The Formation of Pro-Quality Management at an Organisation

Authors

  • Wiesław Łukasiński Katedra Procesu Zarządzania Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

Keywords:

quality, pro-qualitative management, improvement, organisation

Abstract

In the era of the market economy, quality has become one of the most basic categories determining an organisation's level of competitiveness. The complex, turbulent and demanding environment makes it necessary to adapt appropriately, while to restructure an organisation it is necessary to improve it systematically and to promote its adaptation to changes. The aim of the article is to show the process of creating pro-qualitative management at an organisation, which should be perceived as a determinant of the permanent success of an organisation understood as its ability to develop effective and efficient responses to identified needs and expectations that arise in its environment over the long term.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bank J. [1997], Zarządzanie przez jakość, Gebethner & Ska, Warszawa.

Bińczycki B. [2010], Etyczny wymiar pracy urzędników samorządowych [w:] Etyczne aspekty zarządzania w warunkach nowej gospodarki, red. E. Skrzypek, Wydawnictwo UMCS w Lublinie, Lublin.

Borkowski P. [2008], Ryzyko w działalności przedsiębiorstw, Wydawnictwo UG, Gdańsk.

Cameron K.S., Quinn R.E. [2003], Kultura organizacyjna - diagnoza i zmiana, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

Daft R.L. [1991], Management, The Dryden Press, Chicago.

Drucker P.F. [1970], Technology, Management, Society, PAN Books, London.

Hamrol A., Mantura W. [2002], Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Key J. [1996], Podstawy sukcesu firmy, PWE, Warszawa.

Kolman R. [2009], Kwalitologia - wiedza o różnych dziedzinach jakości, Wydawnictwo Placet, Warszawa.

Kożuch B. [2008], Nauka o organizacji, CeDeWu, Warszawa.

Lisiecka K. [2002], Kreowanie jakości. Uwarunkowania - strategie - techniki, Wydawnictwo AE im. K. Adamieckiego w Katowicach, Katowice.

Lotko A. [2013], Atrybuty jakościowe w zarządzaniu, „Problemy Jakości", nr 4.

Łukasiński W. [2012], Doskonalenie organizacji zarządzanej projakościowo z wykorzystaniem modeli samooceny, Wydawnictwo Naukowe Akapit, Kraków.

Obłój K. [1995], Strategie sukcesu firmy, PWE, Warszawa.

Oleksyn T. [2009], Wyzwania ZZL związane z kryzysem i globalizacją [w:] Problemy zarządzania zasobami ludzkimi w dobie globalizacji, red. F. Blok, L. Cichobłaziński, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.

Penc J. [2008a], Encyklopedia zarządzania, Wydawnictwo WSSM, Łódź.

Penc J. [2008b], Zarządzanie w perspektywie. Ku nowemu paradygmatowi [w:] Zarządzanie organizacjami w teorii i praktyce, red. W. Kowalczewski, W. Matwiejczuk, Difin, Warszawa.

PN-EN ISO 9000:2006, Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia, PKN, Warszawa 2006.

Sikorski C. [2006], Organizacje bez wodzów. Od przywództwa emocjonalnego do koordynacji demokratycznej, C.H. Beck, Warszawa.

Skrzypek E. [2000], Jakość i efektywność, Wydawnictwo UMCS w Lublinie, Lublin.

Stabryła A. [2011], Koncepcja wieloaspektowej analizy systemów zarządzania przedsiębiorstwem, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, nr 871, Kraków.

Szczepańska K. [2011], Zarządzanie jakością w dążeniu do doskonałości, C.H. Beck, Warszawa.

Tyrańska M., Walas-Trębacz J. [2002], Formułowanie strategii produktu w firmie, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków.

Zieleniewski J. [1976], Organizacja zespołów ludzkich, PWN, Warszawa.

Published

2015-12-17

Issue

Section

Articles