Learning Styles and Employee Skills in the Context of Selected Segments of the Labour Market

Authors

  • Agnieszka Sitko-Lutek Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Ekonomiczny, Zakład Zarządzania
  • Monika Jakubiak Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Ekonomiczny, Zakład Zarządzania

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2017.0964.0405

Keywords:

learning styles, employee skills, labour market segment, competencies

Abstract

The paper examines learning styles and employee skills at innovative companies. These were evaluated in the context of selected segments of the labour market. The modern labour market may be analyzed using numerous criteria. The focus here was on the division of positions in organizations. The authors sought to determine whether positions occupied by respondents affected their learning styles and skills. The results of the study can be applied by HR managers and specialists in designing human resource management systems that can be adjusted to the needs of employees representing particular position types.
The empirical study was conducted by means of a diagnostic survey based on a questionnaire. 1365 employees of innovative companies located in Poland replied and the questionnaires were analyzed with statistical methods. The results enabled recommendations for HR managers and specialists to be formulated. The recommendations pertain to the management of teams in modern enterprises.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Allinson Ch., Hayes J. [2012], The Cognitive Style Index. Technical Manual and User Guide, Pearson, UK.

Antonacopoulou E.P., Fitzgerald L. [1996], Reframing Competency in Management Development, „Human Resource Management Journal”, vol. 6, nr 1, https://doi.org/10.1111/j.1748-8583.1996.tb00395.x.

Argyle M. [1967], The Psychology of Interpersonal Behaviour, Penguin, Harmondsworth.

Bartkowiak G. [2011], Dobrostan pracowników, poziom „zdrowia organizacji” a ich zadowolenie z pracy i zaangażowanie w realizację celów organizacji, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 223.

Bieniek I., Steinerowska S. [2014], Kompetencje międzykulturowe na mapie kompetencji zawodowych menedżera, „Zeszyty Naukowe Organizacja i Zarządzanie”, z. 71.

Borkowska S. [2010], Równowaga między pracą a życiem pozazawodowym, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, nr 214.

Boyatzis R.E. [1982], The Competent Manager: A Model for Effective Performance, John Wiley and Sons, New York.

Briscoe J.P., Hall D.T. [2006], The Interplay of Boundaryless and Protean Careers: Combinations and Implications, „Journal of Vocational Behavior”, vol. 69, nr 1, https://doi.org/10.1016/j.jvb.2005.09.002.

Filipowicz G. [2014], Zarządzanie kompetencjami. Perspektywa firmowa i osobista, Wolters Kluwer Business, Warszawa.

Juceviciene P., Lepaitte D. [2004], Competences as Derived from Acidity: The Problem of Their Level Correspondence, Kaunas University of Technology, Institute of Educational Studies, Kaunas.

Kompetencje Polaków a potrzeby polskiej gospodarki. Raport podsumowujący IV edycję badań BKL z 2013 r. [2014], red. J. Górniak, PARP, Warszawa.

Kryńska E. [2003], Deregulacja a segmentacja rynku pracy [w:] Deregulacja polskiego rynku pracy, red. K.W. Frieske, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa.

Kryńska E. [2007], Wpływ mega trendów światowych na polski rynek pracy, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, nr 207.

Leksykon zarządzania [2006], red. A. Olczak, I. Kołodziejczyk-Olczak, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.

Łaguna M., Purc E., Razmus W., Błaszyk M., Gawrońska K. [2015], Podejmowanie szkoleń a kultura i rozwój organizacyjny, „Organizacja i Kierowanie”, nr 2(167).

Matczak A. [2004], Style poznawcze [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, red. J. Strelau, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Mead R., Andrews T.G., Drogosz P. [2011], Zarządzanie międzynarodowe, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.

Mietzel G. [2003], Wprowadzenie do psychologii, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Oleksyn T. [2006]. Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

Pissarides Ch.A. [2012], Teoria bezrobocia w stanie równowagi, PWE, Warszawa.

Polskie firmy wobec globalizacji. Luka kompetencyjna [2007], red. A. Sitko-Lutek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Prien E.P. [1977], The Function of Job Analysis in Content Validation, „Personnel Psychology”, vol. 30, nr 2, https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1977.tb02086.x.

Rakowska A. [2007], Kompetencje menedżerskie kadry kierowniczej we współczesnych organizacjach, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Rakowska A., Sitko-Lutek A. [2000], Doskonalenie kompetencji menedżerskich, PWN, Warszawa.

Raport płacowy 2016. Trendy na rynku pracy [2016], HAYS, Akademia Leona Koźmińskiego, Warszawa.

Riding R., Rayner S. [1998], Cognitive Styles and Learning Strategies, David Fulton Publisher, London.

Shavelson R.J. [2010], On the Measurement of Competency, „Empirical Research in Vocational Education and Training”, vol. 2, nr 1.

Sikorski C. [2008], Typy i dylematy kariery zawodowej, „Organizacja i Zarządzanie”, nr 1.

Sitko-Lutek A. [2001], Doskonalenie kompetencji polskich menedżerów w oparciu o znajomość stylów uczenia się i kultury organizacyjnej [w:] Zarządzanie zasobami informacji w przedsiębiorstwie. Ku przedsiębiorstwu przyszłości, red. R. Borowiecki, M. Kwieciński, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa.

Sztanderska U., Wojciechowski W. [2008], Czego (nie) uczą polskie szkoły? System edukacji a potrzeby rynku pracy w Polsce, Fundacja Forum Obywatelskiego Rozwoju, Fundacja im. Friedricha Eberta, Warszawa.

Verbruggen M. [2010], Career Counseling in the New Career Era, „Review of Business and Economics”, vol. LV, nr 1.

Wernerfelt B. [1984], A Resource-based View of the Firm, „Strategic Management Journal”, vol. 5, nr 1, https://doi.org/10.1002/smj.4250050207.

Published

2017-10-16

Issue

Section

Articles