Organizational Knowledge and Bank Competitiveness

Authors

  • Monika Klimontowicz Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Bankowości i Rynków Finansowych

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2014.0934.1004

Keywords:

organizational knowledge, intellectual capital, bank competitiveness, bank business models

Abstract

The turbulent changes in the economic environment and the financial crisis have made conditions for market activity more difficult for banks. Competition on the banking market is turning to hyper-competition – also known as virtual competition. As a result, a bank’s capacity for sustainable development and increased competitiveness is inseparably connected with the ability to respond flexibly to market changes and to make creative use of the resources and experience at its disposal. Organisational knowledge, which is accrued in a process of observation, experience and learning, makes it possible to draw conclusions from the experience gathered, to develop skills, to solve problems and to generate strategic competences. In this way the new challenges presented by the market and customers can be met. The paper presents the role of organizational knowledge in the process of building a bank’s competitiveness. The theoretical approach is enriched by field research, which includes the opinions of bank managers and customers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Buczko A. [2011], Wpływ kapitału intelektualnego na pozycję konkurencyjną banków komercyjnych [w:] Finanse - nowe wyzwania teorii i praktyki. Bankowość, red. A. Gospodarowicz, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 171, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.

Carneiro A. [2007], What Is Required for Growth?, „Business Strategy Series", vol. 8, nr 1.

Edvinsson L., Malone M. [2010], Kapitał intelektualny. Poznaj prawdziwą wartość swojego przedsiębiorstwa, odnajdując jego ukryte korzenie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Gray J.L., Harvey T.W. [1996], Znaczenie jakości w działalności bankowej, NBP, Warszawa.

Hejduk K.I. [2005], On the Way to the Future: The Knowledge-based Enterprise, „Human Factors and Ergonomics in Manufacturing", vol. 15.

Human Capital Trends 2012, Deloitte Report, 2012, http://www.deloitte.com/view/pl_PL/pl/dla-prasy/Raporty/e275c468d2e46310VgnVCM2000001b56f00aRCRD.htm (dostęp: 30.03.2014).

Jabłoński M. [2009], Kompetencje pracownicze w organizacji uczącej się. Metody doskonalenia i rozwoju, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.

Jamka B. [2003], Kierowanie karierą pracowników instrumentem stabilizacji kadr [w:] Kapitał ludzki a konkurencyjność przedsiębiorstw, red. M. Rybak, Poltext, Warszawa.

Kapitał ludzki a konkurencyjność przedsiębiorstw [2003], red. M. Rybak, Poltext, Warszawa.

Klimontowicz M. [2013], Aktywa niematerialne jako źródło przewagi konkurencyjnej banku, CeDeWu, Warszawa.

Luoma M. [2000], Investigating the Link between Strategy and HRD, „Personnel Review", vol. 29, nr 6, http://dx.doi.org/10.1108/00483480010296960.

Mackenzie P. [2007], Banking on Knowledge, „Communication World", vol. 24.

May D., Taylor P. [2003], Knowledge Management with Patterns, „Communication with ACM", vol. 46.

Mikuła B., Pietruszka-Ortyl A., Potocki A. [2002], Zarządzanie przedsiębiorstwem XXI wieku - wybrane koncepcje i metody, Difin, Warszawa.

Nosowski A. [2011], Reguły biznesowe w bankach i innych instytucjach finansowych [w:] Finanse - nowe wyzwania teorii i praktyki, red. A. Gospodarowicz, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 171, Wrocław.

Nosowski A. [2012], Zarządzanie jakością w banku a satysfakcja jego klientów, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio H Oeconomia, vol. XLV, nr 2, red. J. Węcławski, Lublin.

Oleksyn T. [2010], Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa.

Souza Freitas W.R., Jabobour Ch.J., Santos F.C. [2011], Continuing the Evolution: Towards Sustainable HRM and Sustainable Organizations, „Business Strategy Series", vol. 12, nr 5, http://dx.doi.org/10.1108/17515631111166861.

Stodulny P. [2009], Analiza satysfakcji i lojalności klientów bankowych, CeDeWu, Warszawa.

Twaróg E. [2012], Dobrzy sprzedawcy głusi na klienta, „Puls Biznesu", http://www.pb.pl/2624350,85996,dobrzy-sprzedawcy-glusi-na-klienta (dostęp: 30.03.2014).

Urbanek G. [2011], Kompetencje a wartość przedsiębiorstwa. Zasoby niematerialne w nowej gospodarce, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa.

Walkowiak K. [1997], Znaczenie jakości usług bankowych, „Marketing Serwis", nr 3.

Yeo R.K. [2007], Change In(ter)ventions to Organizational Learning: Bravo to Leaders as Unifying Agents, „The Learning Organization", vol. 14, nr 6.

Zaborowska R. [2009], Kapitał intelektualny w przedsiębiorstwie, Przedsiębiorstwo Wydawnicze „Ars bonu et aequi", Poznań.

Issue

Section

Articles