Zaangażowanie w pracę w perspektywie psychologii pozytywnej

Autor

  • Mariusz Makowski Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Wydział Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych, Katedra Psychologii i Dydaktyki

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2017.0972.1206

Słowa kluczowe:

przywiązanie, zaangażowanie, przepływ, praca, psychologia pozytywna, dobrostan

Abstrakt

Zaangażowanie w pracę (job involvement), rozumiane jako jedna z form zaangażowania – obok zaangażowania organizacyjnego, w profesję i nadzór – najbardziej związane jest z indywidualnym zachowaniem. Jest ono rezultatem uwarunkowań o charakterze indywidualnym (postawy, motywacja) i społeczno-systemowym (styl zarządzania, kultura organizacji, wartości firmy). Budowanie tego typu zaangażowania w odwołaniu do koncepcji psychologii pozytywnej nie tylko stanowi wartość mierzalną dla przedsiębiorstwa, lecz także generuje wartość utajoną, którą można odnieść do podnoszenia poziomu dobrostanu pracowników. W ramach nurtu psychologii pozytywnej na przełomie wieków opisano specyfikę stanów optymalnego doświadczenia (flow), w których ludzie działają na granicy swoich możliwości, sięgając do swych unikatowych zasobów, i uzyskują znaczącą gratyfikację będącą wynikiem samego faktu działania w taki sposób. W artykule rozwinięto następujące tezy: zaangażowanie w wykonywaną czynność stanowi korelat nie tylko jakości wykonywanej pracy, ale również dobrostanu osobistego (szczęścia); zaangażowanie w wykonywaną czynność można ująć w koncepcji stanu optymalnego doświadczenia (absorpcji); z punktu widzenia organizacji najistotniejsze jest podejmowanie działań sprzyjających osiąganiu stanu absorpcji przez pracujących, jak też identyfikowanie oraz spożytkowywanie ich cech sygnaturowych.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Argyris Ch., Schon D. [1974], Theory in Practice. Increasing Professional Effectiveness, Jossey–Bass, San Francisco, CA.

Blum R. [2009], Psychologia pozytywna w praktyce. 6 cnót głównych i 24 siły dające szczęście, Bauer – Weltbild Media, Warszawa.

Boshoff Ch., Mels G. [1995], Role Stress and Job Satisfaction: Their Supervisory Antecedents and Their Influence on Organizational Commitment, „Journal of Industry Psychology”, vol. 21, nr 1, https://doi.org/10.4102/sajip.v21i1.585.

Boshoff Ch., Mels G. [2000], The Impact of Multiple Commitments on Intentions to Resign: An Empirical Assessment „British Journal of Management”, vol. 11, nr 3, https://doi.org/10.1111/1467-8551.00165.

Csikszentmihalyi M. [1996], Przepływ. Jak poprawić jakość życia, Studio Emka, Warszawa.

Czapiński J. [2005], Psychologiczne teorie szczęścia [w:] Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, red. J. Czapiński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Fowler J.H., Christakis N.A. [2008], Dynamic Spread of Happiness in a Large Social Network: Longitudinal Analysis over 20 Years in the Framingham Heart Study, „British Medical Journal”, vol. 337, https://doi.org/10.1136/bmj.a2338.

Hackman J.R., Oldham G.R. [1979], Work Redesign, Addison-Wesley, Reading, Mass.

Juchnowicz M. [2010], Zarządzanie przez zaangażowanie. Koncepcje, kontrowersje, aplikacje, PWE, Warszawa.

Makin P., Cooper C., Cox Ch. [2000], Organizacje a kontrakt psychologiczny. Zarządzanie ludźmi w pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Meyer J.P., Allen N.J. [1991], A Three-component Conceptualization of Organizational Commitment, „Human Resource Management Review”, vol. 1, nr 1, https://doi.org/10.1016/1053-4822(91)90011-z.

Nisbett R.E., Wilson T.D. [1977], Telling More than We Can Know: Verbal Reports on Mental Processes, „Psychological Review”, vol. 84, nr 3, https://doi.org/10.1037/0033-295x.84.3.231.

Peterson Ch., Seligman M.E.P. [2004], Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification, Oxford University Press and Washington, American Psychological Association, New York, http://www.viacharacter.org/www/Character-Strengths-Survey; http://www.viacharacter.org/www/Character-Strengths/VIA-Classification (data dostępu: 16.05.2017).

Pink D.H. [2011], Drive. Kompletnie nowe spojrzenie na motywację, Studio Emka, Warszawa.

Schaufeli W.B., Salanova M., Gonzalez-Roma V., Bakker A.B. [2002], The Measurement of Engagement and Burnout: A Two Sample Confirmatory Factor Analytic Approach, „Journal of Happiness Studies”, vol. 3.

Schein E. [1988], Organizational Psychology, Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ.

Seligman M. [2002], Authentic Happiness: Using the New Positive Psychology to Realise Your Potential for Lasting Fulfilment, Free Press, New York.

Seligman M., Csiksentmihalyi M. [2000], Positive Psychology: An Introduction, „American Psychologist”, vol. 55, nr 1, https://doi.org/10.1037//0003-066x.55.1.5.

Shirom A. [2003], Feeling Vigorous at Work? The Construct of Vigor and the Study of Positive Affect in Organizations, „Research in Organizational Stress and Well-being”, vol. 3, https://doi.org/10.1016/s1479-3555(03)03004-x.

Pobrania

Opublikowane

2018-05-24

Numer

Dział

Artykuły