doi.org/10.1177/0022022106288476.

Black J. S., Mendenhall M. (1990), Cross-cultural Training Effectiveness: A Review and a Theoretical Framework for Future Research, “Academy of Management Review”, vol. 15(1), https://doi.org/10.5465/amr.1990.11591834.

Brislin R., Worthley R., MacNab B. (2006), Cultural Intelligence: Understanding Behaviors that Serve People’s Goals, “Group & Organization Management”, vol. 31(1), https://doi.org/10.1177%2F1059601105275262.

Bücker J. J. L. E., Korzilius H. (2015), Developing Dultural Intelligence: Assessing the Effect of the Ecotonos Cultural Simulation Game for International Business Students, “International Journal of Human Resource Management”, vol. 26(15), https://doi.org/10.1080/09585192.2015.1041759.

Chiu C. Y., Kong H., Morris M. W., Menon T. (2000), Motivated Cultural Cognition: The Impact of Implicit Cultural Theories on Dispositional Attribution Varies as a Function of Need for Closure, “Journal of Personality and Social Psychology”, vol. 78(2), https://doi.org/10.1037/0022-3514.78.2.247.

Cocorocchia C. (2018), Forget IQ. Digital Intelligence Will Be What Matters in the Future, World Economic Forum, https://www.weforum.org/agenda/2018/02/digital-intelligence-internet-safety-future/ (accessed: 30.11.2021).

Crowne K. A. (2008), What Leads to Cultural Intelligence?, “Business Horizons”, vol. 51(5), https://doi.org/10.1016/j.bushor.2008.03.010.

Earley P. C., Ang S. (2003), Cultural Intelligence: Individual Interactions across Cultures, Stanford University Press.

Engle R. L., Crowne K. A. (2014), The Impact of International Experience on Cultural Intelligence: An Application of Contact Theory in a Structured Short-term Programme, “Human Resource Development International”, vol. 17(1), https://doi.org/10.1080/13678868.2013.856206.

Gardner H. (1983), Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences, Basic Books, New York.

Goleman D. (1997), Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań.

Guimerà R., Uzzi B., Spiro J., Nunes Amaral L. A. (2005), Sociology: Team Assembly Mechanisms Determine Collaboration Network Structure and Team Performance, “Science”, vol. 308(5722), https://doi.org/10.1126/science.1106340.

Harrison N. (2012), Investigating the Impact of Personality and Early Life Experiences on Intercultural Interaction in Internationalised Universities, “International Journal of Intercultural Relations”, vol. 36(2), https://doi.org/10.1016/J.IJINTREL.2011.03.007.

Hofstede G., Hofstede G. J., Minkov M. (2010), Culture and Organizations. Software of the Mind, “International Studies of Management & Organization”, vol. 10(4), https://doi.org/10.1080/00208825.1980.11656300.

Kim K., Kirkman B. L., Chen G. (2008), Cultural Intelligence and International Assignment Effectiveness (in:) Handbook of Cultural Intelligence: Theory, Measurement, and Applications, S. Ang, L. Van Dyne (eds), M. E. Sharpe, Armonk, NY.

Klafehn J., Banerjee P. M., Chiu C.Y. (2008), Navigating Cultures: The Role of Metacognitive Cultural Intelligenc (in:) Handbook of Cultural Intelligence: Theory, Measurement, and Applications, S. Ang, L. Van Dyne (eds), M. E. Sharpe, Armonk, NY.

Lustig M. W., Koester J. (2006), Intercultural Competence: Interpersonal Communication across Cultures, MA Pearson and AB.

Majda A., Zalewska-Puchała J., Bodys-Cupak I., Kurowska A., Barzykowski K. (2021), Evaluating the Effectiveness of Cultural Education Training: Cultural Competence and Cultural Intelligence Development among Nursing Students, “International Journal of Environmental Research and Public Health”, vol. 18(8), https://doi.org/10.3390/IJERPH18084002.

McCrae R. R. (1996), Social Consequences of Experiential Openness, “Psychological Bulletin”, vol. 120(3), https://doi.org/10.1037/0033-2909.120.3.323.

Michailova S., Ott D. L. (2018), Linking International Experience and Cultural Intelligence Development: The Need for a Theoretical Foundation, “Journal of Global Mobility: The Home of Expatriate Management Research”, vol. 6(1), https://doi.org/10.1108/JGM-07-2017-0028.

Nelson T. O. (1996), Consciousness and Metacognition, “American Psychologist”, vol. 51(2), https://doi.org/10.1037/0003-066X.51.2.102.

Park Y. (2018), Boost Children’s Digital Intelligence to Protect against Online Threats, “Nature”, vol. 555(7698), https://doi.org/10.1038/D41586-018-03797-Y.

Plum E. (2009), Cultural Intelligence – the Art of Leading Cultural Complexity, Proceedings of the 2009 ACM SIGCHI International Workshop on Intercultural Collaboration, IWIC’09, https://doi.org/10.1145/1499224.1499280.

Polson N., Scott J. (2018), AIQ: How Artificial Intelligence Works and How We Can Harness Its Power for a Better World, St. Martin’s Press, New York.

Poór J., Varga E., Machova R., Taras V. (2016), X-culture: An International Project in the Light of Experience Gained over the Years (2010–2016), “Journal of Eastern European and Central Asian Research”, vol. 3(2), https://doi.org/10.15549/jeecar.v3i2.139.

Schmidt F. L., Hunter J. E. (2017), Select on Intelligence, The Blackwell Handbook of Principles of Organizational Behaviour, Blackwell Publishing, https://doi.org/10.1002/9781405164047.ch1.

Shannon L. M., Begley T. M. (2008), Antecedents of Four-factor Model of Cultural Intelligence (in:) Handbook of Cultural Intelligence: Theory, Measurement, and Applications, S. Ang, L. Van Dyne (eds), M. E. Sharpe, Armonk, NY.

Simpson D. (2018), Ocena wpływu programu Erasmus na poziom inteligencji kulturowej studentów zagranicznych studiujących w Polsce na przykładzie Uniwersytetu Gdańskiego, “International Business and Global Economy”, vol. 37(37), https://doi.org/10.4467/23539496ib.18.032.9405.

Solomon A., Steyn R. (2017), Cultural Intelligence: Concepts and Definition Statements, “South African Journal of Business Management”, vol. 48(2), https://doi.org/10.4102/sajbm.v48i2.29.

Sternberg R. J. (1986), A Framework for Understanding Conceptions of Intelligence (in:) What Is Intelligence? Contemporary Viewpoints on Its Nature and Definition, R. J. Sternberg, D. K. Detterman (eds), Ablex, Norwood, NJ.

Sternberg R. J. (1999), The Theory of Successful Intelligence, “Review of General Psychology”, vol. 3(4), https://doi.org/10.1037/1089-2680.3.4.292.

Tarique I., Takeuchi R. (2008), Developing Cultural Intelligence: The Roles of International Nonwork Experiences (in:) Handbook of Cultural Intelligence: Theory, Measurement, and Applications, S. Ang, L. Van Dyne (eds), M. E. Sharpe, Armonk, NY.

Tharapos M. A. (2015), Cultural Intelligence in the Transnational Education Classroom: The Case of Australian Accounting Academics (doctoral dissertation), Royal Institute of Technology, Melbourne, Australia, Retrived from: http://researchbank.rmit.edu.au/view/rmit:161443.

Thomas D. C., Inkson K. (2005), Cultural Intelligence: People Skills for a Global Workplace, “Consulting to Management”, vol. 16(1).

Ting-Toomey S., Dorjee T. (2018), Communicating across Cultures, Guilford Press, New York.

Opublikowane

2022-01-13

Numer

Dział

Artykuły