Modern Management Paradigms as an Element of the Value Enhancement of Companies in the Food Industry

Authors

  • Krzysztof Firlej Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Strategii Zarządzania i Rozwoju Organizacji
  • Aleksandra Bargieł Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Studia Doktoranckie Wydziału Zarządzania

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2014.0929.0504

Keywords:

business management, contemporary paradigms of management, company of the food industry, value and market position of a company

Abstract

The article looks at modern paradigms of management from a theoretical and analytical point of view. It is assumed that these paradigms play a part in improving how companies in the food industry function. The theoretical part presents an evaluation and the current state of management paradigms. These paradigms are than collated in the aspect of their use in the process of managing food industry companies. Individual management paradigms are then tested for how they work in company operations, noting that their correct use has a significant influence on increasing the company’s value and market position. The analysis of operations in this area confirmed that the companies considered here are highly interested in doing what they can to effectively improve their market value, and that they also keep abreast of scientific research as well as their rivals’ behaviour. Employing all of these means, they try to accomplish their goals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blikle A. [2011], Doktryna jakości, Warszawa, http://firmyrodzinne.pl/download/tqm/Doktryna-jakosci.pdf.

Drucker P.F. [1998], Management’s New Paradigms, „Forbes”, nr 5.

Drucker P.F. [2000], Zarządzanie w XXI wieku, Muza, Warszawa.

Drucker P.F. [2002], Myśli przewodnie Druckera, MT Biznes, Warszawa.

Ferguson M. [1993], A New Consciousness Reader [w:] New Paradigm: Emerging Strategic for Leadership and Organizational Change, eds M. Ray, A. Rinzler, J.P. Tarcher/Perigee, New York.

Firlej K. [2008a], Stymulanty konkurencyjności w zarządzaniu spółkami z indeksu WIG-Spożywczy [w:] Zarządzanie przedsiębiorstwem w warunkach konkurencji, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn 2008.

Firlej K. [2008b], Zarządzanie wiedzą warunkiem rozwoju przedsiębiorstw przemysłu spożywczego [w:] Zarządzanie organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy. Zasobowe podstawy funkcjonowania i rozwoju organizacji, red. A. Glińska-Neweś, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu i Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa Oddział Toruń, Toruń 2008.

Grudzewski W.M. [2006], Współczesne kierunki rozwoju nauk o zarządzaniu, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, nr 3.

Hansen M.D. [2009], The 4 Management Paradigms and the Quantum Leap. Improving Performance, „Safety XChange”, nr 4, http://www.safetyxchange.org/financing-safety/4-paradigms-quantum-leap.

Hejduk I.K., Grudzewski W.M., Sankowska A., Wańtuchowicz M. [2010], W kierunku zarządzania drugiej generacji – model diamentu czterech paradygmatów współczesnego przedsiębiorstwa, „E-mentor”, nr 1(33).

Jamali D. [2005], Changing Management Paradigms: Implications for Educational Institutions, „Journal of Management Development”, vol. 24, nr 2, http://dx.doi.org/10.1108/02621710510579473.

Mazurkiewicz A. [2011], Paradygmaty zarządzania we współczesnym przedsiębiorstwie (wybrane aspekty), Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego, nr 19, Modernizacja dla spójności społeczno-ekonomicznej, Rzeszów.

Pinto J. [2012], New Management Paradigms, „Automation World”, nr 3, www.jimpinto.com.

Współczesne paradygmaty nauk o zarządzaniu [2008], red. W. Kowalczewski, Difin, Warszawa.

Issue

Section

Articles