The Diversification of Sources of Marketing Information by Business Activity Type – Research Results

Authors

  • Marek Rawski Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Marketingu

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2016.0951.0304

Keywords:

marketing, marketing information, marketing information sources, primary sources of information, secondary sources of information, internal sources of information, external sources of information

Abstract

The aim of the publication is to show the importance of different sources of marketing information in companies conducting different types business (manufacturing, services, trade) on the Polish market. The theses are formulated based on the results of research conducted by the Marketing Department of the Cracow University of Economics in 2013. The subject of the research was: “The scope and conditions of marketing used by companies in Poland”. For all the companies researched, the validity of the various sources of information is the same. The companies’ own experience and intuition prevail as the most important sources of information while the least important was research commissioned to specialised agencies. For the companies across all activity types, the importance of the various sources of information is the same. Manufacturing companies often use ready-made information from various external sources. Service companies prefer to use their own marketing research, market research outsourced to specialised agencies, and they also often use their own experience and intuition. Trading companies often use their own data.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dietl J. [1998], Orientacja marketingowa polskich przedsiębiorstw, „Master of Business Administration”, nr 2.

Fonfara K. [2001], Rynkowa orientacja polskich przedsiębiorstw, „Marketing i Rynek”, nr 12.

Kaczmarczyk S. [2002], Badania marketingowe. Metody i techniki, PWE, Warszawa.

Kapera K., Kuziak M., Niestrój R. [2014], Założenia, przebieg badań i ocena zebranego materiału [w:] Marketing polskich przedsiębiorstw w 25-leciu gospodarki rynkowej, red. R. Niestrój, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.

Kędzior Z. [1997], Orientacja marketingowa w przedsiębiorstwach (próba identyfikacji), „Marketing i Rynek”, nr 7.

Kowal W. [2012], Rozwój koncepcji zarządzania marketingowego w świetle wyników badań polskich przedsiębiorstw, „Handel Wewnętrzny”, t. 9–10, nr 1.

Mazuerk-Łopacińska K. [2002], Zachowania nabywców jako podstawa strategii marketingowej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.

Pilarski R., Rawski M. [1999], Informacje marketingowe w procesie podejmowania decyzji rynkowych [w:] Kierunki rozwoju zarządzania marketingowego w Polsce, red. J. Altkorn, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Wydział Zarządzania, Kraków.

Rawski M. [2012], Informacyjne podstawy decyzji marketingowych [w:] Podstawy marketingu, red. A. Czubała, PWE, Warszawa.

Sojkin B. [2009], Informacyjne podstawy decyzji marketingowych, PWE, Warszawa.

Szostek D. [2012], Stan i rozwój marketingu w przedsiębiorstwach funkcjonujących na terenie polski, „Marketing i Rynek”, nr 1.

Wilmańska-Sosnowska S. [1998], Funkcja marketingowa w przedsiębiorstwach handlowych w świetle badań [w:] Marketing 2001, red. T. Rydel, Uniwersytet Gdański, Sopot.

Published

2016-08-26

Issue

Section

Articles