Managerial Competencies for Various Management Levels

Authors

  • Małgorzata Tyrańska Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Procesu Zarządzania

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2016.0959.1102

Keywords:

managerial competencies, the Delphi method, the significance of managerial competencies, R. L. Katz’s model of managerial skills

Abstract

In the light of the role they play in the effective management of organisations, managerial competencies are a subject of interest for researchers throughout the world today. This is reflected in the huge number of publications on the topic. The competencies of managers of both enterprises and public organisations are investigated.
The managerial competency list is a basic managerial competencies management tool that enables the identification, realisation assessment and development of necessary managerial competencies. The list can be used to identify competency gaps among management staff.
The objective of the article is to list managerial competencies the author believes are necessary for managers in contemporary enterprises, based on a review of the literature. The results of the research indicate significant competencies for the effective performance of managers at various levels of management: highest, middle, lowest. Delphi method was used in the research, in which the following participated: 100 experts, including 42 professors of management and 58 managers from various levels of management in the enterprises employing at least 50 employees. The results of the research were compared with the R. L. Katz’s model of managerial skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bamel U. K., Rangnekar S., Stokes P., Rastogi R. (2015), Managerial Effectiveness – an Indian Experience, “Journal of Management Development”, vol. 34, no 2, https://doi.org/10.1108/JMD-10-2012-0129.

Dubois D. D., Rothwell W. J. (2008), Zarządzanie zasobami ludzkimi oparte na kompetencjach, Helion, Gliwice.

Filipowicz G. (2004), Zarządzanie kompetencjami zawodowymi, PWE, Warszawa.

Gierszewska G., Romanowska M. (1999), Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.

Huping S., Wenxuan Y. (2013), Assessing Chinese Managerial Competencies from Different Perspectives, “Social Behavior & Personality: an International Journal”, vol. 41, no 9.

Jena S., Sahoo C. K. (2014), Improving Managerial Performance: A Study on Entrepreneurial and Leadership Competencies, “Industrial and Commercial Training”, vol. 46, no 3, https://doi.org/10.1108/JCT-10-2013-0066.

Katz R. L. (1974), Skills of an Effective Administrator, “Harvard Business Review”, vol. 52, no 5.

Lakshminarayanan S., Pai Y., Ramaprasad B. S. (2016), Competency Need Assessment: A Gap Analytic Approach, “Industrial & Commercial Training”, vol. 48, no 8.

Listwan T. (1993], Kształtowanie kadry menedżerskiej firmy, Mimex, Wrocław.

Masłyk-Musiał E. (2005), Kompetencje współczesnego menedżera (in:) Zarządzanie kompetencjami w organizacji, ed. E. Masłyk-Musiał, Wyższa Szkoła Menedżerska, Warszawa.

Oleksyn T. (2006), Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

Peterson T. O., Van Fleet D. D. (2004), The Ongoing Legacy of R. L. Katz. An Updated Typology of Management Skills, “Management Decision”, vol. 42, no 10, https://doi.org/10.1108/00251740410568980.

Pocztowski A. (2003), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie – procesy – metody, PWE, Warszawa.

Pocztowski A., Miś A. (2000), Modelowanie kompetencji kierowniczych w aspekcie kapitału ludzkiego w organizacji (in:) Kształtowanie kapitału ludzkiego firmy, ed. B. Kożuch, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.

Rakowska A. (2005), Kompetencje współczesnego menedżera (in:) Zarządzanie kompetencjami w organizacji, ed. E. Masłyk-Musiał, Wyższa Szkoła Menedżerska, Warszawa.

Stabryła A. (2011), Universal Research Approaches in Designing Development Project, Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, Tarnów, vol. 19, no 2.

Thomas M., Miles G., Fisk P. (2009), Kompetentny CEO, Wydawnictwo Oficyna a Wolters Kluwer business, Kraków.

Tyrańska M. (2015), Koncepcja systemu oceny kompetencji kadry menedżerskiej w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.

Walkowiak R. (2004), Model kompetencji menedżerów organizacji samorządowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.

Whiddett P., Hollyforde P. (2003), Modele kompetencyjne w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

Downloads

Published

2017-04-21

Issue

Section

Articles