Quality Management Principles in Polish Companies - Case Studies

Authors

  • Paweł Nowicki Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Zarządzania Jakością
  • Piotr Kafel Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Zarządzania Jakością
  • Tadeusz Sikora Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Zarządzania Jakością

Keywords:

ISO 9001, quality management principles, giving up certification, TQM

Abstract

One of the most widely implemented standardised management systems is the quality management system functioning in accordance with ISO 9001 guidelines. The implementation of practical management methods and tools that help to keep the standard of the offer at an appropriate level is assurance that the company seeks to continuously improve its products and processes. Eight quality management principles form the basis for the standards of the ISO 9000 family. The article presents the implementation of these principles of quality management in Polish companies, which have stopped certification of the implemented quality management system. Assessment of the studies indicated that in organisations in which the implementation of the quality management system was conditioned by the desire to improve the functioning of the company, use of the eight quality management principles is seen in a positive light and as a useful tool in helping to achieve daily objectives. On the other hand, in companies where the management system has been implemented somewhat under orders - as a prerequisite - use of the eight quality management principles does more harm than good.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cichosz M. [2005], Logistyczna obsługa klienta [w:] Logistyka dystrybucji. Specyfika. Tendencje rozwojowe. Dobre praktyki, red. K. Rutkowski, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Warszawa.

Hamrol A. [2005], Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa.

Kafel P., Sikora T. [2004], Badania motywów wdrażania i certyfikacji systemów zarządzania jakością, Konferencja naukowa nt.: „Towaroznawstwo wobec integracji z Unią Europejską", red. J. Żuchowski, Radom.

Kafel P., Nowicki P., Sikora T. [2013], System zarządzania jakością w przedsiębiorstwach po rezygnacji z jego certyfikacji, „Problemy Jakości", nr 10.

Łunarski J. [2008], Zarządzanie jakością, standardy i zasady, WNT, Warszawa.

Łyko A., Szewczyk P. [2012], Postrzeganie przez pracowników produkcyjnych i administracyjnych przydatności zasad zarządzania jakością w przedsiębiorstwie przemysłowym, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i Zarządzanie, nr 63a.

PN-EN ISO 9000:2006 Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia.

PN-EN ISO 9001:2009 System zarządzania jakością. Wymagania.

Projekt normy: ISO 9001:2015. Quality management systems - Requirements, 3.06.2013 r.

Salerno-Kochan M. [2010], Przegląd systemów zarządzania [w:] Wybrane koncepcje i systemy zarządzania jakością, red. T. Sikora, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.

Wawak S. [2011], Zarządzanie jakością - podstawy, systemy i narzędzia, Wydawnictwo Helion, Gliwice.

Published

2015-12-10

Issue

Section

Articles