Nomenclature of Non-alcoholic Equivalents of Alcoholic Beverages Used on the Polish Market in the Light of National and EU Legal Regulations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2023.1001.0306

Keywords:

nomenclature, alcohol substitute drinks, consumer, non-alcoholic equivalents of alcoholic beverages

Abstract

Objective: The main aim of the study was to demonstrate how the lack of appropriate regulations affects the nomenclature used for non-alcoholic equivalents of alcoholic beverages available on the Polish market, and thus highlight the problems that arise from the lack of regulation for consumers and producers.

Research Design & Methods: A semantic and comparative analysis of the names appearing on the labels of non-alcoholic equivalents of alcoholic beverages available on the Polish market was conducted. The research methods used include desk research and document research, including legal-dogmatic analysis and observation.

Findings: The lack of clear legal requirements for the nomenclature of non-alcoholic equivalents of alcoholic beverages was revealed. It was found that there are discrepancies in the names of products in the product categories studied, and it was established that both products containing up to 0.5% and those with 0.0% alcohol by volume are mostly labelled under the same name (“non-alcoholic”). This can cause a number of doubts not only among consumers, but also among the entities labelling the goods.

Implications/Recommendations: Given this state of affairs, it would make sense to introduce regulations to provide guidelines for the nomenclature and labelling of such products in order to ensure food safety and protect consumers.

Contribution: Using proper, accurate nomenclature on alcoholic beverage substitutes is crucial for supporting management decision-making and conducting marketing activities that guarantee reliable and lawful information for consumers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

"0% alkoholu, 100% smaku" – Raport Kompanii Piwowarskiej o piwach bezalkoholowych w 2020 roku (2020), Kompania Piwowarska, https://www.kp.pl/files/cms/1606388039_0_Alkoholu_100_Procent_Smaku_Raport_Kompanii_Piwowarskiej_o_piwach_bezalkoholowych_w_2020_roku.pdf (data dostępu: 18.01.2023).

Alkohol w Polsce. Kontekst społeczny, rynkowy i legislacyjny (2020), red. A.M. Fal, Pracodawcy Rzeczpospolitej Polskiej, Warszawa, https://pracodawcyrp.pl/upload/files/2020/01/2020-02-03-alkohol-w-polsce-raport-pracodawcyrp.pdf (data dostępu: 15.01.2023).

Anderson P., Kokole D. (2023), Substitution of Higher-strength Beers with Zero-alcohol Beers: Interrupted Time Series Analyses of Spanish Household Purchase Data, 2017–2022, „Adicciones”, https://doi.org/10.20882/adicciones.1866.

Bednarowska Z. (2015), Desk research – wykorzystanie potencjału danych zastanych w prowadzeniu badań marketingowych i społecznych, „Marketing i Rynek”, nr 7.

Bonin S., Czarnecki P. (2021), Dostępność na stołecznym rynku win bezalkoholowych i niskoalkoholowych, „Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny”, nr 5, https://doi.org/10.15199/64.2021.5.1.

Corfe S., Hyde R., Shepherd J. (2020), Alcohol-free and Low-strength Drinks: Understanding Their Role in Reducing Alcohol-related Harms, Social Market Foundation, London, https://www.smf.co.uk/wp-content/uploads/2020/09/NoLo-drinks-and-alcohol-related-harms-Sept-2020.pdf (data dostępu: 29.05.2023).

Gajda J. (2014), Metody jakościowe w badaniach politologicznych – metoda obserwacji. Wybrane techniki obserwacji i ich zastosowanie (w:) Odmiany współczesnej nauki o polityce, t. 1, red. P. Borowiec, R. Kłosowicz, P. Ścigaj, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Kraków.

Górka M. (2022), Sprzedaż bezalkoholowych win notuje ponad 40% wzrost rok do roku, Wiadomości Spożywcze, 26 maja, https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/9408/sprzedaz-

bezalkoholowych-win-notuje-ponad-40-wzrost-rok-do-roku/ (data dostępu: 18.01.2023).

Jackowski M., Trusek A. (2018), Non-alcoholic Beer Production – an Overview, „Polish Journal of Chemical Technology”, vol. 20(4), https://doi.org/10.2478/pjct-2018-0051.

Kalinowski P. (2020), Nazewnictwo oraz etykietowanie substytutów napojów alkoholowych. Komentarz praktyczny, LEX, https://sip.lex.pl/komentarze-i-publikacje/komentarze-praktyczne/nazewnictwo-oraz-etykietowanie-substytutow-napojow-470130897 (data dostępu: 15.01.2023).

Kalinowski P. (2022), Nowe regulacje znakowania wina bezalkoholowego. Komentarz praktyczny, LEX, https://sip.lex.pl/komentarze-i-publikacje/komentarze-praktyczne/nowe-regulacje-znakowania-wina-bezalkoholowego-470175578 (data dostępu: 15.01.2023).

Klimkiewicz A., Obłąkowska K., Bartosiewicz A. (2021), Polska zalana piwem. Analiza ewolucji modelu spożycia alkoholu w Polsce – przyczyny i skutki. Raport, Instytut Jagielloński, https://jagiellonski.pl/files/other/POLSKA_ZALANA_PIWEM23.pdf (data dostępu: 15.01.2023).

Kokole D., Llopis E.J., Anderson P. (2022), Non-alcoholic Beer in the European Union and UK: Availability and Apparent Consumption, „Drugs and Alcohol Review”, vol. 41(3), https://doi.org/10.1111/dar.13429.

Kozik N. (2019), Opakowanie jako narzędzie wpływania na wybory konsumentów i czytelność przekazywanych przez nie komunikatów na przykładzie ekskluzywnych wód mineralnych, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, nr 4(982), https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2019.0982.0402.

Kozłowski R., Dziedziński M., Stachowiak B., Kobus-Cisowska J. (2021), Non- and Low-alcoholic Beer – Popularity and Manufacturing Techniques, „Acta Scientiarum Polonorum Technologia Alimentaria”, vol. 20(3), https://doi.org/10.17306/J.AFS.2021.0961.

Lisiński M., Szarucki M. (2020), Metody badawcze w naukach o zarządzaniu i jakości, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Low Alcohol Descriptors Guidance (2018), Department of Health and Social Care UK, https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/763840/low-alcohol-descriptors-guidance.pdf (data dostępu: 29.05.2023).

Mazurkiewicz P. (2022), Trunki, które traktowane były jako ciekawostka, podbijają sklepy w Polsce, Rzeczpospolita, 31 sierpnia, https://www.rp.pl/przemysl-spozywczy/art36970191-trunki-ktore-traktowane-byly-jako-ciekawostka-podbijaja-sklepy-w-polsce (data dostępu: 18.01.2023).

Mroczko F. (2014), Jakościowe metody badań. Obserwacja naukowa (w:) Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, t. 26(1), red. F. Mroczko, Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości w Wałbrzychu, Wałbrzych.

Mróz-Jagiełło A., Wolanin A. (2013), Metoda analizy i krytyki dokumentów w naukach o bezpieczeństwie, „Obronność – Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej”, nr 2(6).

Nowe unijne wymogi znakowania wina bezalkoholowego (2022), Food Law, FoodFakty Portal, https://foodfakty.pl/nowe-unijne-wymogi-znakowania-wina-bezalkoholowego (data dostępu: 15.01.2023).

Okaru A.O., Lachenmeier D.W. (2022), Defining No and Low (NoLo) Alcohol Products, „Nutrients”, vol. 14(18), https://doi.org/10.3390/nu14183873.

Rewolucja 0,0% na rynku piwowarskim (2022), Browary Polskie, https://www.browary-polskie.pl/raport-rewolucja-00-na-rynku-piwowarskim/ (data dostępu: 15.01.2023).

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004, Dz. Urz. UE, L 304/18.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/787 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie definicji, opisu, prezentacji i etykietowania napojów spirytusowych, stosowania nazw napojów spirytusowych w prezentacji i etykietowaniu innych środków spożywczych, ochrony oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych, wykorzystywania alkoholu etylowego i destylatów pochodzenia rolniczego w napojach alkoholowych, a także uchylające rozporządzenie (WE) nr 110/2008, Dz. Urz. UE, L 130/1.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2117 z dnia 2 grudnia 2021 r. zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych, (UE) nr 1151/2012 w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych, (UE) nr 251/2014 w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych aromatyzowanych produktów sektora wina i (UE) nr 228/2013 ustanawiające szczególne środki w dziedzinie rolnictwa na rzecz regionów najbardziej oddalonych w Unii Europejskiej, Dz. Urz. UE, L 435/262.

Salanță L.C., Coldea T.E., Ignat M.V., Pop C.R., Tofană M., Mudura E., Borșa A., Pasqualone A., Zhao H. (2020), Non-alcoholic and Craft Beer Production and Challenges, „Processes”, vol. 8(11), https://doi.org/10.3390/pr8111382.

Salomon A., Jasińska U., Napiórkowski M. (2018), Moda na piwa bez alkoholu, „Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny”, nr 8–9, https://doi.org/10.15199/64.2018.8-9.1.

Śmiechowska M., Kłobukowski F. (2017), Bezpieczeństwo informacyjne – nowe kryterium jakości żywności w komunikacji rynkowej z konsumentem, „Handel Wewnętrzny”, nr 1(366).

Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, Dz.U. 2021 poz. 1119.

Wiśniewska M.Z. (2023), Terroryzm żywnościowy – istota oraz metody obrony systemowej, „Journal of Modern Science”, vol. 50(1), https://doi.org/10.13166/jms/161535.

Wiśniewska M.Z., Kowalska A. (2022), Kultura bezpieczeństwa żywności w prawie Unii Europejskiej, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, t. 84, nr 2, https://doi.org/10.14746/rpeis.2022.84.2.12.

Zawiadomienie Komisji Wytyczne dotyczące wdrażania niektórych przepisów dotyczących etykietowania zawartych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/787 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie definicji, opisu, prezentacji i etykietowania napojów spirytusowych, stosowania nazw napojów spirytusowych w prezentacji i etykietowaniu innych środków spożywczych, ochrony oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych, wykorzystywania alkoholu etylowego i destylatów pochodzenia rolniczego w napojach alkoholowych, a także uchylającym rozporządzenie (WE) nr 110/2008, Dz. Urz. UE, C 78/3.

Downloads

Published

2024-01-10

Issue

Section

Articles