Traditional and Modern Forms of Building a Banking Network – the Case of Poland

Authors

  • Mateusz Folwarski Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Wydział Finansów i Prawa, Katedra Bankowości

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0973.0103

Keywords:

banking network, financial innovation, payment cards, FinTech sector

Abstract

The article analyses trends and the level of traditional and modern methods of building a banking network in Poland. The development of technologies, modern access channels to banking services, as well as the promotion of non-cash transactions in Poland favours the development of not only the infrastructure of a banking system focused on reducing operating costs, but also financial innovations (FinTech). Banks both in Poland and globally are waiting for a change in banking market strategy, especially as regards sales of banking services. The changing preferences of bank customers have been brought about by adaptation processes that have a significant impact on the organisation of the banking network. In the near future, the number of bank branches and ATMs will be limited, mainly due to the response to market demand (consumers) as well as the falling costs of banking. The development of the payment card market and modern forms of payment allows banks to diversify the distribution channels of banking services. Changing regulations (including the PSDII directive) also creates broad possibilities for the development of financial innovations offered by the FinTech market. That market will go a long way to expanding the banking network in Poland in the near future.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bank i agent bankowy (2017), red. J. Cichorska, Difin, Warszawa.

Boguski J. (2016), Marketing innowacji, Oficyna Graficzno-Wydawnicza Typografika, Warszawa.

Capiga M. (2015), Bezpieczeństwo transakcji finansowych w Polsce, Wydawnictwo CeDeWu.pl, Warszawa.

Dembinski P. (2011), Finanse po zawale, Studio Emka, Warszawa.

Elementy nauki o finansach. Kategorie i instrumenty finansowe (2007), red. K. Jajuga, Wydawnictwo PWE, Warszawa.

Finanse osobiste (2016), red. R. Milic-Czerniak, Difin, Warszawa.

FinTech w Polsce bariery i szanse rozwoju (2017), http://fintechpoland.com/wp-content/uploads/2016/12/FinTech_w_Polsce_bariery_i_szanse_rozwoju.pdf (data dostępu: 30.08.2017).

Flejterski S. (2007), Metodologia finansów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Grzegorczyk W., Krawiec W., Sibińska A. (2010), Współczesne dylematy marketingu bankowego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Komunikat w sprawie spotkania Kierownictwa Urzędu KNF z przedstawicielami Ministerstwa Finansów oraz Ministerstwa Rozwoju dotyczącego podjęcia działań na rzecz rozwoju innowacji finansowych (FinTech) w Polsce (2016), https://www.knf.gov.pl/dla_rynku/fin_tech/komunikaty?articleId=48862&p_id=18 (data dostępu: 30.08.2017).

Krzyścin M. (2013), Reklama produktów i usług bankowych, Wydawnictwo CeDeWu.pl, Warszawa.

Liberska B. (2016), Nowa globalna architektura finansowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Mirabile I., Pieber M.K., Sauri L., Stril A. (2015), Protecting the Drugs of Tomorrow, „Competition Merger Brief”, nr 2.

Pacud R. (2016), Bank i agent bankowy, Difin, Warszawa.

Szpringer W. (2017), Nowe technologie a sektor finansowy, Poltext, Warszawa.

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (1997), Dz.U. nr 140, poz. 939.

Zarządzanie ryzykiem bankowym (2012), red. M. Iwanicz-Drozdowska, Wydawnictwo Poltext, Warszawa.

Published

2018-07-02

Issue

Section

Articles