Application of the non-Radial SBM Model with Weight Restrictions for Measuring the Efficiency of Teaching Activity in Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2019.0984.0606

Keywords:

higher education, efficiency, SBM, AR, DEA

Abstract

Objective: The article measures the efficiency of higher education didactic activities using a non-radial SBM model with weight restrictions. The analysis was performed on two levels, from the analysis of 59 public higher education institutions in Poland and 18 faculties of the Warsaw University of Technology in 2014.

Research Design & Methods: A non-radial SBM model with weight restrictions (Slack Based Measure Assurance Region, SBM-AR) was used to assess efficiency.

Findings: The results of the study indicate that, irrespective of the research assumption, only the Jagiellonian University in Kraków, Gdańsk University of Technology and Wrocław University of Technology, in the case of universities, and the Faculty of Electronics and Information Technology and the Faculty of Materials Science at the Warsaw University of Technology proved to be fully efficient units in all models and research approaches. Eight universities and three faculties were not fully efficient, though they were efficient in some respects.

Implications/Recommendations: Imposing restrictions on the SBM weights made it possible to reduce the excess number of efficient universities present in the classical approach.

Contribution: The study proves that adopting the appropriate DEA model determines the results of unit efficiency. Therefore, different models should be used in conjunctions with a comprehensive performance assessment based on them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altbach G., Salmi J. (2011), The Road to Academic Excellence: The Making of World-Class Research Universities, World Bank, Washington DC.

Banker R.D., Charnes A., Cooper W.W. (1984), Some Models for Estimating Technical and Scale Inefficiencies in Data Envelopment Analysis, „Management Science”, vol. 30, https://doi.org/10.1287/mnsc.30.9.1078.

Brzezicki Ł. (2017), Efektywność działalności dydaktycznej polskiego szkolnictwa wyższego, „Wiadomości Statystyczne”, vol. 678, nr 11.

Brzezicki Ł., Pietrzak P. (2017), Efektywność dwuetapowego procesu dydaktycznego w publicznych uczelniach technicznych, „Studia Ekonomiczne”, nr 2.

Brzezicki Ł., Prędki A. (2018), Zastosowanie metod DEA, SFA oraz StoNED do pomiaru efektywności publicznych szkół wyższych, „Wiadomości Statystyczne”, vol. 684, nr 5.

Brzezicki Ł., Wolszczak-Derlacz J. (2015), Ocena efektywności działalności dydaktycznej publicznych szkół wyższych w Polsce wraz z analizą czynników ją determinujących, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Ekonomia”, vol. 46, nr 1, https://doi.org/10.12775/AUNC_ECON.2015.006.

Charnes A., Cooper W.W., Rhodes, E. (1978), Measuring the Efficiency of Decision-making Units, „European Journal of Operational Research”, vol. 2, https://doi.org/10.1016/0377-2217(78)90138-8.

Cooper W.W., Seiford L.M., Tone K. (2007), Data Envelopment Analysis. A Comprehensive Text with Models, Applications, References and DEA-Solver Software, Springer, New York.

Ćwiąkała-Małys A. (2010), Pomiar efektywności procesu kształcenia w publicznym szkolnictwie akademickim, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Ćwiąkała-Małys A., Mościbrodzka M. (2016), Analiza efektywności finansowej szkolnictwa wyższego państw Unii Europejskiej – podejście nieparametryczne, „Prace Naukowe Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Finanse i Rachunkowość”, nr 2.

Domagała A. (2013), Metoda DEA jako narzędzie wsparcia w procesie kupna-sprzedaży samochodów osobowych, „Studia Oeconomica Posnaniensia”, vol. 1, nr 10.

Johnes G., Tone K. (2017), The Efficiency of Higher Education Institutions in England Revisited: Comparing Alternative Measures, „Tertiary Education and Management”, vol. 23, https://doi.org/10.1080/13583883.2016.1203457.

Kao C., Hung H.T. (2008), Efficiency Analysis of University Departments: An Empirical Study, „Omega”, vol. 36, https://doi.org/10.1016/j.omega.2006.02.003.

Kozuń-Cieślak G. (2011), Wykorzystanie metody DEA do oceny efektywności w usługach sektora publicznego, „Wiadomości Statystyczne”, nr 3.

Nazarko J., Komuda M., Kuźmicz K., Szubzda E., Urban J. (2008), Metoda DEA w badaniu efektywności instytucji sektora publicznego na przykładzie szkół wyższych, „Badania Operacyjne i Decyzje”, nr 4.

Nucińska J. (2017), Uwarunkowania pomiaru efektywności finansowania edukacji – zarys problemu, „Progress in Economic Sciences”, nr 4, https://doi.org/10.14595/PES/04/007.

Pietrzak P., Brzezicki Ł. (2017), Wykorzystanie sieciowego modelu DEA do pomiaru efektywności wydziałów Politechniki Warszawskiej, „Edukacja”, vol. 142, nr 3, https://doi.org/10.24131/3724.170306.

Rusielik R., Świtłyk M., Wilczyński A. (2012), Efektywność publicznych uczelni technicznych w Polsce w latach 2007–2009, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 246.

Simar L., Zelenyuk V. (2018), Central Limit Theorems for Aggregate Efficiency, „Operations Research”, vol. 166, nr 1.

Szuwarzyński A. (2014), Model DEA do oceny efektywności funkcjonowania publicznych uniwersytetów w Polsce, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 348.

Szuwarzyński A., Julkowski B. (2014), Wykorzystanie wskaźników złożonych i metod nieparametrycznych do oceny i poprawy efektywności funkcjonowania wyższych uczelni technicznych, „Edukacja”, vol. 128, nr 3.

Thompson R.G., Singleton F.D., Thrall R.M., Smith B.A. (1986), Comparative Site Evaluations for Locating a High-energy Physics Lab in Texas, „Interfaces”, vol. 16.

Tone K. (2001), A Slacks-based Measure of Efficiency in Data Envelopment Analysis, „European Journal of Operational Research”, vol. 130, https://doi.org/10.1016/S0377-2217(99)00407-5.

Wolszczak-Derlacz J. (2013), Efektywność naukowa dydaktyczna i wdrożeniowa publicznych szkół wyższych w Polsce - analiza nieparametryczna, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.

Wolszczak-Derlacz J., Parteka A. (2011), Efficiency of European Public Higher Education Institutions: A Two-stage Multicountry Approach, „Scientometrics”, vol. 89, https://doi.org/10.1007/s11192-011-0484-9.

Zelenyuk V. (2019), Aggregation of Efficiency and Productivity: From Firm to Sector and Higher Levels, „CEPA Working Papers Series”, WP062019,https://economics.uq.edu.au/files/14339/WP062019.pdf.

Downloads

Published

2020-07-31

Issue

Section

Articles