A Methodology for Analysing the Enterprise Value Chain

Authors

  • Jolanta Walas-Trębacz Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Procesu Zarządzania

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2013.0922.02

Keywords:

value chain, value chain model, value chain analysis methodology, enterprise process analysis

Abstract

The purpose of this paper is to present one of the ways to increase the value of a business by identifying and assessing the structure of its value chain. The article indicates conditions contributing to the need to increase research on the enterprise value chain. The main part of the article presents a methodology for analysing the value chain through the characteristics of its various stages. These include identifying the needs and expectations of clients, analysing the processes that make up an enterprise's value chain, analysing the costs of processes in the existing configuration of the value chain, evaluating resources and competences in the value chain and studying the relationships between companies in the value chain. An important aspect in the analysis of the value chain is to establish a set of criteria that will make it possible to assess three areas: how the existing model of the value chain in the enterprise functions from the point of view of satisfying customer needs, the value creation process as a cost, and the effectiveness of all taken action.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beliczyński J. [2011], Analiza systemu zarządzania wartością dla klienta [w:] Przegląd problemów doskonalenia systemów zarządzania przedsiębiorstwem, red. A. Stabryła, Wydawnictwo MFiles.pl, Kraków.

Biazzo S., Bernardi G. [2003], Process Management Practices and Quality System Standards. Risks and Opportunities of New ISO 9001 Certification, „Business Process Management Journal", nr 2.

Błoński M., Kondracki K. [2004], Zarządzanie na przełomie wieków, Wydawnictwo Hays Personel, Warszawa.

Bratnicki M. [2000], Kompetencje przedsiębiorstwa. Od określenia kompetencji do zbudowania strategii, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa.

Brilman J. [2002], Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa.

Christopher M. [2000], Logistyka i zarządzanie łańcuchem dostaw, Strategie obniżki kosztów i poprawy poziomu usług, Polskie Centrum Doradztwa Logistycznego, Warszawa.

Czakon W. [2003], Operacyjne rozwinięcia koncepcji łańcucha wartości, „Przegląd Organizacji", nr 9.

Cyfert S. [2006], Strategiczne doskonalenie architektury procesów w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.

Cyfert S. [2012a], Mechanizmy zarządzania granicami - propozycja teoretycznego ujęcia i wyniki badań empirycznych, „Współczesne Zarządzanie", nr 3.

Cyfert S. [2012b], Role organizacyjne w zarządzaniu granicami - propozycja definiowania i wyniki badań empirycznych [w:] Metody badania i modele rozwoju organizacji, red. A. Stabryła, S. Wawak, MFiles.pl, Kraków.

Dunning J.H. [1995], Reappraising of the Eclectic Paradigm in the Age of Alliance Capitalism, „Journal of International Business Studies, vol. 26, nr 3.

Edward C., Braganza A., Lambert R. [2000], Understanding and Managing Process Initiatives: A Framework for Developing Consensus, „Knowledge and Process Management", vol. 7, nr 1.

Gorynia M. [1998], Pośrednictwo w handlu zagranicznym a teoria kosztów transakcyjnych, „Ekonomista", nr 4.

Grant R.M., Baden-Fuller Ch. [2004], A Knowledge Accessing Theory of Strategic Alliances, „Journal of Management Studies", vol. 41.

Grant R.M. [2011], Współczesna analiza strategii, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa

Hofman M. [2007], Controlling procesów w polskich przedsiębiorstwach, Annales UMCS, Sectio H Oeconomia, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Horowski W., Kononowicz Ł. [2002], Strategia podnoszenia wartości przedsiębiorstwa w zarządzaniu procesami, „Controlling i Rachunkowość Zarządcza", nr 5.

Jaruga A.A., Nowak W.A., Szychta A. [2011], Rachunkowość zarządcza. Koncepcje i zastosowania, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania, Łódź.

Jesionek R. [2007], Globalne łańcuchy wartości, „CIO - Magazyn Dyrektorów IT", nr 3.

Kafel T. [2002], Metodyczne aspekty diagnozy strategicznej przedsiębiorstwa, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, nr 593, Kraków.

Kaleta A. [2000], Strategia konkurencji w przemyśle, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.

Kaplan R.S., Norton D.P. [2002], Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategie na działanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kotler Ph. [2005], Marketing, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.

Koźmiński A.K. [2004], Zarządzanie w warunkach niepewności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Latusek-Jurczak D. [2011], Zarządzanie międzyorganizacyjne, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.

Logistyka, Teoria i praktyka [2011], red. S. Krawczyk, Difin, Warszawa.

Łańcuch tworzenia wartości dodanej przedsiębiorstwa [2007], red. B. Woźniak-Sobczak, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.

Macias J. [2009], Relacje międzyorganizacyjne jako nowy zasób strategiczny przedsiębiorstwa, „Przegląd Organizacji", nr 12.

Matwiejczuk R. [2010], Przesłanki tworzenia wartości w łańcuchu wartości, Przegląd Organizacji", nr 5.

Obłój K. [2002], Tworzywo skutecznych strategii, PWE, Warszawa.

Peck H. [2005], Drivers of Supply Chain Vulnerability: An Integrated Framework, „International Journal of Physical Distribution & Logistics Management", vol. 35, nr 4.

Porter M.E. [1985], Competitive Advantage. Creating and Sustaining Superior Performance, The Free Press, New York.

Procesy i projekty logistyczne [2008], red. S. Nowosielski, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław.

Rokita J. [2005], Zarządzanie strategiczne, tworzenie przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa.

Rutkowski K. [2000], Zintegrowany łańcuch dostaw. Doświadczenia globalne i polskie, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.

Skrzypek E., Hofman M. [2010], Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie, Identyfikowanie, pomiar, usprawnianie, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.

Slywotzky A., Morrison D.J., Andelman B. [2000], Strefa zysku. Strategiczne modele działalności, PWE, Warszawa.

Sopińska A. [2004], Procesowa organizacja przedsiębiorstwa [w:] Procesowe podejście w zarządzaniu TQM, red. M. Romanowska, M. Trocki, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.

Stabryła A. [2007], Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków.

Stabryła A. [2012], Zarządzanie procesowe [w:] Podstawy organizacji i zarządzania. Podejścia i koncepcje badawcze, red. A. Stabryła, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków.

Strategiczne zarządzanie kosztami [2006], red. E. Nowak, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

Strategor [2001], Zarządzanie firmą, PWE, Warszawa.

Szymura-Tyc M. [2004], Wartość dla klienta w teorii wyboru, zachowań konsumentów i marketingu [w:] Wartość w naukach ekonomicznych, red. H. Zadora, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.

Szymura-Tyc M. [2006], Marketing we współczesnych procesach tworzenia wartości dla klienta i przedsiębiorstwa, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.

Świerczek A. [2007], Od łańcuchów dostaw do sieci dostaw, „Logistyka", nr 1.

Thompson J.L., Richardson B. [1996], Strategic and Competitive-Success: Towards a Model of the Comprehensively Competent Organization, „Management Decision", nr 2.

Walas-Trębacz J. [2004], Kooperacja zewnętrzna w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej, nr 5, Tarnów.

Walas-Trębacz J. [2012], Znaczenie analizy łańcucha wartości dla organizacji [w:] Metody badania i modele organizacji, red. A. Stabryła, S. Wawak, Wydawnictwo Mfiles.pl, Kraków.

Webb J., Glie Ch. [2001], Reversing the Value Chain, „Journal of Business Strategy", nr 3-4.

Published

2015-12-08

Issue

Section

Articles