The Competencies Employers Expect – the Results of Qualitative Research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2019.0982.0404

Keywords:

employers’ expectations, employee competencies, recruitment, qualitative research

Abstract

Objective: The aim of the article is to analyse the expectations employers have of job candidates. The study focuses on HR managers’ assessments of the labour market, recruitment opportunities for new employees, and competence requirements for candidates.

Research Design & Methods:  The article presents the results of qualitative research (focus group interviews – FGI) conducted among 80 employees of HR departments (managers) of various organisations located in eight large cities in Poland.

Findings: The managers pointed to increasing difficulties in finding competent employees, the gap between formal and non-formal education and the needs of employers, as well as job candidates’ poorly developed social skills.

Implications/Recommendations: The industries surveyed are experiencing great difficulties in recruiting employees for specific positions, particularly experts.

Contribution: The mismatch of the supply of competences and the labour market’s expectations, as well as the high saturation characterising the market, are preventing organisations from staffing appropriately.

Downloads

Download data is not yet available.

References

'2018' Badanie Niedoboru Talentów (2018), MonpowerGroup, https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/landing_page_image/image/110949/Raport_Niedob%C3%B3rTalent%C3%B3w_2018.pdf (data dostępu: 11.09.2019).

Barbour R. (2011), Badania fokusowe, PWN, Warszawa.

Barometr rynku pracy X. III kwartał 2018 r. (2018), Work Service, http://www.workservice.com/pl/Centrum-prasowe/Raporty/Barometr-Rynku-Pracy/Barometr-Rynku-Pracy-Work-Service-X-edycja (data dostępu: 11.09.2019).

Barometr zawodów 2019 (2018), Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie, Kraków, https://barometrzawodow.pl/userfiles/Barometr/2019/raport_ogolnopolski_pl.pdf (data dostępu: 11.09.2019).

Cascio W.F., Montealegre R. (2016), How Technology Is Changing Work and Organizations, „Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior”, nr 3, https://doi.org/10.1146.annurev-orgpsych-041015-062352.

The Changing Nature of Work (2019), World Bank Group, http://documents.worldbank.org/curated/en/816281518818814423/pdf/2019-WDR-Report.pdf (data dostępu: 3.12.2019).

„Drenaż mózgów”, czyli migracje potencjału intelektualnego (2019), PARP, https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/Migracjawykwalifikowanychpracownikow_190813.pdf (data dostępu: 3.12.2019).

Efektywny pracodawca. Największe wyzwania stojące przed działami HR (2019), FNOPE, http://fnope.org.pl/dokumenty/2019/04/Efektywny_pracodawca.pdf (data dostępu: 11.09.2019).

Filipowicz G. (2016), Zarządzanie kompetencjami. Perspektywa firmowa i osobista, Wolters Kluwer, Warszawa.

Gibbs G. (2011), Analizowanie danych jakościowych, PWN, Warszawa.

Juchnowicz M., Mazurek-Kucharska B., Turek D. (2018), Diagnoza jakości kapitału ludzkiego w organizacji. Metody i narzędzia pomiaru, PWE, Warszawa.

Moczydłowska J. (2008), Zarządzanie kompetencjami zawodowymi a motywowanie pracowników, Difin, Warszawa.

Monitoring Rynku Pracy – Kwartalna informacja o rynku pracy w pierwszym kwartale 2019 r. (2019), GUS, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/pracujacy-bezrobotni-bierni-zawodowo-wg-bael/monitoring-rynku-pracy-kwartalna-informacja-o-rynku-pracy-w-pierwszym-kwartale-2019-r-,12,37.html (data dostępu: 3.12.2019).

OECD Employment Outlook (2019), https://www.oecd-ilibrary.org/employment/oecd-employment-outlook-2019_9ee00155-en (data dostępu: 3.12.2019).

Oleksyn T. (2010), Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer, Warszawa.

Pracownik przyszłości (2019), Infuture Institute, https://images.samsung.com/is/content/samsung/p5/pl/pracownik/pracownik_przyszlosci_2019infuturesamsung.pdf?_ga=2.3174068.540226788.1561712045-634248102.1558254451 (data dostępu: 3.12.2019).

Rynek pracy w Polsce (2017), Raport ECR Polska, https://log4.pl/upload/ECRwHR_raport-o-rynku-pracy_201710.pdf (data dostępu: 11.09.2019).

Sienkiewicz Ł., Trawińska-Konador K. (2013), Wprowadzenie do ZZL w oparciu o kompetencje w kontekście uczenia się przez całe życie (w:) Polityka zarządzania kompetencjami pracowników, red. Ł. Sienkiewicz, IBE, Warszawa.

Sztandar-Sztanderska U., Drogosz-Zabłocka E., Minkiewicz B., Stec M. (2010), Kwalifikacje dla potrzeb pracodawców. Raport końcowy, Warszawa, http://pkpplewiatan.pl/wydawnictwa/_files/publikacje/Kwalifikacje_dla_potrzeb_pracodawc_w_web.pdf (data dostępu: 3.12.2019).

Trautmann M., Voelcker-Rehage C., Godde B. (2011), Fit between Workers’ Competencies and Job Demands as Predictor for Job Performance over the Work Career, „Journal for Labour Market Research”, vol. 44, nr 4, https://doi.org/10.1007/s12651-011-0078-2.

Turek D. (2015), Kompetencje osób młodych na rynku pracy – oczekiwania pracodawców, „e-mentor” 2015, nr 3(60), http://dx.doi.org/10.15219/em60.1179.

Turek D., Wojtczuk-Turek A. (2010), Kompetencje transferowalne. Przegląd definicji, modeli i stanowisk teoretycznych (w:) Kompetencje transferowalne. Diagnoza. Kształtowanie. Zarządzanie, red. S. Konarski, D. Turek, SGH, Warszawa.

Turek D., Wojtczuk-Turek A., Marczak K. (2015), Kształcenie ustawiczne a potrzeby mazowieckiego rynku pracy, Wojewódzki Urząd Pracy, Warszawa.

Włoch R., Śledziewska K. (2019), Kompetencje przyszłości. Jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?, DELab UW, Warszawa, https://pfr.pl/dam/jcr:42fb0b02-bae5-4c78-b857-0349ae97f6df/Kompetencje_przyszlosci_7.06_ONLINE.pdf (data dostępu: 3.12.2019).

Published

2020-04-20

Issue

Section

Articles