Mobile Applications as an Element of Tourist Information Systems

Authors

  • Piotr Zawadzki Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wydział Ekonomii, Zarządzania i Turystyki w Jeleniej Górze, Katedra Marketingu i Zarządzania Gospodarką Turystyczną

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0976.0406

Keywords:

tourist information, territorial marketing, promotion of tourist regions, mobile application

Abstract

In tourism, as in other areas of the economy, a rapid increase in the use of ICT has occurred. This development has been influenced by the dynamic development of mobile devices and the Internet, as well as changes in tourists’ needs and behaviours. Tourist information plays an important role in selecting a tourist destination, so entities responsible for creating it must use modern tools to support marketing activities, with a particular emphasis on promotion. These tools include mobile applications that extend the functionality of mobile devices and facilitate everyday activities. This causes a change in how cities and regions interact with tourists who use their products. The aim of the article is to organise the theoretical and practical aspects of the use of mobile applications in the tourist information system and to identify the advantages and disadvantages associated with the use of this tool.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ćwiklińska J. (2012), Oficjalne portale miast w procesie promowania turystyki miejskiej, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 119.

E-marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy (2016), red. J. Królewski, P. Sala, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Florek M. (2007), Podstawy marketingu terytorialnego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.

Informacja turystyczna (2006), red. A. Panasiuk, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.

Kancik-Kołtun E. (2017), E-marketing terytorialny. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Kowalczyk-Anioł J., Papińska-Kacperek J. (2015), Wykorzystanie mediów elektronicznych w turystyce kulturowej na przykładzie muzeów i miejskich aplikacji mobilnych, „Turystyka Kulturowa”, nr 5.

Kruczek Z., Walas B. (2004), Promocja i informacja turystyczna, Proksenia, Kraków.

Merski J., Piotrowski J.P. (2008), System informacji a ruch turystyczny, AlmaMer Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Warszawie, Warszawa.

Nalazek M. (2010a), Internetowe kanały dystrybucji na rynku turystycznym, Difin, Warszawa.

Nalazek M. (2010b), Rola nowych technologii w informacji turystycznej (w:) Konsument na rynku turystycznym. Informacja turystyczna w Europie, red. D. Chudy-Hyska, M. Żemła, Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego, Katowice.

Niemczyk A. (2017), Aplikacje mobilne jako determinanta zachowań turystycznych (na przykładzie Krakowa), „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 473, https://doi.org/10.15611/pn.2017.473.34.

Obsługa ruchu turystycznego (2008), red. B. Meyer, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Orfin-Tomaszewska K. (2016), Polityka promocji w kreowaniu wizerunku produktu turystycznego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.

Papińska-Kacperek J. (2013), E-tourism Services in Polish Tourists’ Opinions, „Problems of Management in the 21st Century”, vol. 7, nr 1.

Pawlicz A. (2012), E-turystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Piechota N. (2014), Lokalizacyjna aplikacja mobilna jako narzędzie badań ruchu turystycznego w miastach, „Studia Oeconomica Posnaniensia”, vol. 2, nr 1(262).

Reisner J. (2018), Rynek telewizyjny w 2017 r., Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/kontrola/program/tv/problemowe/rynek-telewizyjny-w-2017.pdf (data dostępu: 12.04.2018).

Seweryn R. (2014), Korzystanie z usług przewodnickich w dobie rozwoju nowoczesnych technologii na przykładzie Krakowa, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu”, nr 35.

Szromnik A. (2011), Marketing terytorialny jako atrybut rynkowej orientacji miast oraz regionów (w:) Kreowanie wizerunku miast, red. A. Grzegorczyk, A. Kochaniec, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa.

Turystyka (2007), red. W. Kurek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Zawadzki P. (2013), City placement jako element promocji produktu turystycznego miast, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 304.

Ziółkowski R. (2007), Zarządzanie informacją w regionie turystycznym, Wydawnictwo Politechniki Białostockiej, Białystok.

Downloads

Published

2018-12-01

Issue

Section

Articles