Board Member Independence as a Legal Requirement in Statutory Audits

Authors

  • Filip Grzegorczyk Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Rachunkowości
  • Jerzy Hejnar Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Rachunkowości Finansowej

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2014.0929.0505

Keywords:

corporate governance, statutory auditor, supervisory board member independence, auditing

Abstract

Employing an appropriate method of choosing an auditor together with his competence (both knowledge and ethical conduct) constitute conditio sine qua non of the efficient performance of financial audits. It should be noted that an auditor’s performance can be optimised only if he finds appropriate counterparts at the entity he is to audit. Apart from management board members, particular attention should be paid to the supervisory board members. Strengthening the position of the supervisory bodies in financial reporting and audit-related issues is becoming a more and more visible trend in current legislation (e.g. article 4a of the law on accountancy). The first purpose of this paper is to find a substantive criterion by which to determine whether an auditor has an appropriate counterpart within the entity he is auditing (this is the independence of the supervisory board members). The second purpose is to check how common it is for supervisory board members to actually be independent (examples of two groups of companies listed on the Warsaw Stock Exchange are analysed).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrzejewski M. [2012], Komentarz do ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym, ODDK, Gdańsk.

Dyrektywa 2006/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych, zmieniająca dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG oraz uchylająca dyrektywę Rady 84/253/EWG, Dz.U. L 157 z 9.06.2006.

Garstka M. [2011], Rola biegłego rewidenta i jednostki przy identyfikacji ryzyka gospodarczego, w tym kontynuacji działalności, „Rachunkowość”, nr 8.

Grzegorczyk F. [2010a], Komitet audytu jako instytucja wspomagająca bezpieczne funkcjonowanie instytucji finansowych, „Bezpieczny Bank”, nr 1.

Grzegorczyk F. [2010b], Komitet ds. audytu – uwagi o potrzebie właściwego uregulowania instytucji w prawie polskim, „Przegląd Prawa Handlowego”, nr 11.

Kutera M. [2008], Rola audytu finansowego w wykrywaniu przestępstw gospodarczych, Difin, Warszawa.

Oplustil K. [2010], Instrumenty nadzoru korporacyjnego (corporate governance) w spółce akcyjnej, C.H. Beck, Warszawa.

Śliwińska-Grzegorczyk M. [2011], Funkcja kontrolna rachunkowości w działalności rad nadzorczych spółek publicznych – zarys problemu [w:] Współczesne aspekty realizacji kontrolnej funkcji rachunkowości, red. B. Micherda, Difin, Warszawa.

Ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych, Dz.U. nr 94, poz. 1037, ze zm.

Ustawa z dnia 18 maja 1964 r. Kodeks cywilny, Dz.U. nr 16, poz. 93 ze zm.

Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz.U. 2013, poz. 330.

Ustawa z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym, Dz.U. nr 77, poz. 649 ze zm.

Zalecenie Komisji z dnia 15 lutego 2005 r. dotyczące roli dyrektorów niewykonawczych lub będących członkami rady nadzorczej spółek giełdowych i komisji rady (nadzorczej) 2005/162/WE, Dz.Urz. UE L 52.

Issue

Section

Articles