The k-means Method in the Segmentation of Retirees on the Basis of Life Priorities

Authors

  • Iwona Olejnik Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Katedra Badań Rynku i Usług
  • Robert Skikiewicz Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Katedra Badań Rynku i Usług

Keywords:

segmentation, k-means method, retirees, quantitative research

Abstract

The article compares the results of the segmentation of retirees done using the k-means method on the basis of a set of behavioural variables and a combined set of behavioural, demographic and economic variables. On the basis of the behavioural set, segments of retirees which showed significant differences in the area of life priorities were obtained. Between these groups there were relatively small differences in their demographic and economic profile. In the case of the segmentation done on the basis of the combined set of variables, the results of segmentation were influenced to a greater extent by the demographic and economic variables. The segments of retirees became more easily identifiable, but the differences in the area of behavioural features decreased.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Balicki A. [2009], Statystyczna analiza wielowymiarowa i jej zastosowania społeczno-ekonomiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Blashfield R.K. [1976], Mixture Model Tests of Cluster Analysis: Accuracy of Four Agglomerative Hierarchical Methods, „The Psychological Bulletin", vol. 83, nr 3.

Bombol M., Słaby T. [2011], Konsument 55+ wyzwaniem dla rynku, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.

Diagnoza społeczna. Warunki i jakość życia Polaków [2011], red. J. Czapiński, T. Panek, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa.

Fatuła D. [2010], Zachowania polskich gospodarstw domowych na rynku finansowym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.

Jurek Ł. [2012], Ekonomia starzejącego się społeczeństwa, Difin, Warszawa.

Kaczmarczyk S. [2007], Zastosowania badań marketingowych. Zarządzanie marketingowe i otoczenie przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.

Migut G. [2004], Jak znaleźć grupy podobnych klientów, czyli metody segmentacji, http://www.statsoft.pl/czytelnia/finanse/pdf/04segment.pdf (dostęp: 5.10.2013).

Olejnik I. [2012], Zachowania emerytów w Polsce - determinanty i segmentacja [w:] Zachowania konsumenckie - badania, uwarunkowania, różnice, t. 1, „Handel Wewnętrzny", maj-czerwiec.

Psychologia ekonomiczna [2004], red. T. Tyszka, GWP, Gdańsk.

Rondan-Cataluna F.J., Sanchez-Franco M.J., Villarejo-Ramos A.F. [2010], Searching for Latent Class Segments in Technological Services, „The Service Industries Journal", vol. 30, nr 6.

Rószkiewicz M. [2002], Metody ilościowe w badaniach marketingowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Rószkiewicz M. [2011], Analiza klienta, SPSS Polska, Kraków.

Rujasiri P., Chomtee B. [2009], Comparison of Clustering Techniques for Cluster Analysis, http://kasetsartjournal.ku.ac.th/kuj_files/2009/a0912091419338281.pdf (dostęp: 5.12.2013).

Sagan A. [2004], Badania marketingowe: podstawowe kierunki, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.

Sudbury L., Simcock P. [2009], A Multivariate Segmentation Model of Senior Consumers, „Journal of Consumer Marketing", vol. 26, nr 4.

Downloads

Published

2015-12-16

Issue

Section

Articles