Assessing the Possibility of Changes in a Company's Competitive Potential Using the Strategic Reflection Method

Authors

  • Marek Rawski Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Marketingu

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2015.0939.0302

Keywords:

strategic reflection method, competitive potential, enterprise competitiveness, methodics of research of competitiveness

Abstract

The purpose of the paper is to show that the characteristics and properties of strategic reflection method (its third stage, to be precise) effectively identify potential opportunities to develop competitive business components according to the expectations formulated by stakeholders. Four groups are assessed: the owners of shares, customers, employees and suppliers. The paper's theses are examined, presenting a fragment analysis for the real case of  companies from the food industry that are active on the Polish market.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ackoff R.L. [1993], Zarządzanie w małych dawkach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Barney J.B. [1997], Gaining and Sustaining Competitive Advantage, Addison-Wesley Publisching Company, Inc., New York.

Faulkner D., Bowman C. [1996], Strategie konkurencji, Gebethner & Ska, Warszawa.

Kowałkowski A., Krzyżanowska M., Moszoro M., Rawski M. [2010] Menedżer w organizacji - postrzeganie konkurencji oraz refleksja strategiczna, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Olsztyn.

Martyniak Z. [1990], Metoda refleksji strategicznej, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa", nr 4-6.

Martyniak Z. [1996], Organizacja i zarządzanie. 60 problemów teorii i praktyki, Antykwa, Kraków-Kluczbork.

Martyniak Z. [1997], Organizacja i zarządzanie. 15 efektywnych metod, Antykwa, Kraków-Kluczbork.

Obłój K. [1988], Strategia organizacji, PWE, Warszawa.

Rappaport A. [1999], Wartość dla akcjonariuszy. Poradnik menedżera i inwestora, WIG-Press, Warszawa.

Rawski M. [2002a], Efekty synergii w metodzie refleksji strategicznej, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa", nr 7.

Rawski M. [2002b], Technika konfrontowania silnych i słabych stron z szansami i zagrożeniami w analizie SWOT, „Przegląd Organizacji", nr 3.

Rawski M. [2012], Proces oceny konkurencyjności przedsiębiorstwa metodą refleksji strategicznej [w:] Studia ekonomiczne regionu łódzkiego. Konkurencja, konkurencyjność, przewaga konkurencyjna w rozwoju współczesnych organizacji, PTE, Odział w Łodzi, Łódź.

Stankiewicz M.J. [2002], Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Wydawnictwo „Dom Organizatora", Toruń.

Downloads

Issue

Section

Articles