Integrity as a Value in Organisations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2021.0993.0304

Keywords:

honesty, value, power, organisational behaviour

Abstract

Objective: To examine the important problem of honesty in organisational behaviour, and to answer questions concerning the respondents’ opinions on dishonest behaviours of two groups of organisational participants: managers / directors and employees / subordinates.

Research Design & Methods: The research was conducted using questionnaire adapted for the research.

Findings: The results show the difference between the behaviours of managers/directors and those of employees/subordinates. The research indicates that particular dishonest behaviours are more frequent among managers/directors than among employees/subordinates, although the findings are not completely conclusive.

Implications / Recommendations: The conclusions provide a basis for further research involving in-depth studies on the motives for the occurrence of such behaviours by members of both groups in an organisation.

Contribution: The article concerns the value of honesty in organisations in the context of the exercise of power. Drawing attention to the problem, which affects all members of an organisation to a different extent, may help to shape ethical attitudes of future managers and, in consequence, to manage the organisation better.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beer M. (2020), Boards Need Truth (Whether They Want It or Not), NACD Directorship, May/June, https://static1.squarespace.com/static/5cb7458452395824b46d82be/t/5faa84c46f08616716f698e8/1605010628031/NACD+Michael+Beer+Final+Article+PDF+06042020.pdf (data dostępu: 1.07.2021).

Biskup R. (2007), Dobre obyczaje w działalności gospodarczej, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym”, vol. 10, nr 1.

Błachnio A. (2021), Be Happy, Be Honest: The Role of Self-Control, Self-Beliefs, and Satisfaction with Life in Honest Behavior, „Journal of Religion and Health”, vol. 60(2), https://doi.org/10.1007/s10943-019-00956-x.

Cardona P., García-Lombardía P. (2008), Jak rozwijać kompetencje przywódcze, Wydawnictwo M, Kraków.

Cekuls A. (2015), Leadership Values in Transformation of Organizational Culture to Implement Competitive Intelligence Management: The Trust Building through Organizational Culture, „European Integration Studies”, nr 9, https://doi.org/10.5755/j01.eis.0.9.12811.

Czy to moment prawdy dla uczciwego biznesu? Światowe Badanie Uczciwości w Biznesie (2020), https://brief.pl/wp-content/uploads/2020/06/swiatowe_badanie_uczciwosci_w_biznesie_2020_raport_ey_prezentacja.pdf (data dostępu: 1.07.2021).

Drożdż M. (2012), Uczciwość w blasku prawdy, „Studia Socialia Cracoviensia”, nr 6, http://dx.doi.org/10.15633/ssc.389.

DuBrin A.J. (2000), Przywództwo, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.

Ete Z., Sosik J.J., Cheong M., Chun J.U., Zhu W., Arenas F.J., Scherer J.A. (2020), Leader Honesty/Humility and Subordinate Organizational Citizenship Behavior: A Case of Too-Much-of-a-Good-Thing?, „Journal of Managerial Psychology”, vol. 172(5), https://doi.org/10.1108/JMP-10-2019-0557.

Hofstede G. (2000), Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, PWE, Warszawa.

Huhtala M., Fadjukoff P., Kroger J. (2020), Managers as Moral Leaders: Moral Identity Processes in the Context of Work, „Journal of Business Ethics”, vol. 172(4), https://doi.org/10.1007/s10551-020-04500-w.

Iyer N., Samociuk M. (2007), Defraudacja i korupcja. Zapobieganie i wykrywanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kopaczyńska-Pieczniak K.I. (2016), Zasada uczciwości kupieckiej jako zasada prawa handlowego, „Studia Iuridica Lublinensia”, vol. 25, nr 1, https://doi.org/10.17951/sil.2016.25.1.161.

Kostera M., Śliwa M. (2012), Zarządzanie w XXI wieku. Jakość, twórczość, kultura, Wolters Kluwer, Warszawa.

Lennick D., Kiel F. (2007), Inteligencja moralna. Jak poprawić wyniki prowadzenia interesów i skutecznie zarządzać, Purana, Wrocław.

Lombardi M., Yoshihara N. (2018), Treading a Fine Line: (Im)possibilities for Nash Implementation with Partially-honest Individuals, „Games and Economic Behavior”, vol. 111, https://doi.org/10.1016/j.geb.2018.03.004.

O uczciwości i rzetelności zawodowej (2006), Komunikat z badań, BS/37/2006, CBOS, Warszawa, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2006/K_037_06.PDF (data dostępu: 1.07.2021).

Ogunfowora B., Bourdage J.S. (2014), Does Honesty-Humility Influence Evaluations of Leadership Emergence? The Mediating Role of Moral Disengagement, „Personality and Individual Differences”, vol. 56, https://doi.org/10.1016/j.paid.2013.08.026.

Opinie o uczciwości i rzetelności zawodowej (2000), Komunikat z badań, BS/116/2000, CBOS, Warszawa, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2000/K_116_00.PDF (data dostępu: 1.07.2021).

Palmer R.E. (2010), Przywództwo doskonałe, Wolters Kluwer, Warszawa.

Pałgan I. (2008), Biznesmen wychowawcą? (w:) Etyka biznesu. Materiały międzynarodowego sympozjum, Radom, 27 maja 2008 r., red. M. Pierzchalska, I. Pałgan, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, Radom.

Putnam R.D. (2008), Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Siemieniec T. (2017), Uczciwość – wartość uniwersalna, Puls Biznesu, https://www.pb.pl/uczciwosc-wartosc-uniwersalna-897978 (data dostępu: 7.08.2021).

Sikorski C. (2009), Kształtowanie kultury organizacyjnej. Filozofia, strategie, metody, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo PWN, https://sjp.pwn.pl (data dostępu: 25.06.2021).

Społeczne oceny uczciwości i rzetelności zawodowej (2016), Komunikat z badań nr 34/2016, CBOS, Warszawa, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2016/K_034_16.PDF (data dostępu: 1.07.2021).

Sroka R. (2018), Po co firmie kodeks etyki? W kręgu mitów na temat kodeksów etyki (w:) Zarządzanie z ludzką twarzą. Personalizm jako narzędzie rozwoju firm, organizacji i instytucji publicznych, red. B. Bartosik, H. Frejlak, C. Gawryś, K. Węglarczyk, Laboratorium Więzi, Warszawa.

Stachewicz K. (2014), Aksjologia prawdy i uczciwości. Krótkie wprowadzenie w problematykę (w:) Prawda i uczciwość w życiu publicznym. Nie mów fałszywego świadectwa przeciw bliźniemu swemu. Materiały sesji naukowej zorganizowanej w Toruniu w dniach 8–9 listopada 2013 roku, red. R. Wiśniewski, Towarzystwo Naukowe w Toruniu, Toruń.

Stachowicz-Stanusch A. (2007), Potęga wartości. Jak zbudować nieśmiertelną firmę, Wydawnictwo Helion, Gliwice.

Świątek-Barylska I. (2013), Lojalność pracowników współczesnych organizacji. Istota i elementy składowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Tatarkiewicz W. (1966), Obrachunek i nakazy, uczciwość i dobroć, „Etyka”, vol. 1, https://doi.org/10.14394/etyka.208.

Uczciwość i rzetelność zawodowa (1998), Komunikat z badań, BS/7/7/98, CBOS, Warszawa, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/1998/K_007_98.PDF (data dostępu: 1.07.2021).

Uczciwość pod lupą. Przyszłość zarządzania zgodnością. 15. Światowe Badanie Nadużyć Gospodarczych (2018), https://branden.biz/wp-content/uploads/2018/05/EY_Global_Fraud_Survey_pl.pdf (data dostępu: 1.07.2021).

Wilson A.T. (2018), Honesty as a Virtue, „Metaphilosophy”, https://doi.org/10.1111/meta.12303.

Zuziak W. (2019), Uczciwość a ideały społeczne. W poszukiwaniu nowego wzorca, „Logos i Ethos”, vol. 49, nr 1, http://dx.doi.org/10.15633/lie.3440.

Published

2021-12-23

Issue

Section

Articles