Wyzwania współczesnego zarządzania zasobami ludzkimi – analiza polskojęzycznych ofert internetowych firm konsultingowych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2023.1002.0408

Słowa kluczowe:

zarządzanie zasobami ludzkimi (ZZL), luka pomiędzy teorią i praktyką, konsulting, wyzwania poznawcze i metodyczne

Abstrakt

Cel: Określenie wyzwań dla nauki zarządzania zasobami ludzkimi (ZZL), które wyłaniają się z analizy treści ofert firm konsultingowych zajmujących się doskonaleniem ZZL.

Metodyka badań: Analizę treści ofert internetowych polskich firm konsultingowych oparto na ogólnych wytycznych do badań jakościowych, sformułowanych przez J. Saldanę (2011), K. Charmaz (2009) i D. Silvermana (2007).

Wyniki badań: Na podstawie analizy treści ofert internetowych polskich firm konsultingowych zajmujących się doskonaleniem ZZL wyodrębniono pięć kategorii i cztery wymiary, które odzwierciedlają zagadnienia uznawane przez konsultantów za kluczowe dla praktyków. Wyniki te w oryginalny sposób porządkują i rozszerzają zagadnienia ZZL.

Wnioski: Łączne uwzględnienie zidentyfikowanych kategorii i wymiarów pozwala wskazać trzy tematy, które stanowią wyzwanie dla tzw. nowej normalności ZZL, zarówno dla praktyków, jak i teoretyków. Są nimi: 1) naturalizacja języka ZZL, 2) ukryta logika procesu doskonalenia i jej konsekwencje, 3) wyzwania poznawcze, które przekraczają prosty mechanizm adaptacji teorii do praktyki.

Wkład w rozwój dyscypliny: Przedstawione wyniki badań wzbogacają wiedzę o aktualne informacje na temat kluczowych, zdaniem konsultantów, elementów doskonalenia ZZL. Zidentyfikowane kategorie i wymiary, porządkujące treść ofert, są odmienne od prezentowanych w innych pracach poświęconych problematyce ZZL. Na podstawie badań określono dwa główne wyzwania badawcze. Pierwsze dotyczy kierunku metod analizy rzeczywistości organizacyjnej i zarządczej. Proponuje się w tym zakresie myślenie oparte na analogii kalejdoskopu. Jest ono odmienne od postulatu wielowymiarowości, złożoności i interdyscyplinarności. Drugie wyzwanie odnosi się do waloryzacji wiedzy teoretycznej poprzez mechanizm rynkowy firm konsultingowych. Zagadnienia te nie zostały dostatecznie opisane w literaturze.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bellaaj M. (2014), Gestion de la relation client et internet: Les impératifs stratégiques pour la mise en place d’un projet e-GRC par les PME, „Revue Française De Gestion”, vol. 238.

Boon C., Den Hartog D.N., Lepak D.P. (2019), A Systematic Review of Human Resource Management Systems and Their Measurement, „Journal of Management”, vol. 45(6), https://doi.org/10.1177/0149206318818718.

Bouwmeester O., Heusinkveld S., Tjemkes B. (2021), Intermediaries in the Relevance-gap Debate: A Systematic Review of Consulting Roles, „International Journal of Management Reviews”, June, https://doi.org/10.1111/ijmr.12267.

Charmaz K. (2009), Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Crișan E.L., Marincean A. (2023), The Digital Transformation of Management Consulting Companies: A Review, „Information Systems and e-Business Management”, https://doi.org/10.1007/s10257-023-00624-4.

Dictionary.com (2022), https://www.dictionary.com/browse/new-normal (data dostępu: 17.11.2022).

Feldman M., Worline M. (2016), The Practicality of Practice Theory, „Academy of Management Learning & Education”, vol. 15(2), https://doi.org/10.5465/amle.2014.0356.

Gioia D., Corley G.C., Hamilton A.L. (2012), Seeking Qualitative Rigor in Inductive Research: Notes on the Gioia Methodology, „Organizational Research Methods”, vol. 16(1), https://doi.org/10.1177/1094428112452151.

Glaser B.G. (1978), Theoretical Sensitivity, The Sociology Press, Mill Valley.

Heidegger M. (1994), Bycie i czas, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Iqbal A. (2019), The Strategic Human Resource Management Approaches and Organisational Performance: The Mediating Role of Creative Climate, „Journal of Advances in Management Research”, vol. 16(2), https://doi.org/10.1108/JAMR-11-2017-0104.

Jabłoński A. (2016), Longitudinalne badania modeli biznesu przedsiębiorstw, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, nr 6(954), https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2016.0954.0606.

Kubr M. (2002), Management Consulting. A Guide to the Profession, 4th ed., International Labour Office, Geneva.

Ludwicki T. (2016), Wkład firm doradczych w rozwój teorii zarządzania (w:) Zarządzanie, organizacje i organizowanie – przegląd perspektyw teoretycznych, red. K. Klincewicz, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, http://timo.wz.uw.edu.pl/zoo (data dostępu: 2.02.2023).

Merton R.K. (1968), Social Theory and Social Structure, Free Press, New York.

Mitręga M. (2023), SME Networking Capabilities in Export Markets and Contingencies Related to Power Asymmetry and Brand Assets, „Industrial Marketing Management”, vol. 110, https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2023.03.001.

O’Mahoney J., Heusinkveld S., Wright C. (2013), Commodifying the Commodifiers: The Impact of Procurement on Management Knowledge, „Journal of Management Studies”, vol. 50(2), https://doi.org/10.1111/joms.12008.

Oxford Learner’s Dictionaries (2022), https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ (data dostępu: 17.11.2022).

Piórkowska K. (2016), Badania naukowe w zarządzaniu strategicznym – refleksje nad wielowymiarowością konstruktów, pluralizmem metod i badaniami wielopoziomowymi, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, nr 6(954), https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2016.0954.0607.

Piórkowska K., Lichtarski J.M., Mazurek E., Witek-Crabb A. (2022), Myśliciel strategiczny – pomiar cech i profilowanie, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, nr 4(998), https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2022.0998.0406.

Realin J.A. (2007), Toward an Epistemology of Practice, „Academy of Management Learning & Education”, vol. 6(4), https://doi.org/10.5465/amle.2007.27694950.

Roegman R., Woulfin S. (2019), Got Theory?: Reconceptualizing the Nature of the Theory-practice Gap in K-12 Educational Leadership, „Journal of Educational Administration”, vol. 57(1), https://doi.org/10.1108/JEA-01-2018-0002.

Rynes S.L., Bartunek J.M., Daft R.L. (2001), Across the Great Divide: Knowledge Creation and Transfer between Practitioners and Academics, „Academy of Management Journal”, vol. 44(2).

Saldana J. (2011), Fundamentals of Qualitative Data Analysis, Sage, Thousand Oaks.

Silverman D. (2007), Analiza danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Szeiner Z., Mura L., Horbulák Z., Roberson M., Poor J. (2020), Management Consulting Trends in Slovakia in the Light of Global and Regional Tendencies, „Journal of Eastern European and Central Asian Research (JEECAR)”, vol. 7(2), https://doi.org/10.15549/jeecar.v7i2.390.

Thompson P. (2011), The Trouble with HRM, „Human Resource Management Journal”, vol. 21(4), https://doi.org/10.1111/j.1748-8583.2011.00180.x.

Turner A.N. (1982), Consulting Is More Than Giving Advice, „ Harvard Business Review”, vol. 60(5), https://hbr.org/1982/09/consulting-is-more-than-giving-advice (data dostępu: 1.03.2023).

Van De Ven A.H., Johnson P.E. (2006), Knowledge for Theory and Practice, „The Academy of Management Review”, vol. 31(4).

Van Maanen J. (1979), The Fact of Fiction in Organizational Ethnography, „Administrative Science Quarterly”, vol. 24(4), https://doi.org/10.2307/2392360.

Webster J. (2021), A Critique of Best Practice Approaches: Build Better, Don’t Chase Phantoms, „Practicus”, 8 listopada, https://www.linkedin.com/pulse/critique-best-practice-approaches-build-better-dont-jon/?trk=organization-update-content_share-article (data dostępu: 20.03.2023).

What Is Management Consulting? (2023), Bright Network, https://www.brightnetwork.co.uk/ (data dostępu: 13.03.2023).

Pobrania

Opublikowane

2024-03-04

Numer

Dział

Artykuły