Work in a Home Office System – Opinions of a Group of Managers in an MBA Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2021.0991.0103

Keywords:

home office, remote work, FGI, COVID-19 pandemic

Abstract

Objective: Examining managers’ attitudes towards remote work.

Research Design & Methods: Literature analysis, FGI.

Findings: Managers are aware of the benefits and risks of working in a home office model. They emphasise the difficult situation of parents whose children are being educated online and employees with low skills in using new technologies. The benefits of working remotely are significant and clearly outweigh the potential risks.

Implications / Recommendations: Managers are aware of the benefits and risks of working in a home office model. After the COVID-19 pandemic ends, remote work will be used on a much larger scale than it was before the pandemic. In e-work conditions, managerial competences become more important: communication skills, building relationships based on trust, and the ability to plan and organise work.

Contribution: Deepening and actualising knowledge of home office work through an examination of managers’ attitudes towards this form of work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguenza B.B., Som A.P.M. (2012), Motivational Factors of Employee Retention and Engagement in Organizations, „International Journal of Advances in Management and Economics”, nr 1(6).

Barbour R. (2011), Badania fokusowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Béland L.P., Brodeur A., Wright T. (2020), The Short-Term Economic Consequences of Covid-19: Exposure to Disease, Remote Work and Government Response, „IZA Discussion Paper”, nr 13159, https://ssrn.com/abstract=3584922 (data dostępu: 18.11.2020).

Burn J., Marshall P., Barnett M. (2002), E-business, Strategies for Virtual Organizations, Butterworth-Heinemann, Oxford.

Chomątowska B., Chłopek P. (2011), Telepraca – nowa forma organizacji pracy. Nowy obszar dysfunkcji i patologii? (w:) Dysfunkcje i patologie w sferze zarządzania zasobami ludzkimi, red. Z. Janowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Day F.C., Burbach M.E. (2011), Telework Considerations for Public Managers with Strategies for Increasing Utilization, „Communications of the IBIMA”, vol. 2011, Article ID 880212, https://doi.org/10.5171/2011.880212.

Dewicka A., Trziszka M. (2018), Wyzwania wieku informacyjnego. Ergonomiczny aspekt kształtowania i zarządzania systemem pracy zdalnej, „Marketing i Zarządzanie”, nr 1(51), https://doi.org/10.18276/miz.2018.51-03.

Dolot A. (2020), Wpływ pandemii COVID-19 na pracę zdalną – perspektywa pracownika, „E-Mentor”, nr 1(83), https://doi.org/10.15219/em83.1456.

Draman R.H., Edmondson V.C. (2012), Why a New Approach Is Needed to Solve to Day’s, „Review of Management Innovation Creativity”, nr 14.

Eagly A.H. (2005), Refereeing Literature Review Submission to Journals (w:) Reviewing Scientific Works in Psychology, red. R.J. Sternberg, American Psychological Association, Washington.

Eurostat (2020), How Usual Is It to Work from Home?, https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/DDN-20200206-1 (data dostępu: 6.02.2021).

Felstead A., Henseke G. (2017), Assessing the Growth of Remote Working and Its Consequences for Effort, Well-Being and Work-Life Balance, „New Technology, Work and Employment”, vol. 32(3), https://doi.org/10.1111/ntwe.12097.

Furmanek W. (2015), Zalety i wady telepracy, „Edukacja – Technika – Informatyka”, vol. 6(1).

Grzanka I. (2012), Transformacja procesu pracy w społeczeństwie informacyjnym, „Management Systems in Production Engineering”, nr 1(5).

Jeran A. (2016), Praca zdalna jako źródło problemów realizacji funkcji pracy, „Opuscula Sociologica”, nr 2(16), https://doi.org/10.18276/os.2016.2-04.

Juchnowicz M. (2008), Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim jako paradygmat nowoczesnej gospodarki, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy, innowacje, projekty”, nr 1(8).

Knippenberg D. van (2012), What Makes for a Good Review Article in Organizational Psychology?, „Organizational Psychology Review”, vol. 2, nr 3, https://doi.org/10.1177/2041386612452220.

Król M. (2013), Telepraca a pracoholizm, „Studia Ekonomiczne Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 148.

Lis M. (2020), Telepraca i praca zdalna to nie to samo, „Business Insider”, https://business-insider.com.pl/telepraca (data dostępu: 16.03.2020).

Lisek-Michalska J., Lipiec M., Olczyk A. (2012), Ocena metodologicznej i praktycznej jakości fokusa – propozycja procedury, „Przegląd Socjologiczny”, vol. 61(1).

Makowiec M. (2015), Metodyka identyfikacji utrudnień i dysfunkcji występujących w pracy zdalnej w celu jej zhumanizowania, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, nr 4(44), cz. 1.

Nurul A.S., Noorliza K., Hasnanywati H. (2013), Green Economy: Researching Working from Home in Building Sector, „Journal of Southeast Asian Research”, vol. 2013, Article ID 273189, https://doi.org/10.5171/2013.273189.

Prasołek Ł., Kiełbratowska A. (2020), Praca zdalna w praktyce. Zagadnienia prawa pracy i RODO, C.H. Beck, Warszawa.

Pyőriä P. (2020), Managing Telework: Risks, Fears and Rules, „Management Research Review”, vol. 34(4), https://doi.org/10.1108/01409171111117843.

Ratti C., Claudel M. (2016), If Work Is Digital, Why Do We Still Go to the Office?, „Harward Business Review”, 13 April, https://hbr.org/2016/04/if-work-is-digital-why-do-we-still-go-to-the-office (data dostępu: 10.01.2020).

Samul J. (2017), Stan badań nad metodami naukowymi w zarządzaniu zasobami ludzkimi – systematyczny przegląd literatury, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 2(115).

Samul J. (2020), Reflexivity in HRM Reserach, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 1(132), https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.8686.

Sęczkowska K. (2019), Konsekwencje psychospołeczne pracy zdalnej, „Problemy Nauk Humanistycznych i Społecznych. Teoria i Praktyka”, nr 2.

Silva R.S., Dias A.L. (2016), The Role of Organizational Training on Organizational Commitment. The Case of Private Security Employees Working Remotely, „European Journal of Business and Social Sciences”, vol. 5, nr 8.

Sliż P. (2020), Praca zdalna podczas epidemii COVID-19 w Polsce – wyniki badania empirycznego, „E-Mentor”, nr 3(85), https://doi.org/10.15219/em85.1474.

Stroińska E. (2015), Wpływ temperamentu pracownika zdalnego na poziom satysfakcji z pracy, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. 16, z. 3, cz. 3.

Takeuchi R., Chen J. (2013), The Impact of International Experiences for Expatriates’ Cross-cultural Adjustment: A Theoretical Review and a Critique, „Organizational Psychology Review”, vol. 3, nr 3, https://doi.org/10.1177/2041386613492167.

Tomkiewicz M. (2013), Telepraca formą oszczędności, https://www.computerworld.pl/artykuly/325293/Telepraca.forma.oszczednosci.html (data dostępu: 6.08.2021).

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, Dz.U. 1974, nr 24, poz. 141.

Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, Dz.U. 2020, poz. 374.

Worek B. (2001), Analiza wyników zogniskowanych wywiadów grupowych w badaniach marketingowych, „Ask. Społeczeństwo, badania, metody”, nr 10.

Wróbel P., Jendza D. (2018), Telepraca – regulacje prawne a praktyka rynku pracy, „E-mentor”, nr 3(75), https://doi.org/10.15219/em75.1363.

Wyrwich S. (2014), Społeczna odpowiedzialność biznesu w świetle rozwoju wirtualnej pracy, „Społeczeństwo i Ekonomia”, nr 1(1), https://doi.org/10.15611/eis.2014.1.08.

Zdonek I., Podgórska M., Hysa B. (2019), Zdalna praca zespołu projektowego – charakterystyka ról i kompetencji, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 1(126).

Published

2021-11-04

Issue

Section

Articles