Psychological Testing in Business

Authors

  • Katarzyna Januszkiewicz Uniwersytet Łódzki, Katedra Zarządzania

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2016.0955.0704

Keywords:

psychological tests, psychological measurement, standarisation, individual differences

Abstract

The basis for using psychological testing in management is the assumption that the individual’s psychological predisposition is an essential element used to match individuals to professional tasks. The test procedures are therefore used most commonly in organisations in three situations: selecting employees to hire, assigning them to an appropriate job, and development and career planning.
The article presents psychological tests as a tool for use in business practice. It describes the history of psychological measurement and presents the results of research on the use of testing in organisations in the twenty-first century. The final part of the article presents the main directions of change in the rules governing the use of testing in business and identifies areas that require special sensitivity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anastasi A., Urbina S. [1997], Psychological Testing, 7th ed., Prentice Hall, Upper Saddle, NJ.

APA Dictionary of Psychology [2006], American Psychological Association, Washington, DC.

Brzeziński J. [2011], Metodologia badań psychologicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Cronbach L.J. [1990], Essentials of Psychological Testing, 5th ed., Harper Collins, New York.

Czarnota-Bojarska J. [2009], Selekcja zawodowa. Przygotowanie, prowadzenie i podstawowe metody, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa.

Documents, European Federation of Psychologists’ Associations [2016], http://www.efpa.com.pl/?page_id=17 (data dostępu: 20.04.2016).

Evers A., Muñiz J., Bartram D., Boben D., Egeland J., Fernández-Hermida J.R., Frans Ö., Gintiliené G., Hagemeister C., Halama P., Iliescu D., Jaworowska A., Jiménez P., Manthouli M., Matesic K., Schittekatte M., Sümer H.C., Urbánek T. [2012], Testing Practices in the 21st Century: Developments and European Psychologists’ Opinions, „European Psychologist”, vol. 17(4), https://doi.org/10.1027/1016-9040/a000102.

Gerrig R.J., Zimbardo P.G. [2009], Psychologia i życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Guilford J.P. [1954], Theory of Psychological Tests [w:] J.P. Guilford, Psychometric Methods, 2nd ed., McGraw-Hill, New York.

Hornowska E. [2005], Testy psychologiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Jaworowska A. [2009], Co polscy psychologowie sądzą o testach?, „Nowiny Psychologiczne”, nr 1.

Jaworowska A. [2011], Testy w biznesie – wyniki ankiety [w:] Testy w biznesie. Standardy i praktyka, red. T. Szustrowa, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa.

Kategoryzacja testów psychologicznych [2012], Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, http://www.ptp.org.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=463 (data dostępu: 5.05.2016).

The Standards for Educational and Psychological Testing [2007], American Educational Research Association, American Psychological Association, National Council on Measurement in Education, Washington, DC.

Teoplitz-Wiśniewska M. [2011], O etyce w stosowaniu testów w biznesie [w:] Testy w biznesie. Standardy i praktyka, red. T. Szustrowa, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa.

Test User Standards, European Federation of Psychologists’ Associations [2016], http://www.efpa.eu/professional-development/test-and/testing (data dostępu: 25.04.2016).

Zeidler W. [2011], Kwestionariusze w psychologii: kierunki rozwoju i pierwsze filiacje teoretyczne [w:] Kwestionariusze w psychologii. Postępy, zastosowania, problemy, red. W. Zeidler, Wydawnictwo Vizja Press & IT, Warszawa.

Published

2017-01-24

Issue

Section

Articles